اقدامات بهزیستی در حوزه توانمندسازی، مانع رسوبِ توانخواهان در مراکز شبانه‌روزی می‌شود

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: اگر خدمات توانبخشی و حمایتی توانمندسازی افراد دارای معلولیت نبود، شاهد رسوبِ گروه وسیعی از آنها به ویژه افراد دارای معلولیت با شدت شدید و خیلی شدید در مراکز نگهداری و شبانه‌روزی بودیم.

حمیدرضا علیزاده رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاست بهزیستی این است که از افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنها به‌صورتی حمایت کند که به سمت مراکز شبانه‌روزی و سپردنِ عضو دارای معلولیتِ خانواده به مراکز اقدام نکنند.

وی ادامه داد: فلسفه اقداماتی نظیر ویزیت و مراقبت در منزل، پرداخت مستمری و حق پرستاری افراد دارای معلولیت نیز همین است که حتی خدمات توان‌پزشکی نیز در منازل به توان‌خواهان ارائه شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: اگر خدمات توانبخشی و حمایتی توانمندسازی افراد دارای معلولیت نبود، به طور قطع شاهد رسوبِ گروه وسیعی از آنها مخصوصاً افراد دارای معلولیت با شدت شدید و خیلی شدید در مراکز نگهداری و شبانه‌روزی بودیم.

وی خاطرنشان کرد: توانبخشی به افراد و خانواده‌های آنها در شناخت و دستیابی به منابع و فرصت‌ها کمک می‌کند، تا با تغییر مطلوب شرایط، بتوانند فعالانه بر محیط زندگی کنترل نسبی داشته باشند و بتوانند به عنوان عضوی فعال در جامعه مشارکت و حضور داشته باشند.

علیزاده رضایی با اشاره به برخی از اقدامات بهزیستی در راستای توانبخشی و حمایت از خانواده‌های دارای عضو معلول، افزود: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR ) با هدف توانمندسازی افراد معلول روستایی اقداماتی در پنج حیطه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت‌های اجتماعی و توانمندسازی با مشارکت افراد معلول، اعضای خانواده و جامعه محلی انجام می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: بخشی از اقدامات ارائه شده در راستای تسهیل دسترسی خدمات به فرد دارای معلولیت بوده و بخش دیگری از اقدامات انجام شده، در این برنامه شامل اقدامات اجتماع محور نظیر آگاه‌سازی جامعه، تشکیل شورای توانبخشی محلی، تشکیل گروه‌های خودیار و ایجاد صندوق‌های خرد محلی است.

وی گفت: توانبخشی افراد دارای معلولیت از طریق مراکز روزانه، پرداخت کمک هزینه تحصیلی، پرداخت کمک هزینه تردد، مناسب‌سازی مسکن و خودروی افراد دارای معلولیت به‌منظور انطباق و دسترس‌پذیری مسکن، معافیت مالیاتی حقوق و مزایای والدین دارای فرزند معلول بدین‌صورت که معافیت ۵۰ درصد مالیات حقوق و مزایا یا دستمزد یکی از اولیا افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید مادامی که مسئولیت هزینه‌های مرتبط بر معلولیت فرد را بر عهده دارند، انجام می‌شود.

علیزاده رضایی ادامه داد: پرداخت کمک هزینه معیشت، پرداخت حق پرستاری، اعطا وسایل کمک توانبخشی و لوازم ADL از مؤثرترین و برجسته‌ترین عوامل در بازتوانی افراد دارای معلولیت به شمار می‌رود و پذیرش افراد دارای معلولیت در مراکز شبانه‌روزی می‌تواند به‌صورت دائم یا موقت باشد.

کد خبر 661140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.