رشد ۳.۵ برابری بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان / توجه به نشاط شهروندان در شهر زندگی

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بودجه ۷۰ میلیارد تومانی رویدادهای فرهنگی در سال گذشته به حدود ۲۴۰ میلیارد تومان در سال‌ جاری افزایش پیدا کرده است و در مجموع، این رشد حدود ۳.۵ برابری، اتفاق خوبی برای شهروندان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های شهرهای پویا این است که شهروندان آن شور و نشاط اجتماعی داشته باشند، مسئولان و برنامه‌ریزان شهری تلاش می‌کنند که با برگزاری ویژه‌برنامه‌های متعدد فرهنگی، مردم همیشه در صحنه باشند تا حس تعلق و انسجام شهری تقویت شود و شهروندان، شهر را از آن خود بدانند.

در همین راستا، بودجه‌های مناسبی طی دو سال اخیر توسط شورای اسلامی شهر اصفهان مصوب شده است؛ در واقع رویکرد شورا این‌گونه بوده که با مشارکت شهروندان، رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی در شهر گسترش پیدا کند که این موضوع با همراهی کانون‌های فرهنگی سطح شهر محقق شده است.

اصفهان از نظر زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری وضعیت مناسبی دارد، لذا با توجه به اینکه ارتقای نشاط شهروندان نیز در دستور کار مدیریت شهری اصفهان بود، لوایحی در آستانه مناسبت‌های مختلف برای استفاده رایگان یا همراه با تخفیف ویژه از زیرساخت‌های تفریحی شهر مصوب شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با علی صالحی، سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان از آخرین اقدامات و فعالیت‌های مدیریت شهری این کلان‌شهر در حوزه افزایش نشاط اجتماعی شهروندان است.

رشد  ۲.۵ برابری بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان/ توجه به نشاط شهروندان در شهر زندگی

نصف‌جهان ظرفیت فراگیرشدن شعار «اصفهان من شهر زندگی» را دارد

ایمنا: تخفیف‌های مناسبی که برای استفاده شهروندان از اماکن تفریحی و گردشگری با مصوبه شورای اسلامی شهر در نظر گرفته می‌شود، نشان می‌دهد که مدیریت شهری اصفهان برای نشاط اجتماعی شهروندان، ارزش قائل است؛ دوره ششم در این راستا چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است؟

صالحی: گفته بودیم که شعار شورای ششم، «اصفهان من، شهر زندگی» است، زیرا معتقدیم یکی از استعاره‌های کهن این بوده که نصف‌جهان به‌عنوان شهر زندگی بین کلان‌شهرها شناخته می‌شده است؛ مؤلفه‌های طبیعی، شهرسازی، معماری، اقتصادی و فرهنگی موجود در شهر، نشان می‌دهد که اصفهان ظرفیت خوبی برای فراگیر شدن «شعار اصفهان من شهر زندگی» دارد.

یکی از مؤلفه‌های ارتقای کیفیت زندگی شهر، نشاط شهری و تفریح شهروندان است؛ اگر شهری داشته باشیم که برای تفریح شهروندان برنامه داشته باشد، به‌طور قطع آن شهر با روحیه مشارکت‌جویی و تعامل بین بدنه اداره شهر و شهروندان، می‌تواند به افق‌های بالاتری برسد.

ابتدای فعالیت دوره ششم، چند افق در حوزه نشاط و تفریح شهروندان در نظر گرفته شد که به‌نظر می‌رسد در بیست‌ودو ماهگی فعالیت شورا، به بسیاری از آنها دست پیدا کردیم و در مسیر اجرای آنها هستیم.

نخستین رویکرد شورای ششم این بود که بتوانیم فضای تفریح و نشاط اجتماعی را به یک فضای عمومی تبدیل و از تمام ظرفیت مردمی همچون شهروندان، سمن‌ها و گروه‌های مختلف استفاده کنیم تا این رویکرد محقق شود؛ این موضوع ابتدا در حوزه مشارکت‌های سازمان فرهنگی دنبال شد و در مناسبت‌های ملی و مذهبی از ظرفیت آن‌ها به‌صورت جدی استفاده کردیم.

رشد بیش از پنج برابری در کمیت مشارکت و اعتبار شورا برای مشارکت‌های حوزه فرهنگی اعمال شد و در کنار آن در مقاطع مختلف سعی کردیم با کاهش هزینه‌های استفاده یا رایگان کردن خدمات، این پیام را به همه بدهیم که حوزه‌های تفریحی و گردشگری شهر را منبعی برای درآمدزایی نمی‌دانیم، بلکه آن را ابزاری برای اداره شهر می‌دانیم.

تجربه بسیار خوبی را در هفته نکوداشت اصفهان سال گذشته داشتیم که در زمان ولادت حضرت زهرا (س)، لایحه‌ای در جلسه علنی شورای اسلامی شهر با عنوان «مهمان مامان» مصوب شد، همچنین طرح «مهمان اصفهان» را نیز امسال در هفته فرهنگی اصفهان تجربه کردیم.

بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای ایجاد زیرساخت‌های تفریحی شهر

ایمنا: پس از این فعالیت‌ها، چه اقداماتی در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفت؟

صالحی: در حوزه زیرساخت‌ها، گام دوم را برداشتیم و علاوه بر بازآمد (اورهال) و به‌روزرسانی زیرساخت‌های تفریحی موجود در شهر در مجموعه‌هایی همچون ناژوان، صفه و شهر رویاها که نزدیک به چهار سال بود از چرخه خدمات خارج شده بود، یا با پایین‌ترین کیفیت در حال خدمت‌رسانی بود، شاهد بودیم که در نخستین نوروز دوره ششم مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱، پس از چند سال وقفه، بسیاری از این زیرساخت‌ها به چرخه خدمت‌رسانی بازگشت.

در بودجه ۱۴۰۲ نیز برای اورهال مجموعه‌های تفریحی اعتبار قابل توجهی در نظر گرفتیم و در بودجه سال جاری شهرداری نیز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار که در ادوار مدیریت شهری برای ایجاد زیرساخت‌های تفریح و نشاط بی‌سابقه است، در نظر گرفته شد که اتفاق خوبی است.

در حوزه فعالیت‌های پارک‌ها و زمین‌های ورزشی‌های روباز نیز تلاش کردیم با توسعه آن‌ها، زمینه استفاده رایگان از اماکن تفریحی و ورزشی را برای شهروندان فراهم کنیم.

بخش سوم این رویکرد در حوزه رویدادها است که از بازه‌های مناسبتی و زمان‌بندی‌ها استفاده کردیم؛ برنامه‌هایی همچون «چهارباغ‌زی» و رویدادهای نوروزی در باغ غدیر برگزار شد؛ به سمت دائمی‌شدن پاتوق‌های بازی و تفریح، به‌ویژه در حوزه نوجوان به‌صورت رویدادی حرکت کردیم تا در کنار جشنواره تفریح که دنبال اجرای آن در سال جاری هستیم، سه ضلع رویکرد ارائه خدمات ارزان به شهروندان، تقویت و ایجاد زیرساخت‌های جدید و توجه به رویدادها در حوزه تفریح و نشاط دنبال شد که ثمرات خوبی را داشت و حتی تعدادی از این فعالیت‌ها ملی و بین‌المللی شده است.

باید فعل خواستن را صرف می‌کردیم؛ هرچند زحمت زیادی کشیده شده است اما گام نخست در حوزه تفریح و نشاط این است که باور کنیم که برای داشتن جامعه سالم و شهری روبه‌جلو باید شهروندی شاد و پرنشاط داشته باشیم تا بتواند در مقابل آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، ظرفیت بالایی برای تاب‌آوری داشته باشد.

معتقدم موضوع نشاط و تفریح در اصفهان، به‌عنوان شهر رویدادها و زیرساخت‌های تفریحی، در حال تبدیل شدن به یک برند ملی و الگوی بسیاری از کلان‌شهرها است که امیدواریم در پایان دوره ششم مدیریت شهری، یک کارنامه موفق در ایجاد زیرساخت، تفریح و نشاط داشته باشیم.

سهم ۱۰ درصدی اعتبارات فرهنگی در بودجه سالانه شهرداری

ایمنا: با توجه به اینکه بخش زیادی از بودجه ۱۴۰۲ برای حوزه فرهنگی در نظر گرفته شده، آیا این میزان کافی است؟

صالحی: معتقدم اتفاق خوبی که برای شهر اصفهان افتاده، حضور همکارانی در شورای اسلامی شهر است که علاوه بر تجربه نشستن بر کرسی‌های تصمیم‌گیری و اجرایی مدیریت شهر، چهره‌های فرهنگی هستند.

از حدود چهار درصد بودجه عملیاتی شده حوزه فرهنگی در سال ۱۴۰۰، به سهم ۱۰ درصدی اعتبارات فرهنگی در بودجه سالانه شهرداری رسیدیم و حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌ها و رویدادها در نظر گرفته شد، همچنین بودجه ۷۰ میلیارد تومانی رویدادهای فرهنگی در سال گذشته به حدود ۲۴۰ میلیارد تومان در سال‌جاری افزایش پیدا کرده است و در مجموع این رشد حدود ۳.۵ برابری، اتفاق خوبی برای شهروندان خواهد بود.

اصفهان بیشتر از حوزه‌های سخت به حوزه‌های نرم همچون فرهنگی، تاریخی و هویتی معروف است، لذا از سال‌های گذشته، فعالیت شهرداری‌ها در زمینه عمرانی خدماتی بوده است و تغییر این رویکرد و نوع نگاه تا حدودی زمان‌بر است.

یکی از موفقیت‌های دوره ششم، سرعت تغییر رویکرد در نوع نگاه به مسائل فرهنگی مدیریت شهری است که موجب رشد بیش از پنج برابری مشارکت با مراکز فرهنگی مردمی و شهروندسپاری، رشد بیش از سه برابری اعتبار رویدادهای فرهنگی و رشد حدود ۱۰ برابری میزان مشارکت مجموعه‌های فرهنگی در فراخوان‌ها شده است که نشان می‌دهد در مسیر درستی قرار داریم و شورا از رفتارهای آرام و تغییرات جزئی پرهیز داشته و سعی کرده است از فرصت‌ها به‌نحو احسن استفاده کند.

رسیدن از بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی به بودجه دو هزار میلیارد تومانی طی دو سال، عددی روشن و بیان‌گر آن است که شورای ششم به‌دنبال تحول در حوزه زیرساخت و نرم‌افزار فرهنگی است و امیدواریم با هدف‌گیری درست و رشد منطقی و عاقلانه این اعتبارات، به نقطه خوبی در پایان این دوره برسیم.

کد خبر 660888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.