نقش داده‌های باز در دائمی کردن پروژه‌های تاکتیکی

وجود فناوری‌های شهر هوشمند، دسترسی به رویکردهای مهم برای جمع‌آوری داده‌ها را در مورد زیرساخت‌های شهری و درک بهتر استفاده از آن‌ها تسهیل کرده است. مدیران در بسیاری از شهرهای جهان از این داده‌ها برای تبدیل پروژه‌های شهرسازی تاکتیکی به رویکردهایی دائمی بهره گرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه افزایش جمعیت شهرها، چالش‌های بی‌شماری را پیش روی مدیران شهری برای سازگارسازی فضاهای عمومی قرار داده، با این حال پیشرفت روزافزون استراتژی‌های شهرهای هوشمند و فناوری‌های متعدد، مدیریت بهتر فضاهای شهری را به دنبال داشته است. به ویژه، دسترسی مدیران به داده‌های باز در مورد زیرساخت‌های شهری و درک بهتر بهره‌گیری از آن‌ها به ایجاد بهبودهای قابل‌توجهی در طراحی‌های شهری منجر شده و در نهایت، ارتقای کیفیت زندگی را برای شهروندان به ارمغان آورده است.

به‌تازگی بسیاری از مدیران در شهرهای مختلف جهان رویکردهای شهر هوشمند، به‌ویژه داده‌های باز را با استراتژی‌های شهرسازی تاکتیکی تلفیق و به نتایج بسیار مطلوبی برای دائمی‎‌سازی اجرای این تدابیر دست پیدا کرده‌ااند. این افراد بر این باور هستند که ادغام استراتژی‌های شهرسازی تاکتیکی با داده‌های باز و فناوری‌های شهر هوشمند می‌تواند بهترین رویکرد برای ارتقای پروژه‌های شهرسازی تاکتیکی باشد، ضمن این‌که واکنش‌های داده‌-محور از طریق پروژه‌های کوتاه‌مدت را بهبود می‌بخشد که این امر به سهم خود می‌تواند ایجاد شهرهایی بهتر و هوشمندتر را به دنبال داشته باشد.

جمع‌آوری داده‌ها در خصوص بهره‌گیری از خیابان‌ها و فضاهای عمومی

بدون شک، چنان‌چه مدیران جمع‌آوری داده‌ها را به عنوان مهم‌ترین هدف از اجرای پروژه‌های شهرسازی تاکتیکی در نظر بگیرند، آن‌گاه سنسورهای دیجیتالی می‌تواند به بهترین شکل ممکن تحقق این هدف را تسهیل کند و در نهایت به دائمی‌سازی رویکردهای تاکتیکی در شهرها منجر شود.

مدیران اورت در ماساچوست آمریکا از تلفیق داده‌های باز با شهرسازی تاکتیکی توانسته‌اند وقوع رویدادهای مختلف در زیرساخت‌های شهری مانند تعداد خودروها و مسافران در حال عبور و مرور در هر خیابان‌ها را ارزیابی کنند و از طریق دسترسی به داده‌های موجود، به اجرای اقداماتی برای کاهش ترافیک بپردازند و جالب این است که بعضی از این اقدامات نظیر حذف فضاهای پارک خودروها در معابر شهری به رویکردهایی دائمی تبدیل شده است.

دسترسی به داده‌های باز در مکزیکوسیتی نیز پروژه‌هایی را که برای زمان موقت با هدف بهبود ترافیک یا پیاده‌راه‌سازی اجرا می‌شد، به تحولاتی دائمی تبدیل کرده و حتی از طریق کاهش تردد خودروها، بهبود کیفیت هوا را نیز به دنبال داشته است.

نقش داده‌های باز در دائمی کردن پروژه‌های تاکتیکی

ترویج مشارکت عمومی

داده‌های باز منابع بسیار مهمی برای طراحی شهری به‌حساب می‌آید که توسط مدیران شهری و بخش‌های خصوصی با هدف ترویج مشارکت عمومی و تشویق عموم مردم به حضور در پیاده‌سازی رویکردهای شهری فراهم می‌آید. از آن‌جا که ایجاد مشارکت عمومی در توسعه شهرها، مهم‌ترین اصل در پیاده‌سازی پروژه‌های شهرسازی تاکتیکی به‌شمار می‌رود، در نتیجه داده‌های باز می‌تواند به بهترین شکل ممکن یک استراتژی تاکتیکی موفق را به روندی دائمی در شهرها تبدیل کند و از این طریق، مزایای دستاوردهای حاصل را نه برای مدت زمانی موقت، بلکه به‌طور دائمی برای شهرنشینان به ارمغان بیاورد.

