لزوم اقدامات راهبردی فرهنگی در کنار سیاست‌گذاری‌های اجتماعی برای جوانی جمعیت

«مبنای فعالیت معاونت اجتماعی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حوزه خانواده و جوانی جمعیت، سند تعالی خانواده است، و معتقدیم یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در حوزه خانواده و جوانی جمعیت باید به آن پرداخته شود؛ اقدامات راهبردی فرهنگی در کنار سیاست‌گذاری‌های اجتماعی است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز ملی جمعیت یک رویداد سالانه است که هرسال در اواخر اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود که به پیشنهاد سازمان ثبت‌احوال ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان «روز ملی جمعیت» در تقویم رسمی ایران به ثبت رسیده است.

در این روز سیاست‌های کلی جمعیت به مواردی مانند ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان وزنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی دربارهٔ اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی و… اشاره شده‌است.

امسال هفته ملی جمعیت با شعار «سهم من از جوانی ایران؟» از بیست و چهارم تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه در حال برگزاری است، به همین مناسبت ایمنا با سعید امامی، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص برنامه‌های شهرداری اصفهان در این هفته به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه از نظر می گذارنید.

ایمنا، شهرداری اصفهان در حوزه جوانی جمعیت چه مأموریت‌هایی دارد؟

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: با توجه به وظیفه ذاتی شهرداری در حوزه فرهنگی اصلی‌ترین وظیفه این نهاد پرداختن به حوزه شهروندی است، در سراسر کشور شهرداری‌ها پایگاه مردمی قوی‌تری نسبت به سایر ارگان‌های داشته و جنسشان مردمی‌تر است و شهرداری به‌طورمعمول در حوزه‌ای که دغدغه بیشتر مردم بوده، ورود می‌کند و در برخی از حوزه‌ها که نهادهای اصلی متولی هستند نقش‌آفرینی بیشتری دارد.

معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، ازجمله خانواده، آسیب‌های اجتماعی و سالمندان فعالیت دارد و به بهانه هفته ملی جمعیت یکی از اقدامات اصلی این معاونت در هفته جمعیت پرداختن به موضوع جوانی جمعیت است، حوزه خانواده با تمام مشتقاتش برای ما مورد اهمیت است زیرا خانواده محور و عنصر اصلی تشکیل‌دهنده جامعه است، اگر خانواده‌های ما سالم باشند و نهاد خانواده در جامعه کارکرد صحیحی داشته باشد، جامعه پیشرفت می‌کند و سالم است، اما اگر نهاد خانواده کارکرد خود را از دست دهد، ریشه اصلی تمام تبعات اجتماعی خواهد بود.

ایمنا: چه برنامه‌ها و فعالیت‌های شاخصی این معاونت در حوزه خانواده و جوانی جمعیت دارد؟

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: یکی از تأکیدات اصلی در مدیریت شهری جدید و دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان که هم در برنامه‌ها و هم بودجه در نظر گرفته‌شده حوزه خانواده است، در یک سالی که گذشت در حوزه تعالی خانواده بخشی از اقدامات حول راهبرد حمایت از تشکل‌های مردمی بوده که در این حوزه‌ها فعالیت دارند؛ در سال گذشته بیش از ۸۰ سازمان مردم‌نهاد و تشکل مردمی که در حوزه‌های خانواده فعالیت شاخص انجام داده، موردحمایت قرارگرفته و درمجموع بالغ‌بر حدود ۱۰ میلیارد تومان بودجه در سال گذشته برای فعالیت این مؤسسات اختصاص یافت.

نکته‌ای مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که سازمان فرهنگی شهرداری در ریز اقدامات سازمان‌ها و مؤسسات مردم‌نهاد ورود نمی‌کند و برنامه‌ها توسط خود مجموعه‌ها اجرا می‌شد، در مقاطعی این اقدامات به‌صورت جدی اتفاق افتاد. فراخوانی تحت عنوان «گام نو» انجام شد، این فراخوان مسئله محور با موضوعات حوزه تعالی خانواده، ازدواج جوانان، فرزند آوری و جمعیت بود به‌غیراز این فراخوان، سایر مجموعه‌ها که در طول سال به‌صورت متفرقه مراجعه می‌کردند و برای اجرای برنامه‌ها نیاز به حمایت داشتند، درمجموع بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان حمایت شدند.

