چه تصادف‌هایی منجر به واژگونی خودرو می‌شوند؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان گفت: حدود ۴۰ درصد تصادفات فوتی ناشی از واژگونی خودرو به علت سرعت بالا و بیشتر در راه‌های با محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر اتفاق می‌افتد.

سرهنگ حمیدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد تصادفات فوتی ناشی از واژگونی خودرو به علت سرعت بالا و بیشتر در راه‌های با محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: تصادفات واژگونی بیشتر به صورت واژگونی‌های خروج از جاده و واژگونی در سطح جاده رخ می‌دهد که به ترتیب ۹۵ و ۵ درصد از واژگونی‌ها را شامل می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان گفت: واژگونی در سطح سواره‌رو بیشتر در میان وسایل نقلیه خیلی سنگین شایع بوده و اغلب در مانورهایی که برای جلوگیری از تصادفات در سرعت‌های بالا صورت می‌پذیرند، اتفاق می‌افتد.

وی درخصوص برخی از ویژگی‌های تصادف‌ها ناشی واژگونی، گفت: این تصادف‌ها بیش از سایر انواع تصادفات، تحت تأثیر عوامل راننده، جاده، وسیله نقلیه و محیط قرار می‌گیرند. اغلب در سرعت‌های بالا، در راه‌های برون شهری و در شب‌ها اتفاق می‌افتند.

محمدی تصریح کرد: در شروع رخداد اغلب واژگونی‌ها، سرعت جانبی وسیله نقلیه بسیار زیاد بوده، سرنشینان از صندلی‌های خود کنده شده و به جلو پرتاب می‌شوند و ممکن است با سقف برخورد کرده و بار زیادی به درها و شیشه‌ها تحمیل شود.

وی اضافه کرد: در واژگونی‌ها برخورد با سایر وسایل نقلیه چندان مطرح نیست. آمار تصادف‌ها نشان می‌دهد که بین ۸۵ تا ۹۰ درصد واژگونی‌ها، مربوط به یک وسیله نقلیه بوده و بیشتر گونه‌های وسایل نقلیه در این تصادفات به چشم می‌خورند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان گفت: وسایل نقلیه بلندتر و باریک‌تر، مانند کامیونت‌ها، وانت‌ها و ماشین‌های شاسی بلند که مرکز ثقل بلندتری دارند، بیشتر در معرض واژگونی قرار دارند. نرخ واژگونی برای وانت‌ها و ماشین‌های شاسی بلند در تصادفات واژگونی تقریباً پنج برابر سایر انواع تصادف‌ها مربوط به این گروه از وسایل نقلیه است.

وی اظهار کرد: تحقیقات در ارتباط بین طراحی وسایل نقلیه و شدت جراحت‌های سرنشینان وسیله در تصادف از نوع واژگونی نشانگر ارتباط قوی میان له‌شدگی و جمع شدن سقف و جراحت سرنشینان بوده است. در ۵۰ درصد از تصادفات واژگونی سرنشینان به علت نبستن کمربند ایمنی از داخل وسایل نقلیه به بیرون پرتاب شده‌اند که در نیمی از آن‌ها وسیله نقلیه بر روی سرنشینان به بیرون پرتاب شده، غلتیده است.

محمدی افزود: تصادف‌های فوتی از نوع واژگونی، ارتباط بیشتری نسبت به تصادف‌های فوتی از انواع دیگر، با سرعت دارند، حدود ۴۰ درصد تصادفات فوتی ناشی واژگونی به علت سرعت بالا بوده که به‌طور عمده در راه‌های با محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر اتفاق افتاده‌اند.

کد خبر 660643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.