نگهداشت میراث سبز اراک/ «آقاجان» سامان می‌گیرد

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «نگهداشت میراث سبز اراک» «آقاجان سامان می‌گیرد» «فعالیت ۲۶ شرکت حمل‌ونقل بار درون‌شهری در اصفهان / تلاش برای توسعه ناوگان عدالت‌محور» «یارانه سوخت خودروهای باری باید به حساب مالکان واریز شود» «یارانه سوخت خودروهای باری باید به حساب مالکان واریز شود» «شوراها تضمین‌کننده امنیت ملی / مدیران شهری دلگرم‌کننده سرمایه‌گذاران باشند» «رونق گردشگری در گرو احیای هویت شهر است / موفقیت شهرهای هوشمند در جذب گردشگر» «هم‌افزایی بین‌بخشی برای بهره‌برداری سریع‌تر از پل شرقی تیران» «بازسازی ۵۰۰ دوچرخه برای استفاده شهروندان در شهر زندگی» «بازسازی ۵۰۰ دوچرخه برای استفاده شهروندان در شهر زندگی» «نیازمند تخصیص قیر بیشتری برای آسفالت معابر هستیم / چشم‌انداز توسعه شهر بر مبنای گردشگری» «افزایش بی‌سابقه پرداخت عوارض ارزش افزوده / فعالیت ۷۲ زن در شوراهای استان اصفهان» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

نگهداشت میراث سبز اراک

سرزندگی و حیات شهرهای شلوغ امروزی در گرو وجود درختان و فضای سبز است. حفظ این میراث ارزشمند با توجه به تغییرات آب و هوایی و رشد قابل توجه جمعیت نیازمند به‌کارگیری روش‌های متفاوت است؛ آنچه ذهن مسئولان و کارشناسان شهرهای کشور از جمله اراک را به خود مشغول کرده است.

احمد حسنی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک با اشاره به اینکه لزوم بهینه‌سازی مصرف آب در حفظ و توسعه فضای سبز شهری تاکید کرد: پروژه لوله‌گذاری آب فضای سبز شهری در حال پیگیری است و این پروژه تاکنون در بسیاری از نقاط سطح شهر اراک اجرا شده که به موجب آن آب شرب از غیرشرب جدا شده است و در حال حاضر تنها پنج درصد از آب مصرفی فضای سبز اراک از آب شهری تأمین می‌شود که آن هم برای مصارف آشامیدنی، شست‌وشو، سرویس‌های بهداشتی و بعضی از فضاهایی است که در آن دسترسی به آب چاه‌ها نداریم؛ با اجرای این پروژه، آبیاری سنتی به آبیاری قطره‌ای تغییر پیدا می‌کند و به موجب آن در آب مصرفی فضای سبز شهری صرفه‌جویی ویژه‌ای می‌شود.

«آقاجان» سامان می‌گیرد

آقاجان محله‌ای حاشیه‌نشین در جنوب غربی شهر کرمانشاه، این روزها شاهد عملیات‌های گسترده‌ای است که به همت مدیران و مسئولان شهری در حال انجام است تا چهره بزه از این محله برداشته و زمینه توسعه این بخش از شهر فراهم شود.

نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه گفت: رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین کرمانشاه در اولویت اقدامات شهرداری بوده و محله محروم آقاجان یکی از محلات هدف برای ساماندهی است، یکی از مشکلات عمده این محله وجود منازلی است که محل تجمع معتادان متجاهر شده است؛ لذا در جلسه‌ای از دادستان کرمانشاه درخواست کردیم در این باره دستور قضائی صادر کنند تا هرچه سریع‌تر نسبت به تخریب و ساماندهی این منازل مخروبه اقدام شود.

وی افزود: با همکاری دادستان کرمانشاه و صدور دستور قضائی، عوامل شهرداری منطقه هشت کرمانشاه به سرعت در محل مستقر شدند و اقدامات مربوط به تخریب منازل و حمل نخاله‌های ساختمانی انجام شد.

شهردار کرمانشاه خاطرنشان کرد: پس از عملیات تخریب و خاکبرداری یک محوطه در محله، مجموعه‌ای با کاربری ورزش و بازی کودکان احداث و راه‌اندازی می‌شود تا جایگزین اماکن محل تجمع معتادان شود، به منظور یکپارچه‌سازی و در صورت نیاز به احداث اماکن فرهنگی و مذهبی مبادرت به تملک بعضی منازل در محله آقاجان خواهیم کرد.

فعالیت ۲۶ شرکت حمل‌ونقل بار درون‌شهری در اصفهان / تلاش برای توسعه ناوگان عدالت‌محور

سیدعلی عبدالهی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان گفت: شناسایی، ساماندهی و ثبت‌نام فعالان حوزه حمل‌ونقل بار در چارچوب سامانه hamlebar.com و ۲۶ شرکت حمل‌ونقل بار درون‌شهری با رویکرد توزیع عدالت‌محور ناوگان و جلوگیری از فساد و رانت صورت می‌گیرد.

شوراها تضمین‌کننده امنیت ملی / مدیران شهری دلگرم‌کننده سرمایه‌گذاران باشند

مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند امنیت ملی را تضمین و کشور را در برابر موضوعات مختلف واکسینه کنند.

