تداوم رگبار بهاری و تندباد لحظه‌ای تا فردا /سرعت وزش باد در اصفهان به ۷۹ کیلومتر رسید

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان گفت: ناپایداری‌های جوی با افزایش ابر گاهی وزش باد به نسبت شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای و احتمال خیزش گردوخاک در مناطق مستعد به ویژه شمال و شرق استان تا اواخر روز چهارشنبه تداوم دارد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر امواج ناپایدار در تراز میانی جو طی امروز بر فراز استان است.

وی ادامه داد: این شرایط سبب ناپایداری‌های جوی به صورت افزایش ابر، گاهی وزش باد به نسبت شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای و احتمال خیزش گردوخاک در مناطق مستعد به ویژه شمال و شرق استان وجود دارد. بارش رگباری بهاری باران، گاهی همراه با رعد و برق، صاعقه و احتمال تگرگ خواهیم داشت.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان با اشاره به گذر امواج ناپایدار در تراز جوی استان، افزود: از روز پنجشنبه تا یکشنبه _بیست‌ویکم تا بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه_ شرایط پایداری بر روی منطقه حاکم است و دمایی هوا از بعدازظهر پنجشنبه روند افزایشی خواهد داشت.

وی درباره صدور هشدار زرد هواشناسی استان، تصریح کرد: با فعالیت سامانه بارشی و تنش دمایی از روز گذشته تا اواخر وقت چهارشنبه _بیستم اردیبهشت‌ماه_ رگبار باران بهاری همراه با رعدوبرق، احتمال تگرگ و وقوع صاعقه در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

امینی با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی روز گذشته در استان از شدت بیشتری برخوردار است، گفت: اوج فعالیت این سامانه دیروز در شهرستان‌های داران، فریدونشهر، دهق، نجف‌آباد، اصفهان، چادگان، خوانسار، گلپایگان، بویین و میاندشت، میمه پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: فعالیت سامانه بارشی امروز در مناطق نائین، ورزنه، اصفهان، خوانسار، فریدون‌شهر، گلپایگان، چادگان، بویین میاندشت، داران، کاشان، میمه، نطنز، بادرود، دهق، نجف‌آباد، لنجان، انارک و مهاباد همراه خواهد بود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اظهار کرد: لغزندگی سطح جاده‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه‌های فصلی، مه آلودگی و کاهش دید، احتمال اختلال در راه‌های روستایی به واسطه رگبار باران، خسارت به صنایع کشاورزی و باغات از اثرات مخاطرات فعالیت سامانه بارشی در استان است.

وی اضافه کرد: احتیاط در سفرهای برون شهری، اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، در صورت سفر با خودرو به همراه داشتن تجهیزات لازم، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آگاهی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و در نظر گرفتن تدابیر در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌شود و باید در دستور کار قرار گیرد.

ثبت بارش ۵.۵ میلی‌متر در مرکز اصفهان

امینی با بیان اینکه بیشترین شدت وزش باد در ۲۴ ساعت اخیر در شهرستان نطنز با ۹۰ کیلومتر بر ساعت است، افزود: در این مدت سرعت وزش باد در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ۷۹ کیلومتر بر ساعت بوده است.

وی درباره بیشترین بارندگی شهرستان‌های استان اصفهان تا صبح امروز، گفت: در این مدت بیشترین بارندگی‌ها به ترتیب در شهرستان‌های فریدونشهر با ۹ میلی‌متر، اسلام‌آباد موگویی ۶.۵ میلی‌متر، مرکز شهر اصفهان ۵.۵ میلی‌متر، خوانسار ۴.۵ میلی‌متر، داران ۲.۷ میلی‌متر، بوئین میاندشت ۲.۲ میلی‌متر، خوروبیابانک دو میلی‌متر، چادگان ۱.۷ میلی‌متر، دهاقان ۱.۴ میلی‌متر، نطنز ۰.۷ میلی‌متر و مبارکه و انارک ۰.۶ میلی‌متر ثبت و گزارش شده است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده سه تا پنج درجه کاهش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم‌ترین ساعت‌های امروز به ۲۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا، به ۱۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک و چوپانان با دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و بویین میاندشت با دمای دو درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان اصفهان هستند.

کد خبر 660425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.