ضرورت راه‌اندازی بازار مشترک اسلامی در افق ۱۰ ساله

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ظرفیت بالای کشورهای عضو این سازمان در حوزه غذا و انرژی، گفت: انتظار است که بازار مشترک اسلامی در افق ۱۰ ساله شکل گیرد و این ایده با جدیت دنبال شود.

به گزارش ایمنا، غلامحسین شافعی امروز -پنجشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه- در حاشیه چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه، اظهار کرد: بنا بر پیش‌بینی‌ها، جهان در آینده با بحران سه‌گانه انرژی، آب و مواد غذایی مواجه خواهد شد اما ذخایر انرژی کشورهای اسلامی در آسیا و آفریقا به حدی است که می‌توانند سالیان متمادی نیاز کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را تأمین کنند.

وی افزود: عمده کشورهای اسلامی از اراضی حاصل‌خیز و قابل کشت برخوردار هستند از این رو کشورها نیازمند به غذا می‌توانند با سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های کشت و صنعت این کشورها، آینده مواد غذایی خود را تضمین کنند.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: موضوع مهمی که در گذشته نیز بسیار در مورد آن صحبت شده و در شرایط فعلی سازمان باید به آن توجه کند، ایجاد یک بازار مشترک اسلامی در افق ۱۰ سال آینده است که با عقد قرارداد تجارت آزاد بین کشورها اسلامی و حذف موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای می‌تواند آینده سازمان را متحول کند.

وی اضافه کرد: کارشناسان روی طرح بازار اسلامی بررسی‌های لازم را داشته‌اند و بهره‌گیری از تجربیات و مطالعات این کارشناسان می‌تواند راهگشا باشد.

شافعی در مورد کمک‌های دولتی برای توسعه تجارت دو جانبه، گفت: در کار تجارت و روابط اقتصادی، دولت‌ها فقط باید مسیر را هموار کنند و مشکلات را برطرف سازند؛ اما حرکت اصلی باید توسط بخش خصوصی انجام شود و فعالان بخش خصوصی هیچ انتظار دیگری از دولت‌ها ندارند.

وی اضافه کرد: آنچه دیروز در ملاقات با رئیس جمهوری تاتارستان برای ما بسیار امیدوارکننده بود، اعتقاد شدید او به این مساله بود که دولت جز در هموارسازی مسیر و رفع موانع، نباید در کار تجار دخالتی داشته باشد.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: در شرایط موجود از دولت‌ها می‌خواهیم به زیرساخت‌های آینده تجارت دو جانبه توجه کنند تا تجارت دو جانبه در مسیر ترقی، با اختلال مواجه نشود.

وی درباره بهترین و سریع‌ترین مسیر برای تجارت ایران و روسیه پرسیده بود، گفت: شاید بهترین مسیر پیش روی روسیه برای تجارت با ایران و کشورهای همسایه ایران، مسیر جمهوری تاتارستان باشد که هم رود ولگا را در اختیار دارد و هم دریای خزر پیش روی آن است و می‌تواند ارزان‌ترین مسیر تجاری را برای کشورها منطقه باز کند.

تجارت ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه دست یافتنی است

شافعی گفت: ایران و روسیه، افزایش ارزش تجارت دوجانبه به ۴۰ میلیارد دلار را هدف‌گذاری کرده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های موجود، این هدف قابل تحقق است؛ دو کشور در حوزه‌های مختلف، به ویژه صنعت، تجربیات گران‌بهایی دارند و سرمایه‌گذاری ما زمینه‌های مشترک همکاری به خصوص در صنایع نفت، گاز و خودرو می‌تواند نتایج چشمگیری در بالا بردن ارز تجارت دوجانبه داشته باشد.

وی افزود: ایران و روسیه در زمینه صنعت خودرو در مقایسه با کشورهای منطقه، توسعه قابل توجهی داشته‌اند و می‌توانند همکاری‌های قابل توجهی برای توسعه این صنعت با یکدیگر داشته باشند.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه همکاری اقتصادی ایران و روسیه نباید تنها در حد دو کشور دیده شود، گفت: با توجه به همسایگی دو کشور و موقعیت استراتژیک آنها، می‌توان همکاری‌ها را به صورت چند جانبه و در سطح منطقه توسعه داد و به اهداف مطلوب رسید.

وی ادامه داد: بخش مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی است؛ چراکه با توجه به وضع تکنولوژی دو کشور و موقعیت جغرافیایی منطقه، در آینده شاهراه حرکت کالا در دنیا می‌تواند با همکاری ایران و روسیه تقویت شود.

شافعی اظهار کرد: در شرایط فعلی، با پیوستن حمل و نقل چین به کشورهای آسیای مرکزی و راه‌اندازی خط راه آهن از چین تا آسیای میانه و از سوی دیگر، راه‌اندازی کریدوری از عمان به شمال آفریقا، وضعیتی ایجاد شده که روابط ایران و روسیه در کریدور شمال – جنوب حساسیت بیشتری پیدا کرده است و این موضوع حتماً می‌تواند یکی از حوزه‌های همکاری دو کشور در آینده باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 662116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.