آبیاری درختان جوان با سنگ‌های اسفنجی در وین

وین اتریش برای آبیاری درختان جوان در تابستان خشک از سنگ‌فرش‌های اسفنجی بهره می‌برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر وین از یک فناوری نوآورانه به نام «سنگ‌فرش هوشمند» برای رساندن آب بیشتر به درختان و جلوگیری از اتلاف آب در چرخه آبیاری و خشک شدن فضای سبز شهر رونمایی کرد. این سنگ‌فرش‌ها که با آسفالت خیابان‌ها و سنگ‌فرش‌های معمولی پیاده‌روها ادغام شده، به‌اصطلاح اسفنجی است؛ یعنی یک قطعه تجهیزات پایدار و کربن‌خنثی که می‌تواند آب را در خود نگه دارد و در طول زمان پراکنده کند.

سنگ‌فرش‌های هوشمند در اطراف درختان پیاده‌روها نصب می‌شود تا بتوانند آب باران جاری در روزهای بارانی را جمع‌آوری و در خود ذخیره کنند. این سنگ‌فرش‌ها دارای حسگرهای خاصی است که وقتی درخت آب کافی مورد نیاز خود را دریافت کرد و سطح آب‌های جاری در خیابان‌ها پایین آمد، باز می‌شود و جریان‌های باقی‌مانده را جمع‌آوری می‌کنند. این آب‌ها با خشک شدن آب پای درخت، آب‌های باران جمع‌آوری‌شده را به بستر درختان تزریق می‌کنند.

آبیاری درختان جوان با سنگ‌های اسفنجی در وین

علاوه بر این، در صورت طولانی‌مدت شدن یا مداوم بودن بارش‌ها، حفره‌های این سنگ‌فرش‌ها مسدود می‌ماند تا از غرقاب شدن درختان پیشگیری کند. همچنین اگر دمای هوا زیر هشت درجه سانتی‌گراد باشد، حفره‌ها بسته می‌ماند، زیرا در این زمان درختان به خواب زمستانی می‌روند.

این اسفنج‌های هوشمند همچنین از یک سلول خورشیدی کوچک در سمت بالا تغذیه می‌کند، به این معنی که نیازی به منبع انرژی اضافی نخواهند داشت و کاملاً بدون کربن و خودکفا خواهند بود.

کد خبر 661921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.