مراجعه بیش از ۴۲ هزار نفر به پزشکی قانونی اصفهان به دلیل نزاع

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: سال گذشته ۴۲ هزار و ۲۰ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد افزایش داشته است.

منصور فیروزبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آمار مراجعان به پزشکی قانونی به دلیل نزاع خیابانی اظهار کرد: سال گذشته ۴۲ هزار و ۲۰ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از کل مراجعان نزاع تعداد ۱۴ هزار و ۲۷۸ نفر زن و ۲۷ هزار و ۷۴۲ نفر مرد بوده‌اند، افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل از آن ۴۱ هزار و ۶۴ نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه کرده بودند که ۱۴ هزار و ۸۵۱ نفر زن و ۲۶ هزار و ۲۱۳ نفر مرد بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: ظاهر خون‌آلود تأثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی در خصوص جراحت‌ها بوده، نوع جراحت و عمق آن است، از این‌رو معاینه دقیق‌تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناسان پزشکی قانونی است، همچنین باید گفت که دیگر چیزی به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی‌شود و این نیز یکی دیگر از باورهای نادرست به یادگار مانده از گذشته است.

وی ادامه داد: برای صدور نظریه کارشناسی در خصوص صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفی‌نامه از مراجع قضائی یا کلانتری الزامی است، در مواردی برای بررسی دقیق‌تر جراحات یا عوارض صدمات نیازمند دریافت مشاوره یا تصویربرداری یا سایر اقدامات پاراکلینیک هستیم، این امر برای حفظ حقوق مراجعان و اظهار نظر دقیق در خصوص صدمات است، لذا صبر و شکیبایی بیشتر مراجعان را می‌طلبد.

فیروزبخت گفت: در صورت وجود جراحت‌ها و صدمات عمده و تهدیدکننده، فرد می‌تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کند، سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان‌کننده گرفته خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.

وی در پاسخ به این سوال اینکه صدمات ایجاد شده در نزاع (شامل آثار ضرب و جرح) یا مشمول دیه است یا اَرش؟، اضافه کرد: در دیه که مقدار مال معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اَرش نیز دیه غیرمقدر است و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می‌کند، لذا در مواردی که برای صدمه وارده دیه مقدر وجود نداشته باشد، کارشناس پزشکی قانونی بر اساس نوع جراحت و کیفیت آن و تأثیر بر سلامت مُجنی ‌علیه و ایجاد یا عدم ایجاد نقص عضوی و تأثیر در کارایی عضو یا اندام اقدام به تعیین ارش می‌کنند که میزان ارش نسبت به دیه کامل انسان تعیین می‌شود.

کد خبر 660532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.