سرمایه‌گذاری روس‌ها در احداث راه‌آهن رشت - آستارا

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته آینده قرارداد راه‌آهن رشت-آستارا به امضا خواهد رسید و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، گفت: بخشی از سرمایه‌گذاری در این پروژه ریلی با طرف روسی خواهد بود.

به گزارش ایمنا، چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از دست‌اندرکاران حمل و نقل دریایی کشور برگزار شد.

استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از کریدورهای ترانزیتی ایران‌

در حاشیه این مراسم، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اقتصاد دریا یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، در حوزه اقتصاد دریا، ثروتی بیشتر از نفت می‌تواند عاید کشور شود و به دلیل موقعیت جغرافیایی حساس کشورمان و برخورداری بیش از ۵ هزار و ٨٠٠ کیلومتر ساحل، فرصتی مناسب داریم اما تا امروز نتوانستیم از همه این فرصت‌ها بهره ببریم.

وی با بیان اینکه چندین برنامه مهم برای اقتصاد دریامحور در دستور کار داریم، گفت: یکی از این برنامه‌ها توسعه شهرهای ساحلی است و اگر جمعیت پذیری در این شهرها صورت بگیرد به طور قطع در حوزه اقتصاد دریا اتفاقات بزرگ‌تری رخ می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی دیگر از طرح‌ها، هم‌پیوندی استان‌های فاقد ساحل با شهرهای ساحلی است تا استان‌ها هم بتوانند سرمایه‌گذاری‌های دریایی انجام دهند؛ کلیات این طرح تصویب شد و مورد موافقت رئیس جمهوری قرار گرفت و از امسال مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.

بذرپاش با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از سرمایه‌گذاری در بخش دریایی اضافه کرد: این روزها با پیشنهادات متعددی از کشورهای خارجی مواجه هستیم و از آنجا که ایران موقعیت‌های بندری دارد در تکمیل کریدورهای شمال جنوب و شرق به غرب، می‌تواند نقش قابل توجهی در منطقه داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کشورهای منطقه در خزر و خلیج فارس علاقه‌مند هستند که از این کریدورهای ترانزیت ایران استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری روس‌ها در احداث راه‌آهن رشت - آستارا

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هفته آینده قرارداد راه‌آهن رشت - آستارا به امضا خواهد رسید و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

بذرپاش افزود: بخشی از سرمایه‌گذاری در این پروژه ریلی با طرف روسی خواهد بود که با تکمیل آن کریدور شمال - جنوب نقش پررنگ‌تری در تسهیل حمل و نقل و ترانزیت کشور ایفا خواهد کرد.

تقاضای زیادی برای سرمایه‌گذاری در بنادر داریم

وی در پاسخ به سؤالی درباره توسعه بندر چابهار و حضور شرکت هندی در تأمین تجهیزات این بندر و تعهد ناکافی این شرکت، گفت: ما برای سرمایه‌گذاری در بنادر منت کسی را نمی‌کشیم، در حال حاضر بخش خصوصی داخلی و خارجی درخواست‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در بنادر دارند که ما باید از بین این درخواست‌ها بهترین آنها را انتخاب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بر اساس رویکرد دولت، سرمایه‌گذاری در بنادر باید بلندمدت باشد.

افزایش وام خرید مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان در حال بررسی است

بذرپاش همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره افزایش رقم وام خرید مسکن، گفت: پیشنهاد افزایش این وام به ۵۵۰ میلیون تومان در حال بررسی است.

به دنبال این هستیم که درآمدهای ترانزیتی را نسبت به درآمدهای نفتی افزایش دهیم

وی در همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی اظهار کرد: اصلی‌ترین اتفاقی که باید در این جمع رقم بخورد این است که بستری مناسب برای انتقال دانش برای صنعت راهبردی برای همه کشورها از جمله ایران ایجاد شود، درباره صنعتی صحبت می‌کنیم که زمینه تجارت ١١ میلیارد تن بار در سال در انواع شبکه کریدوری را مدیریت می‌کند و مدیریت ٩٠ هزار کشتی اقیانوس پیما را در مسیر و بنادر مختلف را بر عهده دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: درباره این صنعت و افق‌هایی که برای این صنعت داریم از ما سوال می‌کنند و البته پاسخ آن را می‌دانم و درباره آنها پیشنهادهایی را هم بیان می‌کنند؛ هم‌پیوندی جدیدی در بین کشورهای منطقه در بین کشورهای منطقه در حال شکل گیری است که منجر به ایجاد قطب‌های جدید و بزرگی می‌شود و کشورهایی در قطب‌های بزرگ قرار می‌گیرند که در صنعت دریا و اقتصاد دریا پایه حرفی برای گفتن داشته باشند.

بذرپاش با اشاره به ظرفیت دریایی در ایران اظهار کرد: ایران با داشتن ١٨۵٠ کیلومتر ساحل عمان و خلیج فارس و بیش از ۵ هزار کیلومتر سواحل مجموع جزایر شرایط کم نظیری را ایجاد کرده اما در این شرایط حساس جمهوری اسلامی ایران برای ایستادن برای مواضع به حق خود متوجه تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته است، اما در همین شرایط در چشم سرمایه‌گذاران خارجی شاهد اشتیاقی برای ورود به این حوزه هستیم و پیشنهادهای متعددی را از سوی سرمایه‌گذاران خارجی دریافت می‌شود و اتفاقات بزرگی در حال رقم خوردن است و آیندگان قضاوت‌های خوبی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در تعریف بسترهایی که بتوانیم متخصصان را درگیر اقتصاد دریا موفق نبودیم، گفت: استفاده از افرادی که صاحب فکر ایده هستند نباید تنها به برگزاری کنفرانس‌ها محدود شود و هنر ما مدیران است که چطور متخصصان را به این صنعت متصل کنیم و دانش متخصصان استفاده ببریم و سازمان بنادر در این بخش در این حوزه وظیفه ویژه‌ای بر عهده دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ترانزیت اهمیت بالایی دارد و صدها سال گذشته از مسیر ایران به عنوان راه ابریشم یاد شده است، به دلیل بدخواهی دشمنان نمی‌خواهیم دستاوردهای کشور در بخش ترانزیت را اعلام و اطلاع رسانی کنیم، فقط ٣٠ درصد اتفاقات رخ داده اعلام می‌کنیم و به دنبال این هستیم که درآمدهای ترانزیتی را نسبت به درآمدهای نفتی افزایش دهیم.

بذرپاش با اشاره به اینکه فقط ۳۰ درصد اخبار توافق با کشورها را اعلام کرده‌ایم، گفت: به دلیل اذیت و آزار دشمنان برخی از توافقات با کشورهای دیگر در بخش‌های ریلی، هوایی، دریای و جاده‌ای را اطلاع رسانی نکرده‌ایم.

کد خبر 660186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.