رونق گردشگری در گرو احیای هویت شهر است / موفقیت شهرهای هوشمند در جذب گردشگر

زهرا مهدوی، کارشناس شهرسازی گفت: در گسترش شهرهای امروزی نبود برنامه‌ریزی و تدابیر لازم نسبت به محورهای گردشگری و شهرها مشهود است که منجر به ایجاد فضاهای شلوغ شهری شده است، سوال این است که آیا فضاهای باز عمومی شهر در عین حالی که از مهم‌ترین عناصر شهری است، می‌تواند با هدف احیای هویت شهرها موجب جذب گردشگر شود یا خیر؛ برای دستیابی به حوزه معماری پایدار با انتخاب روش‌های نوین و با استفاده از فناوری‌های جدید در پایداری شهرک‌های هوشمند، نخستین گام علمی مؤثر در این زمینه برداشته می‌شود.

وی تصریح کرد: به منظور دستیابی به هدف اصلی توسعه شهرسازی با توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی و بهره‌مندی صحیح از شرایط آب و هوای منطقه‌ای بر اساس تغییرات اقلیمی اخیر در مقابله با چالش‌های ناشی از آن در معماری و شهرسازی، مناطق گردشگری مدنظر قرار می‌گیرد. توسعه معماری سبز و پایدار امروز ماحصل دستاوردهای جدید توسعه شهری است که متدلوژی‌های ویژه در بهینه‌سازی و استفاده از امکانات موجود جامعه در معماری ایرانی را سرلوحه کار قرار داده است؛ لذا با مبنا قرار دادن انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از فناوری پیشرفته، مواد و مصالح نوین برای ساخت سریع‌تر، باکیفیت بالاتر و نوآوری‌های خاص در مقایسه با روش‌های موجود ساخت‌وساز، به منظور رونق گردشگری شهر مدنظر قرار گرفته است‌.

هم‌افزایی بین‌بخشی برای بهره‌برداری سریع‌تر از پل شرقی تیران

رضا ناهی، سرپرست شهرداری تیران گفت: بهره‌برداری سریع‌تر از پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی شرقی شهر مستلزم هم‌افزایی و تعامل بین‌بخشی است.

بازسازی ۵۰۰ دوچرخه برای استفاده شهروندان در شهر زندگی

حمید آقایی، مدیرکل اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه دوچرخه‌سواری بخشی از فرهنگ مردم این کلان‌شهر است، گفت: ۵۰۰ دستگاه دوچرخه شهری به‌صورت کامل بازسازی و با استفاده از طیف رنگ‌های شاد آماده ارائه خدمات به شهروندان شده است.

نیازمند تخصیص قیر بیشتری برای آسفالت معابر هستیم / چشم‌انداز توسعه شهر بر مبنای گردشگری

شهرداری محمدآباد در تلاش است در راستای توسعه شهر و کسب منابع درآمدی اقدام به بازسازی بناها و توسعه زیرساخت‌ها در نقاط گردشگرپذیر کند؛ لذا در این مسیر تقویت ساختارهای شهری و جذب سرمایه‌گذار را در دستور کار دارد.

محمداسماعیل‌زاده، شهردار محمدآباد گفت: سال گذشته ۹۲ تن قیر رایگان به شهرداری برای آسفالت معابر تخصیص یافت و پروژه آسفالت‌ریزی در خیابان معراج به مساحت ۱۰ هزار مترمربع، محوطه بازار روز، خیابان آموزش و پرورش و شهرک شهید چمران انجام و ضمن کانیو گذاری پروژه دفع آب‌های سطحی نیز اجرا شد.

وی افزود: طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان ۲۲ بهمن شرقی و آیت‌الله میر جهانی نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفت و اجرایی شد.

شهردار محمدآباد ادامه داد: با توجه به فرسودگی آسفالت معابر شهری انتظار می‌رود مسئولان استان قیر بیشتری به شهرداری محمدآباد تخصیص دهند، چراکه میزان قیر تخصیص یافته تنها برای روکش آسفالت معابر شهر کافی است

اسماعیل‌زاده افزود: تاریخی محمدآباد با مساحت ۷۰۰۰ هزار مترمربع و قدمت ۱۲۰ سال متعلق به دوران قاجاریه است که طی این سال‌ها ۸۰ درصد آن بازسازی شده و سال ۱۴۰۰ برای ترمیم و بازسازی ارگ ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی گفت: هر ساله در محل ارگ نمایشگاه بهاره برگزار و از نقاط مختلف کشور مورد بازدید قرار می‌گیرد، موزه مردم‌شناسی ارگ با همکاری سازمان میراث فرهنگی و شهرداری بازسازی شده است و در محل ارگ تالار پذیرایی وجود دارد که مراسم عروسی و جشن تولد تفریحی در آن برگزار می‌شود.

شهردار محمدآباد تصریح کرد: پنج نقطه گردشگری در شهر محمدآباد وجود دارد که حمام قدیمی و برج کبوترخانه در تملک شهرداری است و به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای بازسازی آنها هستیم، پارک ملی کلاه قاضی شهر محمد آباد نیز جنبه گردشگری دارد.

افزایش بی‌سابقه پرداخت عوارض ارزش افزوده / فعالیت ۷۲ زن در شوراهای استان اصفهان

نادر آخوندی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: میزان عوارض ارزش افزوده سال ۱۴۰۱ پرداخته شده به شهرداری‌ها، حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال بود که این میزان در دو ماه نخست سال جاری به بیش از دو هزار میلیارد ریال رسید که تاکنون بی‌سابقه بوده است.

کد خبر 660614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.