جوانی جمعیت؛ دغدغه انکارناپذیر امروز

مسئله جمعیت و جوانی جمعیت برای جامعه و آینده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از این رو ضرورت توجه به این مسئله بیش از پیش احساس می‌شود، چرا که جوانی جمعیت مقوله انکارناپذیر جوامع امروز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر در کشور مورد توجه جدی قرار گرفته است، از این رو مسئولان کشور تلاش کردند تا با سیاست گذاری‌های جدید جامعه را متوجه اهمیت جوان بودن جمعیت کشور کنند.

برخی دانشمندان بر این عقیده‌اند که رشد جمعیت عامل رشد طبیعی اقتصاد است، افزایش جمعیت جوامع را به سمت توسعه و ترقی سوق می‌دهد و در صورتی که جمعیت کشور جوان نباشد بیشتر درآمد کشور به مستمری‌بگیران بازنشسته تعلق می‌گیرد. رشد جمعیت در سطوح بالای نرخ باروری از طریق بهبود تحصیلات باعث ارتقای شاخص سرمایه انسانی می‌شود و رفاه اقتصادی را افزایش می‌دهد.

افزایش دامنه سن باروری زنان و مقابله جدی سندیکاها با سقط جنین نشانه‌ای از تلاش جوامع برای جلوگیری از پیری جمعیت در سال‌های آینده است، به این منظور سازمان بهداشت جهانی، کلیشه باور غلط محدودیت سن باروری را رد کرده و بازه سن ایمن برای باروری را افزایش داده است.

همچنین در حال حاضر مقوله تک فرزندی یکی از مباحثی بوده که دغدغه بسیاری از افراد است، از این رو قانون جوانی جمعیت برای رفع موانع فرزندآوری تصویب و ابلاغ شده است و تمام مدیران و مسئولان باید به این باور برسند و با عزمی راسخ این قانون را اجرا کنند، همچنین آسیب بی‌فرزندی، کم‌فرزندی متوجه خود خانواده‌ها خواهد شد، لذا مردم و مسئولان باید همسو با یکدیگر برای رهایی از بحران کاهش جمعیت تلاش کنند، از آن جایی آینده‌سازان کودکان هستند باید اقدامی صورت گیرد تا آن‌ها از نعمت برادر و خواهر و بستگان نزدیک محروم نشوند.

جوانی جمعیت؛ دغدغه انکارناپذیر امروز

مسئله جمعیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

فیروزه مصطفوی، متخصص سلامت اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت مسئله جمعیت باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد و در راستای اینکه هرکدام از ما نقش و رسالتی در زمینه جمعیت داریم، باید اقدامات لازم صورت گیرد، از این رو لازم است برای دستیابی به اهداف جامعه و در مسیر حرکت به سمت تحقق برنامه‌هایی با موضوع رشد جمعیت و جوانی جمعیت گام برداریم.

وی می‌افزاید: لازم است هریک از ما به عنوان شهروندان جامعه ایرانی به مسئله جمعیت توجه کرده و تلاش کنیم به صورت آگاهانه و مسئولانه در راستای پیاده‌سازی برنامه‌ها و دستیابی به اهداف مربوطه یار و همراه مسئولان باشیم.

این متخصص سلامت اجتماعی تصریح می‌کند: مسئله جمعیت و جوانی جمعیت برای جامعه و آینده فرزندان ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از این رو ضرورت توجه به این مسئله بیش از پیش احساس می‌شود؛ با توجه به این مسئله و اهمیتی که دارد باید گام‌هایی در راستای موفقیت و دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده برداریم.

مصطفوی می‌گوید: در راستای اجرای برنامه ابلاغی جوانی جمعیت و پس از تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کمیته‌های مختلفی به منظور برنامه‌ریزی در این زمینه تشکیل شد، یکی از این کمیته‌ها، کمیته رسانه است که تاکنون جلسات منظمی با حضور متخصصان مختلف و صاحبان رسانه تشکیل شده و تلاش می‌شود تا با توجه به اهمیت نقش رسانه و سیاستگذاری لازم در این زمینه به پیشبرد اهداف برنامه جوانی جمعیت در استان کمک شود.

وی ادامه می‌دهد: فرهنگ‌سازی مهم‌ترین اقدامی است که یک رسانه باید انجام دهد و در ارتباط با برنامه جوانی جمعیت لازم است ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهایی که در ارتباط با ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری در جامعه وجود دارد را هم‌سو با اهداف برنامه جوانی جمعیت تغییر دهد.

رسانه باید نگاه جوانان به مسئله ازدواج را تغییر دهد

این متخصص سلامت اجتماعی اضافه می‌کند: انتظار می‌رود رسانه نگاه جوانان به مسئله ازدواج را تغییر دهد، این در حالی است که در این تغییر نگاه قشر جوان و کاهش آمار ازدواج و افزایش سن ازدواج در جامعه، عوامل متعددی مانند تغییر شرایط اجتماعی، اقتصادی، تأثیرپذیری از شبکه‌های اجتماعی، تغییر الگوها و سبک زندگی بر اساس این تغییرات نقش ویژه‌ای دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و مناسب با آن‌ها مداخلات لازم نیز برنامه‌ریزی و اجرا شود که به طور قطع این مداخلات به تنهایی از عهده رسانه بر نمی‌آید.

وی ادامه می‌دهد: تمام اقدامات و مداخلاتی که در راستای دستیابی به اهداف برنامه جوانی جمعیت از طریق سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف صورت می‌گیرد، لازم است هماهنگ، هم‌سو و هم‌زمان باشد، رسانه زمانی در این زمینه موفق خواهد بود که مداخلاتش هم‌زمان با اقدامات حوزه اجتماعی، اقتصادی و سایر بخش‌هایی باشد که در برنامه جوانی جمعیت تعریف شده است.

