تسهیل مبادلات بانکی با حضور بانک VTB در ایران و بین کشورها

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به راه‌اندازی دفتر نمایندگی بانک VTB در ایران گفت: با تأسیس شعب بانکی مشترک و متقابل، مبادلات بین کشورها کاملاً تسهیل می‌شود و گرهی که تحریم‌ها ایجاد کرده بود از این طریق باز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت سه‌شنبه _بیست‌وششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲_ از راه‌اندازی دفتر نمایندگی بانک VTB، دومین بانک بزرگ روسی در کشور خبر داد که نخستین بانک روسی است که در ایران حضور مستقیم دارد و در انتقال بخشی از درآمدهای ارزی از شبکه تراستی به شبکه بانکی و شفافیت تجارت مؤثر خواهد بود.

سال گذشته این بانک از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای همکاری با مؤسسات و بانک‌های ایرانی خبر داده بود و به نظر می‌رسد با دایر شدن دفتر نمایندگی این بانک در ایران، مبادلات بانکی ایران و سایر کشورهایی که این بانک در آنها دایر است، تسهیل و با سرعت بیشتر و صرف هزینه کمتری انجام خواهد شد.

آنطور که مسئولان کشوری اعلام کرده‌اند، پیش از این نیز زمینه‌های مراودات بانکی با برخی از بانک بزرگ کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین و اروپا ایجاد شده بود.

با توجه به توافقات صورت گرفته در این زمینه، ظرفیت انجام مبادلات ارزی بانک‌های ایرانی و بین‌المللی به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و بانک‌ها و مؤسسات ایرانی از این پس می‌توانند با بهره‌گیری از مسیرهای جدید ایجاد شده‌، هزینه و زمان مبادلات ارزی را کاهش دهند.

راه‌اندازی دفتر نمایندگی دومین بانک بزرگ روسی که به عنوان یکی از شرکت‌های مجموعه گروه مالی VTB شناخته می‌شود، مدت زمان مبادلات بانکی شرکت‌های ایرانی را به کمتر از ۲۴ ساعت کاهش می‌دهد. این گروه تجاری در کشورهای آمریکای جنوبی، چین، آفریقای جنوبی، ونزوئلا و کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز فعالیت می‌کند؛ بنابراین حضور آن در کشور ما می‌تواند نتایج خوبی در زمینه مبادلات ارزی برای کشور ما داشته باشد.

در این زمینه عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ارتباط با بانک‌های طرف مبادله، تسهیل‌کننده مبادلات است و با انجام این اقدامات نیازی نیست ایران عضو سامانه‌های پیام‌رسانی همچون سوئیفت باشد.

وی افزود: با تأسیس شعب بانکی مشترک و متقابل، مبادلات بین کشورها کاملاً تسهیل می‌شود و گره‌ای که تحریم‌ها ایجاد کرده بود از این طریق باز خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: تأسیس شعبه بانک VTB در ایران تسهیلاتی فراهم می‌کند که علاوه بر ایجاد اتاق‌های پایاپای ارزی، قراردادهای پولی دوجانبه عملی‌تر شود.

شیخی اضافه کرد: با افزایش مبادلات پولی دوجانبه و چندجانبه می‌توان به هدف دلارزدایی نیز نزدیک شد و در عمل می‌توان دلار را از مبادلات اقتصادی کنار گذاشت.

کد خبر 661786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.