تلاش مدیران شهری برای کنترل فرونشست در شهرهای کشور

گسترش روز افزون جمعیت و نیاز فزاینده به منابع آب زیرزمینی برای تأمین نیازهای آبی، حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و شرایط سخت کم‌آبی به‌دلیل کاهش نزولات جوی در سال‌های گذشته موجب فرونشست زمین در برخی شهرهای کشور شد اما مدیران شهری برای کنترل آن از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس تعاریفی که از سوی وزارت نیرو اعلام شده است، دشت‌های آبی هر منطقه بر اساس میزان افت کمی و کیفی سفره‌های زیرزمینی به سه دسته دشت‌های آزاد، ممنوعه و بحرانی دسته‌بندی می‌شود که دسته‌بندی ممنوعه و بحرانی یعنی سطح آب به‌طور دائم در این دشت پایین می‌رود؛ در حال حاضر برنامه‌هایی همچون طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در کشور به اجرا گذاشته شده است که تداوم تزریق اعتبار به این طرح‌ها و عملیاتی شدن آنها اهمیت دارد.

استفاده از تجربیات سایر کشورها برای مقابله با فرونشست زمین ضروری است

حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در مصاحبه‌های اخیر خود درباره موضوع فرونشست زمین در شهرهای مختلف کشور اظهار کرد: آمار فرونشست‌ها بیان‌گر میزان قابل توجه این پدیده در مناطق مختلف تهران است، از این‌رو تصمیم گرفته شد تا با تهیه طرح و لایحه‌ای، در زمینه کنترل و پیشگیری فرونشست در کلان‌شهر تهران اقدام عملیاتی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مقابله با این پدیده خزنده و آرام، راه‌حل‌های جدی می‌طلبد، زیرا این بحران خاموش می‌تواند برای زیرساخت‌های شهر عواقب جبران ناپذیری ایجاد کند، افزود: فرونشست بحران پیش‌رونده اما بی‌صدا به مثابه یک غده سرطانی در حال رشد است که لازمه جلوگیری و درمان این پدیده نیازمند راهکارهای بلندمدت و کوتاه‌مدت است که باید در تهیه لایحه کنترل و پیشگیری از فرونشست شهر تهران، از تجربیات بعضی کشورها از جمله ایتالیا، ژاپن و آمریکا که با برنامه‌ریزی درست توانسته‌اند با فرونشست مقابله کنند و تجربه موفقی در مقابله با این پدیده داشته‌اند، استفاده کرد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بهره‌گیری از راهکارهای علمی، فرهنگی و اقتصادی، برنامه‌ریزی و تدبیر روش‌های کارآمد، انجام مطالعات جهت تهیه نقشه پهنه‌بندی فرونشست و عوامل تأثیرگذار منطقه‌ای در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: ایجاد کارگروهی متشکل از نهادهای مرتبط برای تبیین سنجش و پایش فرونشست، آسیب‌شناسی، احیای آب‌های زیرزمینی و اقدامات سازه‌ای از جمله تزریق آب‌های مازاد روی سطح زمین به سفره‌های زیرزمینی، استفاده صحیح و کارآمد از منابع آب با اصلاح روش‌های آبیاری، ممنوعیت استفاده بیش از حد از حوضه‌های آب‌های زیرزمینی، تصفیه آب‌های شهری و استفاده مجدد از آن در کارخانه‌ها و کنترل منابع آبی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای مهار فرونشست است.

نخستین گام برای مهار فرونشست زمین شناسایی مناطق مستعد است

معصومه آمیغ‌پی، رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری سازمان نقشه‌برداری کشور نیز چندی پیش، بحران کم‌آبی را ناشی از تغییر اقلیم حاکم بر کل جهان دانست و اظهار کرد: ایران جزو مناطق پرتنش آبی جهان است و قدیمی‌ترین آثار فرونشست مربوط به کالیفرنیا با نرخ فرونشست ۶۰ سانتی‌متر بوده است اما به‌تدریج در سایر کشورها آثار این پدیده مخرب نمایان شد.

وی افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت نیرو ۷۰ درصد دشت‌های کشور در محدوده دشت‌های ممنوعه و بحرانی است که این امر ناشی از سوءمدیریت است.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری سازمان نقشه‌برداری کشور از بین رفتن خاک‌های کشاورزی، مستعد شدن مناطق برای سیل‌خیزی، تخریب سازه‌های مهم و ضعیف شدن سازه‌ها به‌گونه‌ای که با زلزله‌های کوچک تخریب می‌شوند را از پیامدهای رخداد فرونشست زمین دانست و تصریح کرد: نخستین گام برای مهار فرونشست زمین شناسایی مناطق مستعد است، سازمان نقشه‌برداری برای اجرای این مهم گام‌هایی را برداشته و موفق به تهیه بانک جامع فرونشست زمین شده است.

وی با اشاره به نتایج این بررسی‌ها گفت: در این ارزیابی‌ها ۲۴۵ منطقه فرونشست را شناسایی کردیم که ۳۰ درصد آنها دارای سرعت بالای فرونشست هستند.

آمیغ‌پی از فرونشست مناطق ساحلی شمال کشور خبر داد و گفت: استان گلستان فرونشست زمین را تجربه کرده است، شاید وقوع سیل‌های زیاد در این استان بی‌ارتباط با فرونشست زمین نباشد.

کد خبر 661630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.