از پیروزی دیپلماتیک اسد تا فرار ۵ هزار اسرائیلی

حوادث و اظهار نظر های مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

نبرد پهپادها در آسمان مسکو و کی‌یف

با گذشت چند روز کماکان واکنش‌ها به موضوع حمله پهپادی به کاخ کرملین ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد وزیر خارجه روسیه ضمن تهدید و تأکید بر مقابله به مثل، عنوان داشت که انکار کی‌یف و واشنگتن نسبت به حمله پهپادی به کرملین به معنای قابل قبول بودن حرف‌هایشان نیست.

سرگئی لاوروف طی یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در هند تأکید کرد: «اگر معتقدید چون امریکا و اوکراین صرفاً حملات پهپادی به کرملین را رد می‌کنند، ما هم باید از آن بگذریم، باید بگویم که چنین چیزی کارساز نیست.»

سکاندار سیاست خارجی روسیه در حالی که تعدادی از وزرای خارجه در نشست مذکور از جمله بیلاوال بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، حمله پهپادی به کرملین را محکوم کردند، هشدار داد: «اگرچه مقامات امریکایی صرفاً برای خودشان صحبت می‌کنند؛ اما روسیه به جای آنکه گمانه‌زنی کند که آیا این حمله بهانه‌ای برای جنگ بوده یا خیر، به این اقدام (حمله پهپادی به کرملین) پاسخ خواهد داد.»

سرگئی لاوروف تأیید کرد، روسیه با تدابیری به حمله پهپادی به کرملین پاسخ خواهد داد و این نشان می‌دهد که حمله دو پهپاد به کرملین بدون اطلاع واشنگتن غیرممکن است.

سوریه به اتحادیه عرب بازگشت

سرانجام بعد از چند هفته کش و قوس و مخالفت برخی اعضا با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و نشست‌های محرمانه و غیر محرمانه عربستان با این کشورها، روز گذشته در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره، اعضا به اتفاق آرا با بازگشت دمشق به جمع خود موافقت کردند.

این در حالی است که دمشق در چند هفته اخیر بارها اعلام کرده، بازگشت آن به اتحادیه عرب مشروط به پذیرش شرایط این کشور است.

خشم واشنگتن از پیروزی دیپلماتیک اسد

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بعد از ۱۲ سال سردی روابط اعراب با دمشق که از آن تعبیر به پیروزی بشار اسد در میدان مبارزه با تروریسم و همچنین میدان دیپلماسی شده است، واکنش‌های متفاوتی را در منطقه و همچنین فراتر از مرزهای منطقه به دنبال داشته است

با این حال در حالی که اغلب کشورهای جهان این رویداد را مثبت تلقی کرده و آن را منجر به بازگشت آرامش به منطقه خاورمیانه تعبیر کرده‌اند، امریکا با واکنش نسبت به این مسأله نارضایتی خود را اعلام کرد؛ نارضایتی‌ای که به باور ناظران برآمده از ناخشنودی این کشور از کاهش نفوذ منطقه‌ای‌اش است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه امریکا در منافع و اهداف شرکای عرب خود در سوریه و دستیابی به امنیت و ثبات همسو است، مدعی شد: «با این حال اعتقادی به خواست قلبی بشار اسد برای برداشتن گام‌های مورد نیاز برای حل بحران سوریه نداریم.»

این بیانیه همچنین از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب انتقاد می‌کند و با تأکید بر اینکه دمشق شایسته بازگشت به جمع اتحادیه عرب نبود، مدعی شده است: «با این حال ما درک می‌کنیم که شرکای عرب ما قصد دارند تا از تعامل با بشار اسد، برای اعمال فشار بر او و پایان بحران یک دهه‌ای سوریه استفاده کنند.»

بیانیه سخنگوی وزارت خارجه امریکا با تأکید بر اینکه «واشنگتن روابط با دولت اسد را عادی نخواهد کرد و از فشار تحریم‌ها نخواهد کاست» به پایان رسیده است.

