جاودانگی لژیونرهای‌ ایرانی در سال ۲۰۲۳ / فصل دراماتیک‌تر تمام می‌شود؟

تا اینجای فصل، لژیونرهای فوتبالیست ایران از قاره آسیا تا اروپا به چهار مقام قهرمانی، یک صعود و دو سقوط رسیدند که در نوع خود یک رکورد است و البته این آمار ممکن است تا پایان فصل باز هم دچار تغییر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فصل ۲۳-۲۰۲۲ فوتبال باشگاهی در دنیا رو به پایان است و در لیگ‌های اروپایی و آسیایی و سایر قاره‌ها، تیم‌های قهرمان طبق روال یکی‌یکی مشخص می‌شوند اما فصل جاری برای ایرانی‌ها به‌خصوص فوتبالیست‌های لژیونر و مطرح نسبت به سایر فصل‌های قبلی متفاوت است تا حدی که می‌توان در تاریخ به‌عنوان فصلی مهم از آن یاد کرد.

قهرمانی در چندقدمی سعید عزت‌اللهی

در لیگ دسته‌اول دانمارک، تیم فوتبال وایله‌بولد کلاب که سعید عزت‌اللهی هافبک ملی‌پوش کشورمان در آن توپ می‌زند، هم‌اکنون پس از گذشت ۲۹ هفته با کسب ۶۰ امتیاز و فاصله پنج‌امتیازی نسبت به تیم دوم جدول، صدرنشین است و اگر اتفاق خاصی نیفتد با قهرمانی در لیگ دسته‌اول، پس از یک‌فصل غیبت به سطح نخست فوتبال دانمارک برخواهد گشت. وایله چند روز قبل، صعودش به لیگ برتر دانمارک را قطعی و جشن صعود برپا کرد.

جاودانگی لژیونرهای‌ ایرانی در سال ۲۰۲۳/ پایان فصل دراماتیک‌تر تمام می‌شود؟

سعید عزت‌اللهی در این فصل با شماره ۶۶ برای وایله‌بولد کلاب ۱۹ بار به‌میدان رفته و موفق به ثبت یک گل و دو پاس‌گل شده، ضمن اینکه پنج کارت زرد نیز دریافت کرده است. عزت‌اللهی چهار بازی هم در جام‌حذفی انجام داده که با حذف وایله‌بولد کلاب از این رقابت‌ها همراه شده است.

صادق محرمی به قهرمانی عادت دارد

تیم فوتبال دیناموزاگرب کرواسی که در سال‌های اخیر بدون رقیب بوده است، در فصل جاری هم توانست پس از کسب ۲۲ برد، ۹ تساوی و سه شکست در ۳۴ بازی با ۷۵ امتیاز و اختلاف ۱۰ امتیازی نسبت به هایدوک‌اسپلیت، عنوان قهرمانی لیگ برتر کرواسی را برای ششمین سال متوالی به‌دست بیاورد.

جاودانگی لژیونرهای‌ ایرانی در سال ۲۰۲۳/ پایان فصل دراماتیک‌تر تمام می‌شود؟

دیناموزاگرب در شرایطی برای ششمین فصل پیاپی قهرمان لیگ برتر کرواسی شد که چهار بار آن در حضور صادق محرمی به‌دست آمده است. صادق محرمی پس از انجام بازی‌های موفق در پرسپولیس، به قهرمان کرواسی پیوست و حالا برای چهارمین‌بار متوالی، برنده جام لیگ برتر شد. محرمی در این فصل ۲۳ بازی برای دیناموزاگرب انجام داد و به‌جز یک پاس‌گل، یک پنالتی هم کسب کرد.

امیر عابدزاده واقعاً بدشانس است

امیر عابدزاده، گلر ملی‌پوش ایران که به‌دنبال تجربه بازی در لیگ‌های بزرگ و مطرح اروپایی بود، برخلاف فصل گذشته که همراه پونفرادینا در چندقدمی صعود به لالیگا بود، در فصل جاری رقابت‌های لیگ دسته‌دوم اسپانیا (لالیگا ۲) عملکرد فاجعه‌باری به‌ثبت رساند و نتیجه پایانی آن، سقوط به لیگ دسته‌سوم اسپانیا بود.

جاودانگی لژیونرهای‌ ایرانی در سال ۲۰۲۳/ پایان فصل دراماتیک‌تر تمام می‌شود؟

پونفرادینا در ۴۰ بازی و دو هفته مانده به پایان فصل با کسب فقط هشت پیروزی، ۱۶ تساوی و ۱۶ شکست در جایگاه بیستم لیگ ۲۲ تیمی لالیگا ۲ قرار گرفت و به یک سطح پائین‌تر در فوتبال اسپانیا سقوط کرد. البته امیر عابدزاده در ۳۰ بازی که درون چارچوب پونفرادینا ایستاد، ۹ بار کلین‌شیت کرد و ۹۸ سیو هم از انجام داد اما حضور پیدا نکردن در حتی یک‌بازی جام‌جهانی، خاطره تلخ دیگری را در فصل ۲۰۲۲ برای او رقم زد.

حس شیرین قهرمانی با احسان و میلاد

در یونان، چند شب گذشته قهرمان سوپرلیگ مشخص شد و جام قهرمانی در ورزشگاه اوپاپ‌آرنا بر فراز دستان کاپیتان آ.‌اِ.ک آتن بالا رفت؛ زرد و مشکی‌پوشان یونانی با ۸۳ امتیاز قاطعانه و بالاتر از پاناتینایکوس و المپیاکوس برای سیزدهمین‌بار در تاریخ، فاتح سوپرلیگ یونان شدند تا احسان حاجی‌صفی و میلاد محمدی دو مدافع چپ ملی‌پوش ایرانی به قهرمانی در این رقابت‌ها برسند.

