ویروس هاری برای انسان برابر با مرگ است / وجود ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان

مدیر بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه اگر فرد پس از گازگرفتگی توسط حیوان واکسینه نشود خطر ابتلای وی به هاری وجود دارد، گفت: اگر انسانی به بیماری هاری مبتلا شد، صددرصد خواهد مرد و هیچ راه نجاتی برای وی نیست.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اهمیت توجه به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اظهار کرد: یک سری از عوامل بیماری‌زای عفونی از جمله ویروس، میکروب، قارچ و انگل بین انسان‌ها و حیوانات مشترک است، یعنی می‌تواند هم انسان و هم حیوانات را بیمار کنند که بسیاری از این بیماری‌ها بین انسان و حیوان قابل انتقال هستند.

وی افزود: برخی از بیماری‌ها در حیوانات بسیار کشنده است اما وقتی در انسان بروز می‌کند، مشکل مهمی ایجاد نمی‌کند، این در حالی است که برخی بیماری‌ها در انسان خطرسازتر از حیوانات است.

مدیر بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: تخمین زده شده است که حداقل ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان در دنیا وجود دارد و حدود ۷۰ درصد از بیماری‌های نوپدید و بازپدید، بیماری‌ها مشترک بین انسان و حیوان است.

وی با بیان اینکه طیف وسیعی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در تمام کشورها وجود دارد که بین کشورهای غنی و فقیر نیز استثنا ندارد، ادامه داد: در برخی از کشورهای توسعه‌یافته نیز که سطح بهداشت و سلامت در آن‌ها بالا است، به دلیل وجود دامداری‌ها، دامپروری‌ها و مرغداری‌های متعدد این گروه از بیماری‌ها دیده می‌شود.

فدایی با اشاره به مهم‌ترین بیماری‌های بین انسان و حیوان که در کشور شایع است، اضافه کرد: بیماری‌های مربوط به حیوان‌گزیدگی و هاری از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور است، حضور سگ در زندگی انسان روز به روز چه به صورت خانگی و چه به صورت سرگردان در سطح شهر، جاده‌ها و روستاها، در حال افزایش است.

وی گفت: چنانچه مردم حیواناتی در خانه نگهداری می‌کنند باید این حیوانات تحت نظر دامپزشک باتجربه در این حوزه باشند، زمانی که حیوانی به انسانی حمله می‌کند و وی را گاز می‌گیرد، در ابتدا زخم‌هایی ایجاد می‌شود که باید از نظر پزشکی مداوا شود، اما نگرانی ما در حوزه بهداشت این است که اگر آن حیوان ناقل ویروس هاری باشد، با گاز گرفتن و حتی در مواردی لیسیدن نیز ممکن است این ویروس را به انسان منتقل کند.

مدیر بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت استان اصفهان افزود: اگر واکسیناسیون بلافاصله انجام نشود، خطر ابتلای انسان به هاری وجود دارد و باید گفت اگر انسانی مبتلا به بیماری هاری شد صددرصد جان خود را از دست می‌دهد و هیچ راه نجاتی برای وی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر حادثه‌ای از نوع حیوان‌گزیدگی برای فردی پیش آمد، وی در هر شهر و روستایی زندگی می‌کند باید در اولین فرصت به مرکز واکسیناسیون هاری شهر خود مراجعه و به تزریق واکسن طی چند نوبت اقدام کند تا به هاری مبتلا نشود.

فدایی خاطرنشان کرد: افراد هرگز تصور نکنند چون حیوان خانگی بوده است و سالم به نظر می‌رسد، نیازی به تزریق واکسن ندارند؛ به طور حتم باید نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام شود؛ همچنین افراد به لحاظ قانونی برای مهار حیوانات خود مسئول هستند، اگر حیوان شخصی برای فرد دیگری مشکلی ایجاد و به کسی حمله کند، صاحب آن حیوان در برابر مراجع قانونی باید پاسخگو باشد.

کد خبر 660530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.