مذاکره تهران و مسکو در مورد عرضه نفت بر اساس توافق سوآپ

مسئول دیپلماسی انرژی روسیه امروز گفت: تهران و مسکو در مورد عرضه نفت بر اساس یک توافق سوآپ در حال مذاکره هستند.

به گزارش ایمنا، الکساندر نوآک که از دیروز به ایران سفر کرده است، امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روسیه و ایران در مورد عرضه نفت بر اساس یک توافق سوآپ در حال مذاکره هستند.

وی افزود: ایران تمایل دارد تا محصولات نفتی را از طریق شمال این کشور ارسال کند.

معاون نخست‌وزیر روسیه و مسئول دیپلماسی انرژی روسیه توضیح داد: «روز گذشته در مورد این موضوع به تفصیل بحث کردیم. طرف ایرانی قبل از هر چیز برای تأمین فرآورده‌های نفتی به شمال ایران به میزان ۴ تا ۵ میلیون تن ابراز تمایل کرد. به طور کلی، چنین ارسال‌هایی امکان‌پذیر است. اکنون وزارت نیرو (ایران) این موضوع را با شرکت‌های ما بررسی خواهد کرد.»

وی روز گذشته در رأس هیئتی عالی‌رتبه وارد ایران شده و با وزیر نفت ملاقات کرده است. آنها در مورد همکاری با یکدیگر در مورد سوخت، انرژی و بخش حمل و نقل بحث و تبادل و نظر کردند.

دو طرف همچنین در مورد همکاری در بخش برق و انرژی هسته‌ای و منابع انرژی‌های تجدیدپذیر بحث و گفت‌وگو کردند.

رویترز به نقل از منابع صنعتی در ماه آوریل (اواخر فروردین ماه) مدعی شد، روسیه صادرات سوخت به ایران از طریق خط آهن را برای نخستین بار آغاز کرده است.

این خبرگزاری به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود، روسیه در ماه‌های فوریه و مارس بیش از ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل به ایران ارسال کرده است.

گفته می‌شود، شرکت‌های نفتی روسیه در حال حاضر تمایل دارند تا از طریق خط آهن، گازوئیل و بنزین به ایران ارسال کنند، زیرا صادرات از طریق دریا با هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و سقف قیمتی اعمال‌شده توسط کشورهای G7 مواجه است.

در عین حال، با حضور رئیس‌جمهور امروز سند احداث راه‌آهن رشت-آستارا میان ایران و روسیه در تهران امضا شد.

منبع فارس

کد خبر 661844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.