جوانی جمعیت؛ دغدغه انکارناپذیر امروز

فرصت طلایی پنجره جمعیت بین ۵ تا ۸ سال آینده است

علی پارسا، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پنجره جمعیت اظهار می‌کند: پنجره جمعیت فرصت طلایی بوده که جامعه برای حفظ ساختار جمعیتی خود دارد و می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کند برای اینکه ترکیب جوانی جمعیت حفظ شود.

وی می‌افزاید: ایران طی سال‌های گذشته کشور جوانی بوده است و موالیدی که در ده‌های ۶۰ و ۷۰ رخ داده باعث شده کشور ما کشوری جوان و فعال باشد؛ این در حالی است که قشر جوان دوره باروری محدودی دارند که اگر این دوره به پایان برسد و این قشر نتوانند ساختار جمعیتی را حفظ کنند از پنجره طلایی جمعیت خارج می‌شویم و دیگر فرصت طلایی برای اینکه ساختار جوانی جمعیت در کشور حفظ شود را از دست خواهیم داد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح می‌کند: بر اساس بررسی کارشناسان کارشناسان جامعه‌شناسی، جمعیت‌شناسی و حوزه سلامت فرصت طلایی پنجره جمعیت بین پنج تا هشت سال آینده است که متولدان دهه ۶۰ و ۷۰ به تدریج از سن باروری خارج می‌شوند.

وی با اشاره به قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اضافه می‌کند: پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در سال ۹۳ توسط مقام معظم رهبری، تکلیف مجلس شورای اسلامی این بود که قانونی را وضع کند تا بتوان جوانی جمعیت و حمایت از فرزندآوری را حفظ کرد و سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در گذشته به اشتباه ادامه پیدا کرده بود، تغییر پیدا کند.

پارسا می‌گوید: در آبان‌ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را با ۷۳ ماده تصویب کرد که تکالیفی بر عهده اکثر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت بهداشت گذاشته شد که ۴۹ ماده از ۷۳ ماده به صورت مستقیم و غیرمستقیم برعهده وزارت بهداشت بود.

وی ادامه می‌دهد: در قانون جوانی جمعیت، تسهیلاتی برای تداوم اشتغال، حفظ امنیت شغلی زنان شاغل، تحصیل و تسهیلاتی در حوزه معاونت آموزشی برای دانشجویان پیش‌بینی شده است تا مادران در حالی که به فکر فرزندآوری و بارداری هستند، نگران تحصیل و شغل خود نباشند.

جوانی جمعیت؛ دغدغه انکارناپذیر امروز

جوانی جمعیت یک مسئولیت همگانی است

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار می‌کند: جوانی جمعیت یک مسئولیت همگانی است و همه باید به عنوان فرد ایرانی دغدغه جوانی جمعیت را داشته باشند و سهم و مسئولیت خود را در راستای جوانی جمعیت ایران بشناسند و به آن عمل کنند.

وی با اشاره به خدماتی که دانشگاه علوم پزشکی در خصوص جوانی جمعیت ارائه می‌دهد، اضافه می‌کند: مصوباتی در قرارگاه جوانی تصویب شده و ۹ کمیته زیرمجموعه قرارگاه جوانی جمعیت است که اکثر معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی در این کمیته‌ها مسئولیت دارند و تلاش شده که به تکالیف در راستای قانون جوانی جمعیت عمل شود.

پارسا می‌گوید: خدماتی در حوزه معاونت بهداشت از جمله مراکز آموزش حین ازدواج انجام می‌شود، در سال گذشته نزدیک به ۲۳ هزار زوج در مراکز آموزش حین ازدواج با سیاست‌هایی که توسط شورای انقلاب فرهنگی ابلاغ شده طی شش ساعت آموزش دیدند، اقدام دیگر در راستای خدمات سلامت به مادران و نوزادان به عنوان دو شاخص بسیار مهم در حوزه جوانی جمعیت است، از این رو در مراکز بهداشت درمانی مامای مراکز و مراقبان سلامت خدمات خاص برای مادران حین دوره بارداری و ۴۲ روز پس از زایمان اراده می‌دهند همچنین ارجاع به کارشناس تغذیه و سلامت روان به صورت رایگان در حوزه سلامت بهداشتی برای مادر و نوزاد انجام می‌شود.

وی با اشاره به مضرات تک فرزندی برای خانواده‌های ایرانی، می‌افزاید: یکی از آسیب‌های بزرگی که در دهه‌های گذشته خانواده‌ها با آن مواجه شدند بحث تک فرزندی بود که از ابعاد روانی، اجتماعی و سلامتی خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار داد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان می‌کند: فرزندی که در خانواده تک فرزندی بزرگ می‌شود، نمی‌تواند مهارت‌های حضور در اجتماع را در دل خانواده فراگیرد، از این رو اعتماد به نفس و مهارت‌های زندگی را یاد نمی‌گیرد و زمانی که وارد اجتماعی می‌شود با آسیب‌ها و تهدیدهای زیادی مواجه می‌شود؛ همچنین پدر و مادر به تنهایی نمی‌توانند تمام مهارت‌های اجتماعی و زندگی کردن را برای فرزند خود فراهم کنند، فرزندان با هم سن و سالان خود بسیاری از مهارت‌ها را فرامی‌گیرند.

کد خبر 661670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.