گواهینامه‌های رانندگی رنگبندی می‌شود؟

از سال گذشته بحث رنگبندی گواهینامه‌های رانندگی به سه رنگ سفید، نقره‌ای و طلایی مطرح شد، این طرح تاکنون به اجرا درنیامده است اما پیشنهاد این رنگبندی دوباره مطرح شده تا به مرحله اجرا درآید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا از ارائه پیشنهاد رنگبندی گواهینامه‌های رانندگی به دولت خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این پیشنهاد که در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است گواهینامه رانندگان قانونمند از سفید به نقره‌ای و مدتی بعد به طلایی تبدیل می‌شود.

وی افزود: در ابتدا از مردم که همگی کاربر ترافیک هستند و ٩۵ درصد آن‌ها نیز قانونمند هستند تقدیر و تشکر می‌کنم، همکاران من در ایام مختلف و به طور شبانه‌روزی در تمام شهرها و جاده‌های کشور در حال خدمت به مردم هستند.

رئیس پلیس راهور فراجا از ارائه پیشنهاد پلیس راهور برای رنگبندی گواهینامه‌های رانندگی به دولت خبر داد و تصریح کرد: بر اساس این پیشنهاد که در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است اگر راننده‌ای، رانندگی درستی داشته باشد بعد از مدتی گواهینامه‌اش از سفید به نقره‌ای و مدتی بعد از نقره‌ای به طلایی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح در واقع یک سرمایه اجتماعی برای راننده است و یکی از تسهیلاتی که ما در آن پیش‌بینی کردیم امکان تخفیف در جرایم و حتی حذف شدن برخی از جرایم برای دارندگان گواهینامه طلایی یا نقره‌ای است.

سردار هادیانفر گفت: ما به طور سیستمی این موارد را رصد کرده و هنگامی که زمان ارتقای گواهینامه فرا برسد دارنده گواهینامه فراخوان شده و به عنوان گواهینامه سفید از وی دریافت و گواهینامه نقره‌ای به او داده می‌شود؛ از این رو امیدواریم این طرح به زودی اجرایی شود.

با رنگبندی گواهینامه‌ها، رانندگان به تخلف نکردن ترغیب می‌شوند

از سال گذشته بحث رتبه‌بندی گواهینامه‌های رانندگی مطرح شد که گواهینامه‌های راهنمایی و رانندگی در سه رنگ و رده رنگبندی می‌شود و به تناسب نبود تخلف رانندگی رنگ گواهینامه ارتقا می‌یابد، از این رو سرهنگ محسن صوفی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور فراجا با اشاره به رنگبندی گواهینامه‌های رانندگی، اظهار کرد: در صورت تصویب و اجرایی شدن این پیشنهاد پلیس راهور، گواهینامه‌های راهنمایی و رانندگی در سه رنگ و رده رنگبندی می‌شود و به تناسب تخلف نکردن رانندگان رنگ گواهینامه ارتقا می‌یابد.

وی افزود: با انجام رنگبندی گواهینامه‌ها و تشویق رانندگان برای ارتقا به رده و رنگ بالاتر، رانندگان به سمت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و نبود تخلف ترغیب می‌شوند.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور فراجا با بیان اینکه پلیس راهور نقش تصویب‌کننده در جریمه‌های راهنمایی و رانندگی را ندارد و تنها نقش پیشنهاد دهنده دارد، تصریح کرد: بر اساس ماده ۲۱ و۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی میزان جریمه‌ها به تصویب هیئت دولت می‌رسد و هر سه سال یکبار امکان تعدیل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی وجود دارد که در هفت سال گذشته به دلایل متعدد از جمله مسائل اقتصادی جامعه نرخ جریمه‌ها تغییری نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: پلیس راهور بنا به وظیفه پیشنهاد دهندگی خود، افزایش میزان جرایم را با تمرکز به تخلف‌های حادثه ساز پیشنهاد داده است که باید در هیأت وزیران مصوب شود.

سرهنگ صوفی با تاکید بر اینکه نظم عمومی ملازمه جدی با اجرای قانون دارد و اجرای قانون با رویکردهای تنبیهی و سلبی انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برای پایدار بودن اقدامات در این مهم باید از رویکردهای پیشگیری و اقناعی استفاده کرد که در این راستا در بخش‌های فرماندهی فراجا دو طیف اقدامات پیشگیرانه از جمله پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی ملاحظه می‌شود.

کد خبر 661159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.