۱۱ استان کشور به شبکه ریلی سریع‌السیر کشور متصل خواهد شد

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه‌وشهرسازی در منطقه اصفهان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته پروژه‌های بسیاری در سطح کلان ملی در این منطقه اجرایی شده است، گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ۱۱ استان کشور به طور مستقیم به شبکه ریلی سریع‌السیر کشور متصل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صلواتی امروز _جمعه بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه_ در جلسه فرمانداران، شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای بزرگ استان با وزیر کشور، اظهار کرد: حدود ۶۰ سال است قطار سریع‌السیر در دنیا راه‌اندازی شده است. ژاپن در سال ۱۹۶۴ اولین قطار سریع‌السیر را به عنوان گام اول توسعه راه‌اندازی کرده است، اکنون کشور چین ۳۵ هزار کیلومتر قطار سریع‌السیر دارد.

وی با بیان اینکه سه استان تهران، البرز، قم و اصفهان ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارند، افزود: در سال‌های گذشته پروژه‌های بسیاری در سطح کلان ملی در این منطقه اجرایی شده است؛ بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ۱۱ استان کشور به طور مستقیم به شبکه ریلی سریع‌السیر کشور متصل خواهد شد.

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه‌وشهرسازی در منطقه اصفهان با بیان اینکه ورود فناوری‌های نوین و انتقال تکنولوژی و مدیریت ساخت و بهره‌برداری و بومی‌سازی طراحی و ساخت از مهم‌ترین مزایای طرح قطار سریع‌السیر تهران_قم_اصفهان است، ادامه داد: ۸۳ درصد از جابه‌جایی‌های بین اصفهان و تهران با وسیله شخصی انجام می‌شود و با احداث این قطار این سهم تغییر می‌کند.

صلواتی تصریح کرد: ترافیک اصفهان و قم در سال‌های گذشته در هرسال بیش از ۳.۴ درصد افزایش یافته است که با این روند امسال آزادراه تهران قم باید تعریض شود و تا ۱۴۳۰ آینده نیازمند تأسیس یک آزادراه شش بانده دیگر در این مسیر هستیم؛ طول این طرح ۴۱۰ کیلومتر بوده و با ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت قطار آن حرکت می‌کند

وی ادامه داد: ۱۱ میلیون مسافر بین قم و تهران و ۱۰ میلیون مسافر بین اصفهان و تهران اکنون جابه‌جا می‌شود که برآورد می‌شود حداقل ۳۲ درصد این مسافران جذب خط سریع‌السیر شوند.

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه‌وشهرسازی در منطقه اصفهان گفت: بر اساس محاسبات انجام شده با قیمت روز، در سال ۱۴۲۲ (۱۷ سال پس از احداث) این قطار می‌تواند هزینه‌های احداث خود را بازگرداند.

صلواتی اضافه کرد: حدود ۱۵۰ کیلومتر از مسیر مسیر قم _ اصفهان زیرسازی انجام شده و حدود ۱۰۰ کیلومتر باقیمانده مسیر خاکریزی انجام شده است؛ احداث تونل شروع شده و دو تونل به اتمام رسیده است، ایستگاه تولید جوش‌های ریلی نیز در نزدیکی قم فعال شده است.

وی ادامه داد: این پروژه نیازمند تأمین مالی است که می‌توان با تهاتر نفت نیز آن را انجام داد. امید است بتوان شبکه قطارهای سریع‌السیر کشور را نیز پس از اتمام این پروژه به صورت کاملاً بومی انجام دهیم.

کد خبر 662188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.