اشتراک تجارب برای رفع چالش‌های شهری پیش‌روی مدیریت شهری

معاون شهردار اصفهان گفت: همزمان با برگزاری پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، فردا (پنجشنبه) نخستین اجلاس معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها نیز برگزار خواهد شد تا شاهد اشتراک تجارب برای رفع چالش‌های شهری پیش‌روی مدیریت شهری باشیم.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه کلان‌شهر اصفهان روزهای بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم اردیبهشت ماه سال جاری، میزبان برگزاری پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها است، اظهار کرد: این اجلاس با حضور رؤسای شهرسازی و معماری و عمران شورای اسلامی شهر و همچنین معاونان شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها برگزار می‌شود.

وی افزود: در این اجلاس این چالش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا به نوعی این مشکلات و موارد به اشتراک گذاشته شود و در نهایت در قالب یک مطالبه‌گری واحد به گوش مدیران ملی برسد تا بتوان برای این چالش‌ها به‌نحوی چاره‌اندیشی کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه کشور ایران در حوزه شهرسازی و معماری همواره با چالش‌هایی از جمله توسعه نامنظم و ناپایدار شهرها مواجه بوده است، لذا قوانین این حوزه در کلان‌شهرها نیاز به بازنگری دارد، گفت: معماری و شهرسازی از عوامل اصلی پیشرفت و توسعه شهرها است.

وی با اشاره به اینکه اصفهان شهری است که در حوزه شهرسازی و معماری تجربیات زیادی دارد و راهکارهایی را در راستای رفع این مشکلات در کلان‌شهر پیشنهاد می‌کند، تصریح کرد: برای تهیه، تصویب و اجرای طرح‌های توسعه شهری با چالش مواجه هستیم و از طرفی راهکارهای قانونی نیز وجود دارد.

مهدویان خاطرنشان کرد: حوزه دستورالعمل‌ها نیز نیاز به تغییرات دارد و در یک کلام، کلان‌شهرها در ایران نیاز به تغییرات اساسی در بسیاری از این فرایندها، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها دارد تا بتواند چالش‌هایی که با آن مواجه است را برطرف کند.

عزم جدی دولت برای احیای بافت‌های تاریخی

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه موضوع محوری پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، بافت تاریخی و بافت‌های فرسوده است، گفت: نزدیک به ۷۴۰۰۰ هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که ۲۴۰۰ هکتار از آن در اصفهان و در کنار آن، ۱۹۰۰ هکتار بافت و محور تاریخی است‌، لذا الگوی شهرسازی و معماری در شهرهای دارای بافت تاریخی با الگوی توسعه شهری در بافت جدید بسیار متفاوت است.

وی اضافه کرد: عزم جدی از طرف دولت برای احیای بافت‌های تاریخی و فرسوده وجود دارد و دستورالعمل‌های خوبی نیز در این راستا ابلاغ شده است اما برای اجرای این دستورالعمل‌ها در کلان‌شهرها با مشکلاتی مواجه هستیم که اگر این چالش‌ها برطرف نشود، به‌طور قطع به اهدافی که دولت برای تدوین این دستورالعمل‌ها دارد، نمی‌رسد و نمی‌توانیم طراحی شهری متناسب با زندگی‌های جدید در شهرها را اجرا کنیم.

مهدویان ادامه داد: برگزاری این اجلاس فرصت خوبی است تا کل شهر و مراکز استان در اصفهان باشیم و با تمرکز بر مشکلات در بافت‌های تاریخی و فرسوده، مسائل خود را در این حوزه مطرح کنیم و با نگاه به آینده بتوانیم در حوزه بازآفرینی شهری به‌طور مشخص مطالبه‌هایی داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: بزرگترین دستاورد پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها می‌تواند تدوین یک بیانیه برای رفع این چالش‌ها باشد که نیاز است این تغییرات در کلان‌شهرها اتفاق افتد تا بتوان در این راستا به اهداف مورد نظر ازجمله حفظ اصالت شهرها، پایبندی به محور اسلامی و ایرانی، رعایت زیبایی و استحکام بناها دست یافت تا بتوانیم به چشم‌انداز و افقی که در سطح کلان کشور ترسیم شده است، برسیم.

وی تصریح کرد: همزمان با برگزاری پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، فردا (پنجشنبه) نخستین اجلاس معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها نیز برگزار خواهد شد تا شاهد اشتراک تجارب برای رفع چالش‌های شهری پیش‌روی مدیریت شهری باشیم.

مهدویان گفت: امیدواریم پس از برگزاری این اجلاس، در افقی بلندتر میزبان کلانشهرهای دنیا که از نظر ساختار شهرسازی و معماری و تاریخی مشابه اصفهان هستند نیز باشیم تا ضمن انتقال تجربیات در شهرهای ایران، از تجربیات سایر کلانشهرها که در حوزه شهرسازی و معماری از مشکلات عبور کرده‌اند، استفاده کنیم.

کد خبر 661812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.