ایمنا: راهبردهای فرهنگی این معاونت در حوزه تعالی خانواده و افزایش جمعیت چیست؟

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: راهبرد فرهنگی معاونت اجتماعی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان رویدادهای کلان خانواده محور با موضوعات حوزه تعالی خانواده است. این رویدادهای متنوع، سال گذشته قریب به ۱۶ جلسه چند هزارنفره در باغ نور تحت عنوان «با همان» و «لوبیای سحرآمیز» برگزار شد که در برنامه «باهمان» به ۵۲ رسم کنار هم بودن خانواده‌ها و مطالبی که به روابط همسران ارتباط دارد و در برنامه لوبیای سحرآمیز هم به حوزه تربیت فرزند پرداخته شد.

همچنین یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «عشق شورانگیز ما» در ۲۶ قسمت ساخته شد که از شبکه اصفهان پخش شد، علیرضا خمسه تحت عنوان مجری و بازیگر توانمند و محبوب اجرای برنامه را به عهده داشت و در کنار آن دو روانشناس مطرح کشور کارشناسان این برنامه بودند، این برنامه در حال حاضر یکشنبه تا چهارشنبه هرروز از ساعت ۱۷ از شبکه چهار سیما پخش مجدد می‌شود.

ایمنا: این اقدامات تا چه حد در راستای سند تعالی خانواده است که مقام معظم رهبری به دستگاه‌ها ابلاغ کردند، بوده است؟

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: مبنای فعالیت معاونت اجتماعی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حوزه خانواده و جوانی جمعیت، سند تعالی خانواده است، و معتقدیم یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در حوزه خانواده باید به آن پرداخته شود جمعیت است. بر اساس رفرنس‌های عالمانه اگر این موضوع را جدی نگیریم تا چند سال آینده دچار بحران‌هایی می‌شویم که هیچ‌وقت قابل‌حل نیست.

به تعبیر جامعه‌شناسان در چاله جمعیتی افتاده و دیگر قابلیت بازتولید جریان جمعیتی را نداریم در حال حاضر نرخ جمعیتی کشور ما بسیار دچار آسیب شده، پیش‌بینی می‌شود اگر هر خانواده حتی حداقل دو فرزند داشته باشد در سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت متوقف می‌شود، با نرخ جایگزینی ۲‌.۳ در سال ۱۴۳۰ دچار توقف رشد جمعیت می‌شویم و با بحران‌های بسیار زیاد دیگر مانند پیری جمعیت، بحران امنیتی، خدماتی، اداره کشور و بحران‌های متنوع دیگر مواجه می‌شویم، بنابراین یکی از موضوعات جدی در حوزه خانواده که از اواسط سال گذشته به آن پرداخته و در سال ۱۴۰۲ در مرکز خانواده به آن پرداخته می‌شود، بحث جوانی جمعیت است.

اتفاقاتی که در نیمه دوم سال گذشته پیگیری توسط معاونت اجتماعی شهرداری اصفهان دنبال شد، بیشتر در حوزه مطالعات و برگزاری جلسات متنوع و اتاق فکر برای دستیابی به راهبرد شکافتن دقیق ابعاد قضیه بود، یک پژوهش کامل که حاصل مصاحبه با نخبگان و ساعت‌ها اتاق فکر است انجام‌شده، برنامه‌ای طراحی‌شده که گره‌های ذهنی افراد در این حوزه احصا شده، با ارتباط با گروه‌هایی که در اصفهان و سطح کشور در حوزه جمعیت فعال هستند، با این دقت و نظم و این حجم از کار عالمان یک سند دیگر در این حوزه تنظیم‌شده که برای فعالیت هر نهاد فرهنگی نیاز است.

