تحقق سیاست جوانی جمعیت به چه عواملی بستگی دارد؟

در یک دهه گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) بارها و بارها به مسئله جوانی جمعیت و فرزندآوری تاکید کردند، از این رو دولت‌ها به ویژه دولت سیزدهم و وزارتخانه‌های مرتبط با این بحث بیش از پیش مسئله جوانی جمعیت را مدنظر قرار دادند و برای این موضوع تدابیری در نظر گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقام معظم رهبری در مردادماه سال ۹۰ طی سخنانی رسمی و علنی به موضوع "جمعیت" و لزوم مقابله با سیاست‌های "تحدید نسل" اشاره و تاکید کردند که "هر اقدام و تدبیری برای کم کردن جمعیت باید پس از ۱۵۰ میلیون نفر صورت بگیرد."

ایشان همچنین در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مسئله «ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن» و مسئله «فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به‌سمت پیری جمعیت» تذکر دادند.

جوانی جمعیت از مهم‌ترین مسائل روز کشور است

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مقوله جوانی جمعیت از مهم‌ترین مسائل امروز کشور است، اظهار کرد: دغدغه سالمندی جمعیت کشور در آینده و کاهش نرخ باروری در حال حاضر، از مهم‌ترین مسائل نظام سلامت و کشور است و امیدواریم مسئولان مختلف با تبیین و آگاهی‌بخشی در تحقق سیاست‌های حوزه جمعیت نقشی مؤثر ایفا کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت با راه‌اندازی قرارگاه جوانی جمعیت همه مساعی خود را برای پیشگیری از معضل بزرگ سالخوردگی کشور به کار بسته و در این راه به کمک تمام بخش‌ها به ویژه بخش‌های فرهنگی نیاز دارد؛ زیرا تشویق به فرزندآوری نیازمند پیوست فرهنگی است. جمهوری اسلامی ایران به اذعان سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان سلامت، اکنون در تمام شاخص‌های سلامت در منطقه، پیشرو و دارای رتبه‌های نخست است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: پیش از انقلاب در اغلب درمان‌های تخصصی نیازمند اعزام بیمار به خارج از کشور بودیم و به خاطر کمبود پزشک، پزشکان بی‌کیفیت کشورهای دیگر در ایران طبابت می‌کردند، اما به برکت انقلاب به جایی رسیده‌ایم که نه تنها تمام نیازهای داخلی را در رشته‌های تخصصی پاسخگو هستیم، بلکه بیماران کشورهای همسایه نیز تمایل دارند برای درمان به ایران سفر کنند.

وزیر کشور: بدون فرزندآوری نمی‌توانیم به ایران قوی بیندیشیم

احمد وحیدی، وزیر کشور با تاکید بر لزوم توجه به موضوع فرهنگ‌سازی در زمینه فرزندآوری اظهار کرد: در هفته جمعیت قرار داریم هفته‌ای که باید به این موضوع بسیار مهم، توجه ویژه‌ای داشته باشیم. به طور قطع مهم‌ترین خطری که در مسیر ما قرار دارد موضوع کاهش نرخ باروری و پیر شدن جمعیت است و چاره‌جویی برای این موضوع مدت زمان محدودی است که پیش‌روی ما قرار دارد.

وی افزود: باید از این چاله هولناک نجات پیدا کنیم و ضرورت دارد در این مسیر توجه دائمی به این مسئله مهم داشته باشیم؛ در تبدیل سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به قانون، تأخیر چند ساله‌ای داشتیم. به طور قطع قانون یک بستر مناسب حقوقی فراهم می‌کند که در آن دستگاه‌های ذیربط وظایفی که دارند به درستی انجام دهند؛ اما با صرف قانون مشکلات حل نمی‌شود و موتور محرک حرکت این چرخ حساس یک اقدام جهادی و همه‌جانبه و فراگیر است، از این رو باید احساس نگرانی شدید از تحقق نیافتن افزایش نرخ باروری در همگان ایجاد شود.

وزیر کشور با بیان اینکه بدون فرزندآوری نمی‌توانیم به ایران قوی بیندیشیم، اضافه کرد: خطر هولناک پیری جمعیت وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت موضوع است، به طور قطع جمعیت از ارکان مهم قدرت در هر کشوری است و هیچ مسئله‌ای از دید من به اهمیت توجه به مسئله جمعیت برای آینده کشور نمی‌رسد.

وی گفت: ازدواج و تحکیم خانواده به عنوان بنیادی‌ترین نهاد جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این موضوع جزو سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است. خانواده یعنی چیزی ناشی از ازدواج که در آن شعور، بلوغ و انسجام اجتماعی شکل می‌گیرد که همگی از مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ در راستای افزایش ازدواج تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، اما همه حوزه‌ها باید تلاش کنند و جریان ازدواج آسان و راحت را فراهم کنند.

کد خبر 661171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.