چگونه کودکان را از وسایل خطرناک در منزل دور نگه داریم؟

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان درباره مراقبت از کودکان در منزل و دور کردن آن‌ها از وسایل خطرناک گفت: هر عملی که والدین به عنوان بزرگ‌تر انجام می‌دهند، کودکان از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند و ممکن است همان کار را تقلید کنند.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره مراقبت از کودکان در منزل و دور کردن آن‌ها از وسایل خطرناک اظهار کرد: هر کاری که والدین به عنوان بزرگ‌تر انجام می‌دهند، کودکان از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند و ممکن است همان کار را تقلید کنند.

وی با اشاره به اینکه لازم است آدرس منزل و شماره تلفن‌های ضروری را به کودکان آموزش دهیم، افزود: لازم است به کودکان آموزش دهیم تا اگر تنها بودند و حادثه‌ای رخ داد با شماره تلفن‌های اضطراری مانند ۱۲۵، ۱۱۵، ۱۱۰ تماس گیرند و آدرس دقیق دهند تا عوامل بتوانند موقعیت‌یابی کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: لوازم نوک تیز و دست زدن به پشت یخچال برای کودکان خطرناک است، از این‌رو باید محافظی برای یخچال وجود داشته باشد تا کودکان نتوانند به پشت آن دست بزنند، همچنین لوازم نوک تیز در دسترس آن‌ها قرار نگیرد.

وی گفت: نباید لوازم بهداشتی و آرایش در معرض دید و دسترس کودکان باشد، چرا که بلعیدن لوازم آرایشی عوارض بسیار خطرناکی را در کودکان به همراه دارد و سلامت آنها را تهدید می‌کند.

کاوه‌آهنگران خاطرنشان کرد: سیم‌های برق بدون محافظ از دیگر لوازمی است که برای کودکان خطرناک است، زیرا باعث برق‌گرفتگی و خطرات جبران‌ناپذیر می‌شود.

وی اضافه کرد: پرتگاه‌هایی همچون تراس و مکان‌هایی که حفاظ ندارد، طناب و نخ آویزان که ممکن است از نظر بزرگسالان خطراتی نداشته باشد برای کودکان فاجعه به بار می‌آورد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: واژگون کردن کتری و قابلمه آب جوش از جمله موارد حادثه‌ساز برای کودکان است، همچنین والدین پس از اتمام کار با چرخ گوشت، باید به طور حتم آن را از پریز برق خارج کنند تا مبادا کودک از روی کنجکاوی آن را روشن کند و دست خود را در چرخ گوشت فرو کند و فاجعه به بار بیاورد.

وی تصریح کرد: لبه‌های تیز دیواره‌ها و محل‌های بیرون‌زدگی دیوارها باید پوشیده شود، زیرا برای کودکان خطرناک است؛ همچنین پنکه‌های پره‌دار برای کودکان هیجان دارد و باید حفاظ داشته باشد و دور از دسترس آن‌ها قرار گیرد. کودکان سه تا شش سال بیشترین میزان کنجکاوی را دارند و اگر والدین مراقب نباشند، ممکن است فاجعه به بار آید.

کد خبر 660342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.