جاودانگی لژیونرهای‌ ایرانی در سال ۲۰۲۳/ پایان فصل دراماتیک‌تر تمام می‌شود؟

احسان حاجی‌صفی در رقابت‌های این فصل پای ثابت اکثر بازی‌ها بود و در ۲۹ بازی سه پاس گل هم برای یاران خود فرستاد. البته میلاد محمدی مدت‌ها پس از جام جهانی مصدوم بود و فقط ۱۳ بار پیراهن آ.‌ا.ک را در فصل جاری بر تن کرد که حاصل آن یک پاس‌گل بود تا برای نخستین‌بار طی چند فصل اخیر دو ایرانی در یک تیم در فوتبال اروپا به مقام قهرمانی دست پیدا کنند و یک اتفاق تاریخی رقم زده شود.

کار بزرگ شباب‌الاهلی با هنرنمایی احمد نور

از اروپا فاصله بگیریم و به خاورمیانه نقل مکان کنیم؛ در کشور امارات و شهر دبی؛ جایی که در لیگ برتر امارات تیم فوتبال شباب‌الاهلی با گذر از رقبای سرسخت از جمله العین، الوحده و الشارجه جام قهرمانی را برای خود به ارمغان آورد. شاگردان لئوناردو ژاردیم دست به کار بزرگی زدند و پس از سال‌ها در کنار دو نایب‌قهرمانی، یک مقام قهرمانی را هم به ویترین خود اضافه کردند.

جاودانگی لژیونرهای‌ ایرانی در سال ۲۰۲۳/ پایان فصل دراماتیک‌تر تمام می‌شود؟

احمد نورالهی هافبک تیم ملی فوتبال کشورمان که دو فصل است پیراهن شباب‌الاهلی را بر تن می‌کند، همراه این تیم فصل درخشانی را سپری کرد و در لیگی که ۲۴ بازی انجام داد، یک گل زد، یک پاس گل هم به‌ثبت رساند و تأثیر فراوانی در این قهرمانی داشت و مهره‌ای کلیدی برای تیم ژاردیم بود تا اینکه پایان کار به قهرمانی انجامید.

خانه‌ای که علیرضا جهانبخش در آن دوباره متولد شد

یکی از جذاب‌ترین قهرمانی‌های فصل در لیگ‌های متوسط اروپایی به فاینورد تعلق می‌گیرد؛ علیرضا جهانبخش پس از چند فصل ناموفق در برایتون به لیگ اردیویژه هلند بازگشت و موفق شد اتفاقات رویایی گذشته‌اش را به طریقی دیگر تکرار کند. جهانبخش همراه فاینورد فوق‌العاده کار کرد و در نهایت روتردامی‌ها با ۲۴ پیروزی، هفت تساوی و فقط یک باخت با اختلاف هشت امتیاز نسبت به آژاکس، در مجموع با ۷۹ امتیاز قهرمان لیگ اردیویژه هلند شدند.

جاودانگی لژیونرهای‌ ایرانی در سال ۲۰۲۳/ پایان فصل دراماتیک‌تر تمام می‌شود؟

فاینورد این قهرمانی را پس از شش سال رقم زد و جالب اینکه در ۲۵ بازی متوالی شکست نخورد تا قاطعانه بالاتر از دو رقیب دیرینه و نام‌آشنای خود برای شانزدهمین مرتبه، آن‌هم دو هفته زودتر از پایان لیگ جشن قهرمانی را در ورزشگاه خانگی خود برپا کند. جهانبخش نیز با پنج گل و شش پاس گل در ۲۶ بازی نقش مهمی در قهرمانی فاینورد داشت.

بخت‌برگشته مانند مهرداد محمدی

در فصلی که لژیونرهای ایرانی خوش درخشیدند، یک اتفاق ناگوار دیگر نیز رقم خورد و السیلیه با قرار گرفتن در رده دوازدهم لیگ ۱۲ تیمی ستارگان قطر، به لیگ دسته‌اول سقوط کرد. آن هم در حالی که مهرداد محمدی در ۱۷ بازی ۹ گل زد و دو پاس گل به یاران خود داد اما نتوانست مانع سقوط السیلیه به لیگ دسته‌اول فوتبال قطر شود.

جاودانگی لژیونرهای‌ ایرانی در سال ۲۰۲۳/ پایان فصل دراماتیک‌تر تمام می‌شود؟

مهرداد محمدی نیز به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین بازیکنان تاریخ چه ایرانی و چه خارجی، با سومین تیم خود سقوط را تجربه کرد؛ محمدی پیش‌تر در لیگ برتر پرتغال با داس‌آوس و در لیگ برتر ایران با راه‌آهن شهرری به یک لیگ پائین‌تر سقوط کرده بود.

به گزارش ایمنا، تاکنون لژیونرهای ایرانی به چهار قهرمانی در لیگ‌های امارات، هلند، یونان و کرواسی رسیده‌اند که البته وایله‌بولد کلاب هم در چندقدمی قهرمانی قرار دارد؛ دو تیم پونفرادینا و السیلیه در اسپانیا و قطر سقوط کردند. ضمن اینکه کریم انصاری‌فرد با اومونیا در جام‌حذفی می‌تواند به قهرمانی برسد؛ چند عنوان دیگر نیز در انتظار لژیونرهای ایرانی در روزهای باقی‌مانده فصل جاری است.

کد خبر 661650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.