فرار حدود ۵ هزار اسرائیلی از شهرک مجاور نوار غزه

ارتش رژیم صهیونیستی که صبح پنجشنبه، با به شهادت رساندن ۱۳ نفر، جنایت شنیع جدیدی مرتکب شد، بعد از ظهر پنجشنبه سامانه گنبد آهنین را در مناطق مختلفی از فلسطین اشغالی مستقر کرد.

با متشنج شدن وضعیت در فلسطین، صدها نفر از اشغالگران صهیونیست ساکن در شهرک‌های اسرائیلی واقع در اطراف نوار غزه، منازل خود را تخلیه کرده و به مناطقی در مرکز و شمال فلسطین اشغالی گریختند که آن را امن می‌دانند.

روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت خبر داد که احتمالاً پنجشنبه چهار هزار و ۵۰۰ اسرائیلی از شهرک «سدیروت» در مجاورت نوار غزه قرار دارد، فرار کنند؛ زیرا صهیونیست‌های ساکن در اطراف نوار غزه، به شدت نگران شلیک گسترده راکت از سوی رزمندگان مقاومت فلسطین هستند.

پوتین: اوکراین گروگان غرب است

جشن روز پیروزی روسیه به‌رغم گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه برگزاری آن در اوج نبرد شرق اروپا، با حضور حدود ۱۰ هزار نظامی و بهره‌گیری از ۱۲۵ مورد تسلیحات سبک و سنگین نظامی در مسکو با امنیت بسیار بالایی برگزار شد.

این در حالی بود که ساعاتی پیش از آغاز این مراسم، کی‌یف که میزبان مراسم روز اروپا بود، هدف بزرگ‌ترین حمله پهپادی روسیه قرار گرفت.

در هفتادوهشتمین جشن بزرگداشت سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در سال ۱۹۴۵، سران کشورهای مشترک‌المنافع نیز کنار پوتین حاضر و نظاره‌گر مانور بزرگ سربازان بودند، اما با توجه به تهدیدات پهپادی اخیر اوکراین، برای برقراری امنیت بیشتر مراسم، استفاده از پهپاد و رونمایی از این پرنده بدون سرنشین در مراسم مسکو و سن‌پترزبورگ روسیه ممنوع اعلام شده بود.

همچنین برای نخستین‌بار به دلیل برقراری تدابیر امنیتی بیشتر، ۲۱ شهر روسیه در این روز بزرگ مراسمی برگزار نکردند.

ولادیمیر پوتین که حدود ۱۵ ماه قبل دستور آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین را صادر کرد، در مراسم امسال نیز مانند سال پیش به تقدیر از نظامیان حاضر در خط مقدم اوکراین پرداخت و خاطر نشان کرد: «تمدن در نقطه‌عطف خود قرار دارد. مسکو آینده را صلح‌آمیز و باثبات می‌بیند، بنابراین هر گونه ایدئولوژی برتری‌خواهی را مجرمانه، نفرت‌انگیز و محکوم به مرگ می‌داند.»

رئیس‌جمهور روسیه سپس به رقبای غربی‌اش تاخت و افزود: «آنها همچنان درباره منحصر بودن خود صحبت می‌کنند و با قرار دادن مردم در برابر یکدیگر، در جوامع دودستگی ایجاد کرده و درگیری‌های خونین، کودتا، روسیه‌هراسی و ملی‌گرایی افراطی به راه می‌اندازند که در نهایت سبب نابودی خانواده‌ها و ارزش‌های دیرینه انسانی می‌شود.»

وی ادامه داد: «غرب برای تداوم دیکته کردن قوانین خود و در واقع نظام دزدی و خشونت، به درگیری و آشوب دامن می‌زند و ارزش‌ها را تخریب می‌کند.

به نظر می‌رسد آنها حماقت نازی‌ها برای سلطه بر جهان را فراموش کرده‌اند. آنها یادشان رفته چه کسی این غول و شیطان تمام‌عیار را که مانند دیواری برابر کشورشان قد علم کرده بود و حاضر نبود حتی کوچک‌ترین جانفشانی‌ای برای آزادی مردم اروپا داشته باشد، شکست داد.»

کد خبر 660707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.