افزایش تولید نفت ایران به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز

تولید نفت ایران در اولین فصل سال جاری میلادی با افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای به دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز رسیده است، این در حالی است که نرخ رشد تولید نفت اعضای اوپک (به جز ایران و نیجریه) در اولین فصل ۲۰۲۳ منفی بوده و تولید آن‌ها کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) به صورت فصلی گزارشی از تحولات انرژی جهان منتشر می‌کند، در بخشی از این گزارش به وضعیت تولید نفت اعضای اوپک پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در اولین فصل سال جاری میلادی با افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای به مقدار دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز رسیده است، این در حالی است که نرخ رشد تولید نفت اعضای اوپک در اولین فصل ۲۰۲۳ منفی بوده و تولید آن‌ها کاهش پیدا کرده است.

در این بین ایران با رشد ۱.۵ درصدی (۴۰ هزار بشکه) و نیجریه با رشد ۱۵ درصدی (۱۷۰ هزار بشکه) عملکرد مثبت داشته‌اند و از نظر عملکرد ایران رتبه دوم را دارد، قابل ذکر است عربستان که بزرگترین عضو اوپک به‌شمار می‌آید در سه ماه نخست ۲۰۲۳ با کاهش تولید ۴.۵ درصدی (۴۸۰ هزار بشکه‌ای) مواجه شده است.

مجموع تولید نفت اعضای اوپک در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ با کاهش ۴۸۰ هزار بشکه‌ای به ۲۸ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه نفت در روز رسیده است، در این کاهش تولید، عربستان با کاهش ۴۸۰ هزار بشکه‌ای در روز سهم قابل توجهی داشته است.

تولید نفت ایران ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت / رتبه دوم ایران در رشد تولید اعضای اوپک

روند چهار ساله تولید نفت در ایران

همانطور که در نمودار زیر مشخص است، تولید نفت ایران آخرین بار در ژانویه ۲۰۱۹ به تولید دو میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز رسیده بود و پس از آن تا سال ۲۰۲۱ تقریباً سیر نزولی داشت.

تولید نفت ایران ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت / رتبه دوم ایران در رشد تولید اعضای اوپک

اما در مردادماه ۱۴۰۰ (آگوست ۲۰۲۱) دولت سیزدهم کار خود را با تولید دو میلیون ۴۵۰ هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد و در آپریل ۲۰۲۳ با افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در روز نسبت به آگوست ۲۰۲۱، تولید نفت ایران به دو میلیون ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز (معادل تولید در ژانویه ۲۰۱۹) رسید، در مجموع تولید نفت در دولت سیزدهم علی‌رغم تحریم‌ها روند صعودی داشته است.

تاریخ میلیون بشکه نفت در روز
Aug-۲۱ ۲.۴۵
Sep-۲۱ ۲.۴۵
Oct-۲۱ ۲.۴۵
Nov-۲۱ ۲.۴۵
Dec-۲۱ ۲.۴۵
Jan-۲۲ ۲.۵۰
Feb-۲۲ ۲.۵۵
Mar-۲۲ ۲.۶۰
Apr-۲۲ ۲.۶۰
May-۲۲ ۲.۵۰
Jun-۲۲ ۲.۵۰
Jul-۲۲ ۲.۵۰
Aug-۲۲ ۲.۵۵
Sep-۲۲ ۲.۵۳
Oct-۲۲ ۲.۵۵
Nov-۲۲ ۲.۵۶
Dec-۲۲ ۲.۵۶
Jan-۲۳ ۲.۵۵
Feb-۲۳ ۲.۶۰
Mar-۲۳ ۲.۶۵
Apr-۲۳ ۲.۶۵
کد خبر 660763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.