حوزه‌های زیرساختی نیازمند توجه بیشتر است/ رونق گردشگری شهر مرواریدهای سرخ

مدیریت شهری زازران طی یک سال گذشته تلاش کرده است با انجام اقدامات در حوزه‌های مختلف زمینه را برای حل معضلات شهر، پاسخگویی به مطالبات شهروندان و توسعه پایدار فراهم کند و در این راستا از ظرفیت‌های بومی بهره گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زازران یکی از روستاهای استان اصفهان است که سال ۱۳۹۲ به شهر تبدیل شد و با ۸۵۰ هکتار وسعت ۹ هزار نفر جمعیت دارد. شهردار فعلی زازران سال ۱۳۹۶ در دوره شورای پنجم به عنوان شهردار انتخاب شد و در دوره ششم نیز عهده‌دار این مسئولیت است.

گام‌های رو به جلو که امروز در ساختار، رونق گردشگری و رفع ترافیک شهر مشاهده می‌شود، نتیجه فعالیت‌های چند ساله شهرداری است تا زازران که زمانی یک روستا بود شکل و شمایل شهر پیدا کند؛ در یک دید کلی وضعیت فعلی شهرداری را می‌توان مثبت و رو به پیشرفت ارزیابی کرد با این وجود عزم مدیریت شهری بر آن است تا شرایط فعلی را بهبود بخشند و زمینه را برای توسعه شهر، کسب درآمد پایدار و تحقق مطالبات شهروندان فراهم کند.

به منظور تبیین مهم‌ترین اقدامات انجام شده شهرداری طی یک سال اخیر گفت‌وگویی را با یدالله مومن‌زاده، شهردار زازران انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

بودجه شهرداری بر مبنای چه رقمی پیش‌بینی شده است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری زازران بر مبنای ۱۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که ۶۰ درصد در بخش عمرانی و ۴۰ درصد جاری هزینه شده و بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری با افزایش ۷۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ بر مبنای رقم ۲۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی اجرا شده توسط شهرداری در سال گذشته چه بود؟

سال ۱۴۰۱ پروژه زیرسازی و آسفالت معابر سطح شهر، احداث سرویس بهداشتی در پارک اندیشه (امامزاده یونس)، حفر چاه‌های دفع آب‌های سطحی، ایجاد سه راهی گلزار شهدا، ادامه بلوارکشی شهدای مدافع حرم به مساحت ۶۰۰ مترمربع و با اعتباری بالغ هشت میلیارد تومان انجام شد. سال گذشته با ۳۰ تن قیر سهمیه‌ای معابر محدوده بافت فرسوده با اعتبار یک میلیارد تومان آسفالت شد.

فاز سوم عملیات آسفالت معابر کوی امام حسین (ع) شهر زازران نیز با پخش ۳۰۰۰ هزار تن آسفالت و با اعتبار ۳.۵ میلیارد تومان اجرایی شد، همچنین حدود هزار مترمربع پیاده‌روسازی
با اعتبار حدود ۷۰۰ میلیون تومان اجرا شده است. شهرداری یک ساختمان واحد آتش‌نشانی با یک دستگاه خودرو، یک نردبان ۹ متری و دو نیرو فعال دارد.

از ۸۵۰ هکتار وسعت شهر ۲۵ هکتار آن را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد؛ شهرداری به منظور بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر، طرح تشویقی ۵۰ درصدی تخفیف عوارض را برای نوسازی بافت فرسوده، صدور رایگان پروانه برای بهسازی و تبدیل منازل قدیمی به بوم‌گردی را انجام داده است.

شهرداری چه اقداماتی به منظور مدیریت ترافیک شهر انجام داده است؟

زازران از نظر ساختاری شهری خطی است و به دلیل قرار گرفتن در ورودی شمالی شهرستان فلاورجان کریدور مواصلاتی فلاورجان به سمت شهرستان‌های خمینی‌شهر و نجف‌آباد است؛ لذا جاده ارتباطی زازران با این شهرستان‌ها تا قبل از سال ۱۴۰۰ به دلیل کم عرض بودن جاده (هفت متر) و حجم بالای تردد کامیون‌ها برای رفتن به سمت کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد مبارکه، حادثه‌خیزترین نقطه بود و شاهد حوادث و تصادفات زیادی در این نقطه بودیم.

با پیگیری‌هایی که انجام دادیم سال ۱۴۰۰ پروژه دو بانده شدن جاده به عرض هشت متر از هر سمت و رفیوژ میانی به عرض چهار متر با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان اجرا شد که یکی از پروژه‌های شاخص شهرداری زازران است و با همکاری بخشداری خمینی‌شهر به سرانجام رسید.

طرح روشنایی این بلوار هنوز اجرایی نشده است؛ به دلیل نبود روشنایی و با توجه به وجود باغات فراوان در دو طرف جاده و تردد خودروها، احتمال حادثه هنگام شب وجود دارد و این طرح باید به سرعت اجرایی شود.

