معماری شهری متناسب با اصول و قواعد بومی باشد

یک کارشناس شهرسازی گفت: یکی از تهدیدهای معماری معاصر توجه نکردن به ارزش‌ها، قواعد و اصول اخلاقی است، با توجه به تحولات گسترده در ابعاد مختلف شهر از جمله معماری، اصول طراحی بناها و شهرسازی به ویژه در شهرهای تاریخی باید متناسب با زمینه‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی شهر باشد.

نرجس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مسکن با کیفیت پایین و خارج از استاندارد به ویژه در حاشیه شهرها، تراکم نامناسب فضاهای سکونت، نامناسب بودن شرایط زندگی و استرس و فشارهای روانی ناشی از آن، گسترش عرصه‌های صنعتی در تداخل با فضاهای سکونتی و پیامدهای آن همچون آلودگی‌های صوتی، هوا و آب همه نمونه‌هایی از تأثیرات منفی معماری و شهرسازی معاصر بر سلامت جسمی و روانی انسان‌ها است.

وی افزود: معماری ایران در روزگار سنتی که بر پایه هنجارها و ارزش‌های اخلاقی استوار بود، در روزگار معاصر تحت تأثیر تحولات مدرنیته متحول شد و اصول جدیدی بر آن حاکم شد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده درباره نحوه نگرش و سبک زندگی انسان سنتی، نشان‌دهنده آن است که زندگی انسان سنتی سرشار از معنا و معنویت است و معماری منتج از این نگرش، رابطه تنگاتنگی با ارزش‌ها و اصول اخلاقی برقرار کرده است، برخلاف آن زندگی انسان مدرن بیشتر بر مادیات استوار است و معماری او از این ویژگی تأثیر پذیرفته است.

عباسی تصریح کرد: یکی از تهدیدهای معماری معاصر توجه نکردن به ارزش‌ها، قواعد و اصول اخلاقی است، این بی‌توجهی چه در عرصه اخلاق حرفه‌ای و شخصی و چه در زمینه اصول طراحی قابل پیگیری است، ورود معماری نوین به ایران بعد از دوره قاجار موجب تحول در سبک زندگی شد که در نهایت تأثیر خود را بر نحوه طراحی بناها و شهرسازی گذاشت.

وی تاکید کرد: در نتیجه این تحولات معماری مدرن با تمام نقاط مثبت و منفی خود وارد معماری ایران شد، با ورود فرهنگ غربی و نگرش‌های مادی‌گرایانه، پایبندی به ارزش‌ها و اصول اخلاقی کم‌رنگ‌تر از گذشته شد، بی‌توجهی به ارزش‌ها و اصول اخلاقی در معماری معاصر ایران منجر به تهدیدهایی در زمینه‌های مختلف نظیر بحران زیست‌محیطی و انرژی شد و زندگی و آرامش انسان مدرن را با تهدید مواجه کرد در حالی که انسان امروز بیشتر از گذشته به آرامش درون و کرامت نیازمند است که در سایه قرار دادن اخلاق و معنویت در ابعاد مختلف زندگی انسان شهری امروز میسر می‌شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: معماری حرفه‌ای است که بتواند با تعریف عناصر اخلاقی بر کیفیت زندگی شهروندان تأثیر بگذارد و با حل مشکلات و اعتلای فضای زندگی که در ارتباط با حقوق انسانی است، موجب کرامت و آرامش آنها شود.

عباسی اضافه کرد: بدون تردید با رجوع به راهکارها و ارزش‌های اخلاقی به کار رفته در معماری سنتی و تحلیل اخلاقی معماری معاصر، می‌توان به بازشناسی و تقویت اخلاق و اصول اخلاقی در معماری معاصر پرداخت.

وی با اشاره به ضرورت بومی‌سازی قواعد معماری و شهرسازی، گفت: با توجه به تحولات گسترده در ابعاد مختلف از جمله معماری، اصول طراحی بناها و شهرسازی به ویژه در شهرهای تاریخی باید متناسب با زمینه‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی شهر باشد و لازم است در صورت لزوم قواعد و اصول معماری منطقه‌بندی شود.

کد خبر 660160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.