سازمان غذا و دارو درباره فرآورده تقلبی بوتاکس در بازار هشدار داد

سازمان غذا و دارو درباره فرآورده تقلبی بوتاکس در بازار هشدار داده و اعلام کرد که گزارش‌های مکرر از عرضه فرآورده تقلبی بوتولینوم توکسین A تزریقی با نام تجاری مصپورت و دیستون خارج از سیستم مجاز توزیع دریافت شده است که حاکی از عرضه موارد تقلبی این فرآورده‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بوتاکس یکی از روش‌های کم‌تهاجمی و مؤثر برای جوان سازی پوست و رفع خطوط صورت و گردن است، حدود ۵۰ سال است که در علم پزشکی از بوتاکس و سم بوتولونیوم برای درمان اختلالات مختلف استفاده می‌شود و در ۱۵ سال اخیر، کاربردهای زیبایی هم به استفاده‌های بوتاکس اضافه شده‌اند، پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده بر روی بوتاکس نشان می‌دهد که این روش بسیار ایمن و کم عارضه است، این در حال است که تمام روش‌های درمانی و زیباسازی عوارض محتملی را دارند.

مراحل تولید بوتاکس در کارخانه باید به درستی انجام شود تا دارو خلوص کافی داشته باشد و نتیجه قابل قبول بدون عارضه‌ای برای بیمار حاصل شود؛ این در حالی است که داروهای متعددی به ویژه در زمینه زیبایی اگر تقلبی باشد مشکلات و عوارضی را برای فرد به وجود می‌آورد.

در بازار بوتاکس‌های تقلبی که مراحل تولید استاندارد ندارد به فروش می‌رسد که این مسئله می‌تواند بیمار را دچار عارضه دارویی کند و چنانچه دوز آن صحیح نباشد نیز برای بیمار عوارضی به همراه خواهد داشت.

متخصصان بر این عقیده هستند که تزریق بوتاکس ممکن است در برخی بیماری‌ها و وضعیت سلامت متقاضیان به صلاح نباشد، نکته قابل توجه دیگر فردی است که تزریق بوتاکس را انجام می‌دهد و باید از اطلاعات علمی موردنیاز برخوردار باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود متقاضیان این تزریق از دریافت خدمات بوتاکس توسط مراکز و افراد بدون صلاحیت مانند آرایشگاه‌ها خودداری کنند.

افرادی که بوتاکس برای آن‌ها جهت رفع خطوط صورت که خیلی عمیق نشده است، استفاده می‌شود، باید چهار تا شش ماه بعد دوباره آن را تکرار کنند که این امر به خاطر طول مدت تأثیر دارو است.

توزیع فرآورده‌های بوتاکس تقلبی در بازار

امروز نیز سازمان غذا و دارو درباره فرآورده تقلبی بوتاکس در بازار هشدار داده است و در اطلاعیه‌ای عنوان کرده است که «به استحضار می‌رساند گزارش‌های مکرر از عرضه فرآورده تقلبی بوتولینوم توکسین A تزریقی با نام تجاری مصپورت و دیستون خارج از سیستم مجاز توزیع دریافت شده است که حاکی از عرضه موارد تقلبی این فرآورده‌ها دارد.

مقتضی است در خصوص اطلاع‌رسانی برای تاکید بر تأمین فرآورده صرفاً از داروخانه‌ها اقدام لازم صورت گیرد. مسئولیت رسیدگی به تخلف احتمالی نیز برعهده معاونت غذا و داروی مربوطه است.»

ضرورت نظارت مستمر بر عملکرد واحدهای صنفی

سال گذشته نیز دادستان انتظامی نظام پزشکی شهرستان اصفهان در نامه‌ای به اتحادیه صنف آرایشگران بانوان اصفهان با اشاره به ممنوعیت انجام اقدامات پزشکی در آرایشگاه‌های زنانه، اعلام کرد که «نظر به افزایش مداخلات پزشکی در آرایشگاه‌های زنانه و انجام اقداماتی مانند تزریق ژل، بوتاکس و انجام هایفوتراپی، لیزر، مزوتراپی و پلاسما که طبق پروانه صادره در حیطه مداخلات مجاز آرایشگاه‌ها نیست و این امر منجر به افزایش عوارضی مانند انواع سوختگی و عفونت به علت کنترل نشدن عفونت شده است و احتمال بروز عوارض بسیار خطرناک مانند انتقال بیماری‌هایی از جمله ایدز و هپاتیت را در پی دارد.

لازم است نظارت مستمر بر عملکرد واحدهای صنفی تحت پوشش انجام شود و مذاکرات لازم در خصوص پیگیری قانونی، برخورد قضائی و تعزیراتی با واحدهای مختلف برحسب گزارش‌های واصله از سوی این دادسرای انتظامی، به تمام واحدها ابلاغ می‌شود.»

کد خبر 660407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.