چرای بی‌رویه دام از معضلات زیست‌محیطی مهم کشور است

چرای هدفمند در مدیریت پوشش گیاهی، چرای دام را از حالت کلیشه‌ای خود، فراتر می‌برد و هدف از آن، کاربرد نوع مناسب و خاصی از دام در فصل یا دوره‌ای با شدت مشخص برای رسیدن به اهداف پوشش گیاهی و مبارزه با گیاهان ناخواسته در ترکیب گیاهی مراتع است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شرایطی که چرای طبیعی می‌تواند ابزار ارزشمندی برای مدیریت پوشش گیاهی باشد، چرای بی‌رویه دام‌های اهلی می‌تواند به افزایش جمعیت گونه‌های گیاهی مهاجم منجر شود؛ چراکه بیشتر ساختار فیزیکی جوامع گیاهی به واسطه چرای دام تغییر می‌کند. در حقیقت چرای گیاهخواران می‌تواند موجب تغییر ارتفاع و تاج پوششی و تغییر ترکیب گونه‌های موجود به گونه‌های گیاهی دیگر شود.

حسن اکبری؛ معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، یکی از معضلات زیست‌محیطی مهم کشور را چرای بی‌رویه دام دانست و اظهار کرد: در بسیاری از زیستگاه‌ها شاهد گله‌های دام به صورت مازاد هستیم و از همین رو رایزنی‌هایی با سازمان منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است تا برنامه‌هایی جدی برای جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع اجرا شود.به منظور جلوگیری از ورود دام مازاد به زیستگاه‌ها، در سامانه جامع محیط‌زیست، بخش وضعیت مراتع موجود در مناطق حفاظت‌شده و ظرفیت چرای دام در هر مرتع اضافه شده است.

وی افزود: ادارات کل استانی محیط‌زیست موظف شده‌اند افرادی که حقوق عرفی دارند را مشخص و تعداد دام‌های مجاز و نقشه مربوط به هر سامانه عرفی را در این بخش از سامانه جامع محیط‌زیست ثبت کنند و در فصل چرا نیز وضعیت حضور گله‌های دام در سامانه‌های عرفی را پایش و نتایج آن را به ثبت کنند.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: همچنین ادارات کل استانی موظف شده‌اند که در فصل چرای دام، وضعیت مراتع را مورد پایش قرار دهند تا اگر چرای مازادی صورت می‌گیرد، به متخلفان اخطار دهند و در صورت نیاز به دادگاه معرفی کنند؛ البته این موضوع تنها مربوط به مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط‌زیست است و در خارج از این مناطق که حدود ۸۹ درصد از مناطق کشور است، برای جلوگیری از چرای دام مازاد، می‌توان موضوعات را از وزارت جهاد کشاورزی مطالبه کرد تا به وظایف قانونی در حوزه دام و مرتع عمل کند.

انقراض پوشش گیاهی مراتع با افزایش ۴ برابری چرای دام

اسماعیل کهرم؛ کارشناس محیط زیست و بوم‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نابودی مراتع در پی ازدیاد سه تا چهار برابری چرای دام در کشور، گفت: این میزان دام موجود سبب نابودی پوشش گیاهی در مراتع، رشد بیابان‌زایی و افزایش ریزگردهای داخلی می‌شود.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی موجود در مراتع می‌تواند غذای مناسبی برای دام باشد، اظهار کرد: با بایر شدن زمین‌ها و بی‌حاصلی خاک از گیاهان، باد و طوفان ریزگردها را به سمت شهرها سوق خواهد داد و سلامتی مردم به دلیل هجوم ریزگردها و آلاینده‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

این کارشناس محیط زیست و بوم‌شناس با اشاره به اینکه لازم است پوشش گیاهی خاک در ایران افزایش یابد، خاطرنشان کرد: اگر پوشش گیاهی مناسب باشد، فرسایش خاک صورت نمی‌گیرد. درحال‌حاضر علوفه‌ای که توسط باران و برف رشد می‌کند توسط چهارپایان خورده می‌شود، این چهارپایان خاک را خالی از پوشش گیاهی می‌کنند و زمینه‌ساز فرسایش می‌شوند. تنها راه کوتاه‌مدت برای کاهش فرسایش خاک این است که باید به خاک زمان استراحت داد تا تقویت شود.

کد خبر 661875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.