۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۴
اثر هنری «فردوسی پاکزاد» رونمایی شد

همزمان با بزرگداشت روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی اثر هنری با عنوان «فردوسی پاکزاد» باحضور قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و رئیس سازمان فرهنگی اکو و سرکنسولگری‌های کشورهای فارسی زبان و سایر مقامات وشخصیت‌های علمی و فرهنگی رونمایی شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، همزمان با بزرگداشت روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی اثر هنری با عنوان «فردوسی پاکزاد» با حضور قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و رئیس سازمان فرهنگی اکو و سرکنسولگری‌های کشورهای فارسی زبان و سایر مقامات وشخصیت‌های علمی و فرهنگی رونمایی شد.

رضا فردوسی، خالق این اثر هنری اظهار کرد: این اثر با الگو پذیری از آرایه‌ها و نگاره‌های مکتب‌های نقاشی هرات و اصفهان و همچنین الگوپذیری از تذهیب قرآن منسوب به مبارک‌شاه که مربوط به دوره ایلخانی که اوج خلاقیت در هنر تذهیب بوده خلق شده است.

وی هدف از خلق این اثر را معرفی شخصیت فردوسی و شاهنامه با تکیه بر سنت و مکتب‌های نگارگری در دوران‌های شکوهمند تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی که اوج آن مکتب‌های نگارگری هرات و اصفهان است، برشمرد.

سیدهاشم حسینی، مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی آرامگاه فردوسی در معرفی استاد رضا فردوسی خالق اثر بدیع «فردوسی پاکزاد» گفت: این هنرمند نقاش، طراح سنتی و تذهیب‌گر، سال‌های متمادی را برای مطالعه و پژوهش و مطالعات تطبیقی مکتب‌های هنری شرق و غرب و سیر تطور و تحول هنرهای اسلامی و ایرانی به خصوص هنرهای کتاب‌آرایی صرف کرده است.

وی افزود: در تمام مکتب‌های هنری رایج غرب رد پای هنرهای اسلامی و ایرانی وجود دارد که متأسفانه فضای غرب‌زده دانشگاه‌های هنر باعث شده است که هنرهای اصیل ما که ریشه در اعتقادات و باورها عمیق به اسلام و ارزش‌های اسلامی و ایرانی دارد، نادیده گرفته شود.

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی آرامگاه فردوسی تصریح کرد: استاد رضا فردوسی از جمله هنرمندانی است که سعی در حفظ و اشاعه و معرفی مکتب‌ها وشیوه‌های نگارگری و تذهیب و خوشنویسی با تکیه بر ریشه‌های عمیق و اصیل فرهنگی و تاریخی دارد.

کد خبر 661536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.