مدیران اورت تنها از طریق رنگ‌آمیزی، یکی از مسیرهای پارک خودروهای شهر را به فضایی برای تردد اتوبوس‌های عمومی تبدیل کردند و حتی فضاهای عبور و مرور بیشتری را در شهر به تردد عابران پیاده اختصاص دادند. سنسورهایی که در زیرساخت‌های جدید اتوبوس‌های عمومی و پیاده‌راه‌های اورت نصب شد، حاکی از استقبال باورنکردنی شهروندان به عبور و مرور از طریق اتوبوس‌ها همچنین پیاده‌روی برای رسیدن به مقصد بود و جالب این‌که بسیاری از شهروندان را به اعمال تغییراتی در خیابان‌های محل سکونت خود نظیر حذف فضاهای پارک برای تردد بیشتر اتوبوس‌های عمومی و پیاده‌روی سوق داد.

نقش داده‌های باز در دائمی کردن پروژه‌های تاکتیکی

تلفیق داده‌های باز و شهرسازی تاکتیکی در پاریس

برنامه‌ریزان پاریس در فرانسه، به‌تازگی همکاری‌های خود را با کمپانی‌های فناوری توسعه داده و تلاش کرده‌اند از فناوری‌های مختلف آن‌ها همچونداده‌های باز برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ترافیک، کیفیت هوا و آلودگی صوتی بهره بگیرند. سنسورهای نصب شده به تولید داده‌های زمان واقعی می‌پردازد و سپس آن‌ها را به پرتال داده‌های باز شهر منتقل می‌کند. علاوه بر این، دسترسی به داده‌ها در محل نصب آن‌ها روی دو طرف تابلوهای دیجیتالی بزرگی نیز امکان‌پذیر است که این قابلیت، شهروندان را از وضعیت محل اطراف خود باخبر می‌کند.

مدیران پاریس از این رویکرد به عنوان یک مرحله آزمایشی برای ارزیابی اثربخشی آن‌ها بر بهبود فضاهای عمومی بهره گرفته‌اند و در نظر دارند در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مرحله، آن را در سایر مناطق پایتخت فرانسه پیاده کنند و از این طریق، کاهش آلودگی صوتی، بهبود کیفیت هوا و کاهش ترافیک شهری را برای مردم به ارمغان بیاورند.

افزایش تاب‌آوری شهرها از طریق تلفیق داده‌های باز و شهرسازی تاکتیکی

تلفیق داده‌های باز و رویکردهای شهرسازی تاکتیکی می‌تواند افزایش مشارکت شهروندان و شفافیت عملکرد مدیران را در اجرای پروژه‌های شهری به دنبال داشته باشد و از این طریق به پیاده‌سازی دائمی تغییراتی موقتی در شهرها منجر شود که می‌تواند بیشترین تأثیر را در بهبود کیفیت زندگی شهری به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، تلفیق این دو رویکرد مهم به جذب سرمایه‌گذاران به مشارکت در پیاده‌سازی پروژه‌های شهری کمک می‌کند و به دنبال آن می‌تواند یک استراتژی پایین به بالا را برای ایجاد تحولات شهری توسعه دهد. بدون شک، هرچه تعداد اعضای شرکت کننده در این فرآیندها بیشتر باشد، پروژه‌های تاکتیکی که اغلب با هدف افزایش تاب‌آوری در مقابل تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا پیاده می‌شود، روندی دائمی‌تر را به خود خواهد گرفت و سازگاری مناطق شهری را در مقابل این دو بحران افزایش خواهد داد. از دیگر مزایای مهم تلفیق داده‌های باز با شهرسازی تاکتیکی می‌توان به افزایش اشتیاق شهروندان به مشارکت در پیاده‌سازی پروژه‌ها همچنین گرایش آن‌ها به ایده‌پردازی برای ایجاد تغییرات بهتر در محل سکونت آن‌ها اشاره کرد که در نهایت، می‌تواند بهبود کلی شهرها را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 660304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.