مشارکت شهروندان یکی از مؤلفه‌های اصلی حکمرانی محلی است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه مشارکت شهروندان در روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شهری یکی از مؤلفه‌های اصلی حکمرانی محلی است، گفت: در تلاش هستیم تا جشنواره‌های ایده‌پردازی را در اراک راه‌اندازی و سامانه‌های ارتباطی با مردم را تقویت کنیم.

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شوراها و شهرداری‌ها خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم هستند، اظهار کرد: هیچ نهادی به اندازه شوراها و شهرداری‌ها با زندگی روزمره مردم سر و کار ندارند؛ هر نوع تصمیم و اقدامی در مدیریت شهری تأثیر مستقیم و فوری بر زندگی مردم دارد، لذا زندگی شهروندی در هر شهر وابستگی زیادی به شیوه مدیریت شهری آن شهر دارد.

وی با بیان اینکه شوراها در ارتقا یا کاهش کیفیت زندگی شهروندان تأثر مستقیم دارند، افزود: به عنوان مثال اعضای شورای اسلامی شهر شهردار را انتخاب می‌کنند و اگر شهردار فردی توانمند و کارآمد باشد، بی‌شک عملکرد او بر زندگی مردم تأثیر مستقیم خواهد گذاشت اما اگر شورا در انتخاب شهردار دقت نکند، شهر آسیب خواهد دید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: طبق قانون، شوراها بودجه سالانه شهر را تصویب می‌کنند و نیازمندی‌ها و اولویت‌های شهر را تشخیص می‌دهند، اگر شورا در تشخیص مسئله‌ها و مشکلات مهم شهر دقت نداشته باشد، بودجه‌های شهر هدر خواهد رفت و نیازهای مردم پاسخ داده نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت شهروندان در روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شهری، یکی از مؤلفه‌های اصلی حکمرانی محلی است، گفت: بارها تاکید کردیم که «شهر را با هم بسازیم» زیرا باور داریم که رابطه شهر و شهروندی رابطه دوسویه است، به طوری که شهروندان با رفتارها، ایده‌ها و مطالبات خود شهر را می‌سازند و شرایط شهرها هم در زندگی آنها تأثیر مستقیم می‌گذارد.

خسروانی خاطرنشان کرد: توسعه روزافزون شهرها و انباشت مشکلات و مطالبات مردم، شورای اسلامی شهر را به سازمانی با ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تبدیل کرده است و هر چه حرکت روبه‌جلو داشته باشیم، به وظایف اجتماعی این نهاد مردمی افزوده می‌شود؛ در چنین شرایطی انجام وظایف و مأموریت‌های شورای اسلامی شهر بدون مشارکت شهروندان دشوار خواهد بود.

وی با بیان اینکه شفافیت و پاسخگویی یکی از مهمترین مؤلفه‌های رشد سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی است، اظهار کرد: شوراها زمانی می‌توانند پاسخگو باشند که حق شهروندان در دسترسی آزاد و همگانی به اطلاعات و حق نظارت عمومی مردم را به رسمیت بشناسد، با نهادینه شدن اصل پاسخگویی و عمومی شدن آن، این فرایند تسهیل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشارکت نداشتن شهروندان در فرایند توسعه شهر باعث وارد آمدن زیان‌های فراوان شده است، به عنوان مثال تطابق نداشتن طرح‌ها و برنامه‌ها با نیازها و مطالبات واقعی مردم به بروز نارضایتی‌ها نسبت به این طرح شده و نتوانسته است گره مشکلات شهر را باز کند؛ وقتی مردم خود را در مدیریت شهر شریک نمی‌بینند، در امور شهر نیز مشارکت نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در شورای ششم اراک هیچ طرح و پروژه‌ای را بدون اطمینان از مسئله بودن آن برای مردم آغاز نمی‌کنیم و گوش شنوا برای شنیدن طرح‌ها و ایده‌های مردمی داریم، در تصویب مصوبات و تصمیم‌های نهایی از بخش‌های مردمی همچون انجمن‌ها، سمن‌ها، اتحادیه‌ها و دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم، گفت: در تلاش هستیم تا جشنواره‌های ایده‌پردازی را در اراک راه‌اندازی و سامانه‌های ارتباطی با مردم را تقویت کنیم.

کد خبر 660200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.