ورشکستگی دومینووار بانک‌های آمریکا / احتمال وقوع بحران بزرگ در ایالات متحده

یک اقتصاددان گفت: اگر ورشکستگی بانک‌ها ادامه‌دار باشد، به‌طور قطع اقتصاد آمریکا دچار رکود عمیقی خواهد شد اما اگر این مسئله فقط محدود به چند بانک و مقطعی باشد، امری طبیعی است که در همه سیستم‌های سرمایه‌داری اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایمنا، بر اساس آمار جمع‌آوری‌شده توسط پایگاه داده‌های اقتصادی فدرال رزرو (FRED)، از ماه مه (اردیبهشت، خرداد) ۲۰۲۲ میلادی، ۹۱۰ میلیارد دلار سپرده از بانک‌های آمریکایی خارج شده است.

در ماه مه سال گذشته، میزان سپرده‌های بانک‌ها به ۱۸.۰۶ تریلیون دلار رسید. در حال حاضر، این رقم به ۱۷.۱۵ تریلیون دلار کاهش پیدا کرده است و در هفته گذشته، ۱۳ میلیارد دلار از نظام بانکی آمریکا خارج شده است.

ارزش سهام بانک‌های منطقه‌ای آمریکا، در پی ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی، بانک سیگنچر، بانک فِرست ریپابلیک و فروپاشی بانک کردیت سوئیس (غول بانکی مستقر در سوئیس) کاهش پیدا کرده است.

معامله‌گران وال‌استریت به‌طور ویژه به بانک پاسیفیک وِسترن واقع در لس‌آنجلس و بانک وسترن الیانس در شهر فینیکس ضربه زدند. هر دوی این مؤسسات مالی، بیانیه‌هایی را منتشر کرده‌اند که بیان می‌کند از ۳۱ مارس (۱۱ فروردین)، برداشت بالاتر از حد متوسط از آن‌ها صورت نگرفته است.

آمار جدید درباره خروج سپرده‌ها از بانک‌ها، پس از آن منتشر شد که فدرال رزرو به طور علنی فاش کرد بیش از ۷۰۰ بانک آمریکایی به دلیل احتمال از دست‌دادن بیش از ۵۰ درصد سرمایه خود، با «خطر چشمگیر در زمینه ایمنی و اعتبار» روبه‌رو هستند.

فدرال رزرو به‌طور ویژه به افزایش نرخ بهره خود به عنوان دلیل اصلی وضعیت متزلزل بانک‌ها اشاره می‌کند.

در سوم مه (سیزدهم اردیبهشت)، پس از افزایش مجدد ۲۵ واحدی نرخ بهره، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که نظام بانکی آمریکا «ایمن و قدرتمند» است و وضعیت آن در مقایسه با اوایل ماه مارس (اسفند، فروردین) بهبود فراوانی داشته است.

بر اساس داده‌های فِدواچ (FedWatch) در زمان انتشار این خبر، ۱۵.۵ درصد از معامله‌گران معتقدند که پاول یک ماه دیگر، دوباره نرخ‌ها را افزایش خواهد داد.

ورشکستگی بانک‌ها در سیستم‌های سرمایه‌داری یک امر طبیعی است

رحمان سعادت، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره وضعیت بحرانی بانک‌های آمریکا اظهار کرد: در سیستم‌های سرمایه‌داری، ورشکستگی بانک‌ها یک امر طبیعی است، چراکه در چرخه ایجاد شرکت‌ها، با توجه به فعالیت، نوآوری و کارکرد، شرکت‌های پیشین ممکن است ورشکست شوند.

وی افزود: اما اگر این ورشکستگی در بانک‌های متعددی اتفاق افتد، نشان می‌دهد که شاخص‌های کلی اقتصاد دچار بحران شده است و همه بانک‌ها از این موضوع رنج می‌برند.

این اقتصاددان گفت: در چندماه گذشته، ورشکستگی بانک‌های آمریکا به صورت دومینووار اتفاق افتاده است. به‌طور قطع اگر این مسئله تا چندماه آینده نیز ادامه پیدا کند، نشان‌دهنده این است که آمریکا با بحران دیگری مواجه شده است.

سعادت اضافه کرد: در سیستم‌های سرمایه‌داری یک سیکل تجاری وجود دارد، به نحوی که کشورها پس از یک دوره رونق وارد رکود می‌شوند و دوباره به دوره رونق بازمی‌گردند.

وی تصریح کرد: اگر ورشکستگی بانک‌ها ادامه‌دار باشد، به‌طور قطع اقتصاد آمریکا دچار رکود عمیقی خواهد شد اما اگر این مسئله فقط محدود به چند بانک و مقطعی باشد، امری طبیعی است که در همه سیستم‌های سرمایه‌داری اتفاق می‌افتد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: برای تحلیل این مسئله نیازمند زمان هستیم، انتخابات آمریکا نیز در آن نقش تعیین‌کننده دارد. تحلیل‌های اقتصاددانان از عملکرد اقتصادی دولت بایدن می‌تواند بر نتیجه انتخابات سال آینده این کشور اثرگذار باشد.

کد خبر 661308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.