درواقع آمادگی داریم که این سند را در اختیار تمام افرادی که در کشور در این حوزه فعال هستند بدون هیچ چشم‌داشتی قرار دهیم، این موضوع ملی است و برای کل کشور یک دغدغه است، این سند، یک سند کلی راهبردها و تبیین مسئله جمعیت است و قابلیت ارائه به همه را دارد، این سند حاصل مطالعه در خصوص آسیب‌شناسی وضعیت جمعیت است و اقداماتی است که باید در این خصوص انجام شود و به مسائل فرهنگی در این حوزه پرداخته است و مشخص‌شده اگر فردی بخواهد جامعه را ازلحاظ فرهنگی آماده کند باید چه مسیری را طی کند درواقع مبنای هر تولید فرهنگی است و یک برش ملی دارد و مبنای اتفاقاتی است که در کل کشور اتفاق می‌افتد.

ایمنا: برای آماده‌سازی جامعه در خصوص فرزند آوری چه اقداماتی باید انجام شود؟

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: برای متقاعدسازی شهروندان و پذیرش این موضوع با ازلحاظ ذهنی آمادگی داشته باشند، درواقع ابتدا باید اقناع عمومی انجام شود، بعد از مردم را ترغیب و در آخر تبلیغ اتفاق بیفتد؛ در این خصوص سلسله جلساتی برگزارشده، برای اقناع عمومی تفکر پیشگیرانه با موضوع جوانی جمعیت و تعالی خانواده در سال گذشته برگزارشده، نخبگان جامعه در شهر اصفهان را دورهم جمع کردیم درواقع به یک خروجی و یک نسخه مهمی در این حوزه دست پیدا کردیم، برای ترغیب و همراهی نهادهای مدنی فراخوان «گام نو» را منتشر کرده که تعداد قابل‌توجهی از مجموعه‌ها در سطح شهر حضور پیدا کردند و درنهایت برای تبلیغ، از بین گره‌های ذهنی افراد، ۱۷ گره ذهنی که شاید گره‌های اصلی ذهنی افراد جامعه برای فرزند آوری است کشف‌شده و کار تبلیغاتی انجام می‌شود.

اسفند سال گذشته یک کارگاه کارتون و تصویرسازی و گرافیک با دست‌مایه اکران شهری با موضوع فرزند آوری برگزارشده که حدود ۳۰ نفر از طراحان حرفه‌ای شهر اصفهان در کارگاه شرکت کردند که حاصل آن حدود ۵۰ پوستر بود، از بین آن‌ها در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۵ طرح منتخب در سطح شهر اصفهان ازجمله دیوار پازلی ارگ جهان‌نما اکران شد، کمپینی با عنوان این داستان آخرش خوشه آغازشده است.

فعالیت دیگر در حوزه جمعیت ساخت کلیپ است، پک این کلیپ‌ها و تیزرها بر مبنای همان گره‌های ذهنی افراد است که تا پایان شهریور آماده می‌شود و در اختیار کل نهادها و شبکه‌های صداوسیما و اجتماعی قرار می‌دهیم، امیدواریم اصفهان در این حوزه هم مانند سابق در کشور پیشتاز باشد و بقیه کشور هم عزم جدی در این حوزه داشته باشند.

ایمنا: تا چه اندازه اقدامات بر اساس متد علمی بوده و اتاق فکری که به آن اشاره کردید، متشکل از چه افرادی هستند؟

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: اتاق فکرها متشکل از افراد ایده‌پرداز خلاق و گرافیست هستند که در حوزه علوم تبلیغات و تبلیغات شهری فعالیت دارند، افراد دیگر ازجمله جامعه‌شناس، روانشناس و مدیرانی هستند که در این حوزه در سطح ملی فعالیت دارند.

ایمنا: آیا رویداد گسترده‌ای در سطح شهر برای هفته جمعیت در نظر دارید؟

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: خیر در حال حاضر این موضوع نیاز به رویداد ندارد، فقط باید جریان‌سازی اولیه در ذهن مردم شکل بگیرد تا سؤال‌ها ایجاد شود و گفت‌وگوها شکل بگیرد.

کد خبر 660882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.