اروپا به حمایت کورکورانه از آمریکا ادامه دهد، به قهقرا خواهد رفت

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آمریکا در مسیر افول قرار گرفته است و اگر اروپا و سایر هم‌پیمانانشان خود را از زنجیره حمایت‌های کورکورانه از آمریکا رها نکنند، همراه با آن قهقرا خواهند رفت.

به گزارش ایمنا، سرلشکر محمد باقری صبح امروز _چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه_ در همایش هندسه نظم جدید جهانی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار کرد: از یک سال قبل که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشگاهیان ضرورت بررسی تغییرات جهانی، نظم آینده و تعیین جایگاه کشور در این نظم محتمل را تبیین کردند، این دانشگاه مقدمات برگزاری این همایش را پیگیری کرد.

وی افزود: قاعده حاکم بر نظم‌های جهان‌شمول در دوره‌های تاریخی مختلف متغیر بوده است و پایداری یک نظم مقرون به صحت نیست. از ابتدای قرن بیستم دو بلوک شرق و غرب به دنبال دستیابی منافع بیشتر و تسلط بر منطقه غرب آسیا و سایر ظرفیت‌های راهبردی آن بودند. در تحولات بعدی شکل‌گیری جنگ سرد در قالب یک جنگ دوقطبی ۴۰ ساله و در ادامه محو شدن کمونیسم از معادلات جهانی و در پی آن تجاوز وحشیانه آمریکا به کشورهای عراق و افغانستان و ایجاد داعش برای سرنگونی دولت‌های سوریه و عراق همه نشان‌دهنده تغییر نظم‌های جهانی بوده است.

باقری تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که نظم تک‌قطبی هیچ وقت شکل پایدار به خود نگرفته و جهان در آستانه یک نظم جدید است. ظهور انقلاب اسلامی در ایران به عنوان گامی در مسیر حاکمیت الهی یک استثنای مهم و در حال رشد و توسعه در این مسیر محسوب می‌شود. انقلاب اسلامی یکی از عوامل مهم حاکم نشدن آمریکا بر جهان بوده است و این حرکت ادامه خواهد داشت. وعده‌های خدا نشان می‌دهد اراده الهی بر سرنگونی نظام‌های استکباری و ایجاد نظام‌های صالحان در جهان است و انقلاب اسلامی ایران هم در این مسیر است.

سرلشکر باقری با اشاره به خروج آمریکا از افغانستان و عراق تاکید کرد: عقب‌نشینی فرارگونه آمریکا از افغانستان و عراق، هزینه بیش از هفت تریلیون دلار در منطقه و نتیجه نگرفتن از آن و فرسودگی ارتش آمریکا را مشاهده کردیم. آمریکا نسبت به قبل ضعیف‌تر شده است و مدعای این موضوع سخنان مقامات آمریکا و اروپا است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: اسرائیل غاصب فلسطین از سودای در اختیار گرفتن نیل تا فرات و تجربه پیروزی در جنگ با اعراب و در اختیار داشتن قدرت نظامی در سراشیبی افول قرار گرفته و از شکست در جنگ ۳۳ روزه در عرصه‌های گوناگون دچار مشکلات اساسی است. اما در مقابل ملت مظلوم فلسطین و محور مقاومت در اوج قدرت و هماهنگی و حرکت رو به رشد در مسیر آزادی فلسطین است.

وی گفت: قدرت‌گیری اقتصادی چین و گرفتن قدرت اول اقتصادی در جهان از آمریکا، سرمایه‌گذاری در سراسر آسیا و بخشی از قدرت آفریقا و اروپا و افزایش قدرت نظامی نشانه مهم دیگری از تغییر در هندسه نظم و قدرت جهان است. عبور روسیه از اعتماد به غرب و ایستادگی در برابر توسعه ناتو به سمت شرق حتی به قیمت درگیر شدن در یک جنگ و از سوی دیگر اصرار آمریکا بر ادامه جنگ حتی به قیمت انهدام زیرساخت‌های اوکراین و اصرار روسیه بر ایجاد یک منطقه حائل، نشان می‌دهد که این جنگ به سادگی به پایان نرسیده است و با مسدود شدن مسیرهای انتقال کالا و انرژی به اروپا موجب ایجاد نگاه به شرق در روسیه خواهد شد.

سرلشکر باقری اظهار کرد: پیشرفت علوم جدید از دیگر ویژگی‌های جهان جدید است که آمریکا در این حوزه نیز دیگر سرآمد جهان نیست. آمریکا در مسیر افول قرار گرفته است و اگر اروپا و سایر هم‌پیمانان آمریکا خود را از زنجیرهای حمایت کورکورانه از آمریکا رها نکنند، همراه با آن قهقرا خواهند رفت. آسیا و شرق در مقابل زورگویی آمریکا هم‌نظر بوده‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: کشور ایران با دارا بودن موقعیت و منابع ممتاز دارای تاریخی سرشار از افتخار و سربلندی است و ظرفیت بالقوه و کم‌نظیری در رشد جهش‌گونه سلسله مراتب قدرت جهانی دارد. قدرت بازدارنده نظامی در جهت دوستی و برادری با کشورهای همسایه و ایستادگی در برابر زورگویی آمریکا، سپر امنیتی خوبی فراهم کرده است و سیاست قطعی کشور برای توسعه روابط و دوستی با همسایگان و چشم نداشتن به سرزمین و منافع دیگران، بستر لازم برای بهره‌مندی کشورهای دوست از ظرفیت‌های ایران را فراهم کرده است.

سرلشکر باقری اظهار کرد: نیروهای مسلح ایران از هم‌افزایی ارتش‌های بزرگ کشورهای آسیایی در قالب پیمان شانگهای برای شکل‌دهی به یک توان برتر صلح‌جوی جهانی، از تولید مشترک محصولات نظامی مورد نیاز استقبال می‌کند و در برابر ایفای نقش خود در امنیت منطقه پاسخگو است.

وی رویکرد حضور نظامی آمریکا و همراهان اروپایی او را به ضرر منطقه دانست و گفت: حق حاکمیت مردم فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم و با تمام توان به آن کمک می‌کنیم.

منبع: فارس

کد خبر 660413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.