شهرداری چه اقداماتی در راستای توسعه و پیشرفت شهر انجام داده است؟

دو بانده شدن جاده زازران الغدیر و نصب چراغ قرمز در سه راهی گلزار شهدا شهر و تکمیل بلوارهای شهر موجب توسعه شهر زازران در حوزه‌های شهری و ترافیکی شده است. ایجاد رمپ از خیابان امام‌زاده به سمت سیدمحمد قهدریجان به سمت زازران، احداث سه راهی شهید رضایی، آسفالت باند کنارگذر شهرک حضرت ولیعصر (ع) و زیرسازی فاز چهارم معابر کوی امام حسین (ع) به مساحت هزار مترمربع از دیگر برنامه‌های شهرداری برای سال جاری است.

پارک اندیشه (امامزاده یونس) به مساحت ۷۰۰۰ هزار مترمربع با صرف هزینه یک میلیارد تومان سال ۹۹ انجام شد و در داخل مجموعه پارک اقداماتی شامل نصب چهار آلاچیق، ست ورزشی، وسایل بازی کودکان، چمن‌کاری، درختکاری، احداث سرویس بهداشتی و ایجاد برج نوری انجام شده است.

مساحت فضای سبز شهری زازران ۲۵ هزار مترمربع و سرانه فضای سبز برای هر شهروند سه مترمربع است و آبیاری فضای سبز شهری از محل چاه شهرداری انجام می‌شود. یکی از برنامه‌های مدیریت شهری در سال جاری اجرای پروژه آبیاری نوین، پیگیری اجرای طرح مطالعاتی پروژه فاضلاب شهری بوده که از مهم‌ترین مطالبات شهروندان نیز است.

اقدامات شهرداری در راستای توسعه گردشگری شهر چیست؟

شناسایی پتانسیل‌های شهر در حوزه گردشگری یکی از برنامه‌های مدیریت شهری است. مساحت قابل توجهی از شهر را باغ‌های آلبالو در برگرفته که هم از لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی بسیار مطلوب است؛ این باغ‌ها می‌تواند به عنوان برند شهر تعریف شود تا زازران را به عنوان شهر مرواریدهای سرخ به عموم شهروندان معرفی کنیم.

آلبالوها اواخر خرداد تا نیمه تیرماه قابل برداشت است و طی این مدت زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر به صورت روزانه برای برداشت ۵۰۰ تن محصول فراهم می‌شود، در راستای معرفی هرچه بیشتر شهر هر ساله تا قبل از شیوع کرونا جشنواره مرواریدهای سرخ برگزار و تمبر مربوط به آلبالو نیز رونمایی می‌شود.

یکی دیگر از طرح‌های قابل پیگیری به منظور رونق گردشگری، طرح باغ‌شهر زازران به منظور جلوگیری از کوچک‌سازی املاک و باغات است که در قالب طرح باغ‌شهر چهار نقطه از باغات قدیمی زازران را در بر می‌گیرد و محدوده و حریم شهر را مشخص می‌کند؛ به دنبال آن هستیم تا با الحاق این محلات به شهر بتوانیم مفاد طرح را اجرایی کنیم. این طرح در اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان در حال پیگیری است.

از سال ۱۳۹۶ تاکنون تردد و رونق شهر از حیث درآمدزایی به دلیل معرفی برند شهر مرواریدهای سرخ افزایش داشته است، در این زمینه برخی باغداران سلیقه به خرج داده‌اند و خریداران را تشویق به چیدن آلبالو می‌کنند که همین موضوع موجب افزایش گردشگر و خرید آلبالو توسط آن‌ها شده است.

امام‌زاده یونس شهر زازران یکی دیگر از نقاط گردشگری شهر است که در طول سال پذیرای گردشگران زیادی است، سال ۱۳۹۹ شهرداری ضمن محوطه‌سازی اطراف امام‌زاده، طرح احداث پارک اندیشه (امامزاده یونس) را اجرایی کرد.

مهم‌ترین مطالبه شهروندان زازران چیست؟

یکی از مطالبات بحق شهروندان استقرار پزشک شبانه‌روزی در شهر بود، با توجه به وجود یک خانه بهداشت در شهر و با پیگیری‌هایی که در شبکه بهداشت و درمان استان اصفهان و شهرستان فلاورجان با همراهی اعضای شورای اسلامی شهر انجام دادیم، پزشک در خانه بهداشت شهر مستقر شد و از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰ نسبت به ویزیت بیماران اقدام می‌کند که تا حدودی موجب رضایتمندی شهروندان شده است.

با توجه به تازه تأسیس بودن شهر، زازران در حوزه‌های زیرساخت‌های از جمله آب و فاضلاب و طرح مطالعاتی آن، بهسازی و نوسازی شبکه آب شرب شهروندان و حوزه مخابرات با مشکل مواجه است و تلاش برای رفع این معضلات و پاسخگویی به مشکلات شهروندان در دستور کار مدیریت شهری است.

کد خبر 660709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.