لزوم تقویت بنیه فرهنگی، معنوی و روحانی دانشجویان

رئیس ستاد اجرایی مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان گفت: از طریق برگزاری جشنواره قرآن و عترت به دنبال شکل‌گیری یک جریان فرهنگی در کشور هستیم که منجر به تقویت بنیه فرهنگی، معنوی و روحانی دانشجویان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اکبر کجباف امروز_سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری سی و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: جشنواره قرآن و عترت از بیست‌ودوم تا بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.

شرکت‌کنندگان در ۴۵ رشته به رقابت می‌پردازند

وی افزود: این جشنواره در سه سطح استانی، کشوری و ملی برگزار می‌شود؛ مرحله استانی زمستان گذشته در استان‌های مختلف کشور برگزار شده و برگزیدگان به جشنواره کشوری راه پیدا کرده‌اند. ۱۲ هزار نفر از سراسر کشور به رقابت پرداختند و نهایتاً یک‌هزار نفر به این مرحله راه یافتند که در غالب هفت بخش و ۴۵ رشته به رقابت می‌پردازند.

رئیس ستاد اجرایی مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان با اشاره به سخن پیامبر (ص)، «همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می‌گذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را» گفت: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم براساس قرآن و سبک و سیره اهل بیت و پیامبر اسلام (ص) زندگی ما سرشار از معنا و مفهوم و معنویت و روحانیت باشد، بنابراین از طریق برگزاری این رویداد فرهنگی به دنبال شکل‌گیری یک جریان فرهنگی در کشور هستیم که منجر به تقویت بنیه فرهنگی، معنوی و روحانی دانشجویان شود.

بسط و توسعه اخلاق عملی از اهداف جشنواره است

کجباف با اشاره به اینکه، مهم‌ترین پیام این جشنواره بسط و توسعه اخلاق عملی و تلاش برای اجرای این رویداد فرهنگی در بین دانشجویان سراسر کشور است، افزود: با توجه به اینکه سیره و سنت پیامبر (ص) از پیام‌های جدی این جشنواره است بنابراین به نام قرآن و سیره اهل بیت (ع) برگزار می‌شود، تلاش می‌کنیم تا در چارچوب سند دانشگاه اسلامی بتوانیم از طریق برگزاری این نوع جشنواره‌ها آموزه‌های قرآنی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: از این جهت که جشنواره استانی مقدمه‌ای برای حضور در جشنواره کشوری است بخش اول داوری توسط اساتید داور شاخص و بین‌المللی انجام گرفت. دانشگاه فرهنگیان توفیق برگزاری سه مرحله استانی، کشوری و ملی را دارد.

رئیس ستاد اجرایی مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان با اشاره به بخش‌های مختلف این جشنواره خاطرنشان کرد: این جشنواره شامل بخش‌های آگاهی، معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی، فناوری، نهج‌البلاغه، صحیفه و نوآوری قرآنی می‌شود؛ هرکدام از این بخش‌ها نیز شامل چند رشته می‌شود و در مجموع این رقابت‌ها در ۴۵ رشته برگزار می‌شود که تعداد ۴۳۶ مرد و ۳۸۷ زن در آن شرکت خواهند کرد.

کجباف گفت: در نظر داشتیم برنامه را در پردیس‌ها برگزار کنیم تا در این مدت قرآن و عترت با زندگی دانشجویان آمیخته شود، اما به دلیل مقارن شدن با زمان امتحانات در اردوگاه باغ ابریشم و بخشی از سالن‌های اجتماعات در پردیس شهید رجایی و کانون امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد، همچنین به دنبال مشارکت حداکثری دانشجویان هستیم.

تشریح اهداف جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان

در ادامه حسن محسنی، دبیر ستاد اجرایی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان در این نشست اظهار کرد: امسال سی و سومین جشنواره قرآن و عترت را برگزار می‌کنیم که نشان دهنده قدمت این جشنواره است و ان‌شاءالله به برکت قرآن و عترت ادامه خواهد داشت. هدف این جشنواره گسترش و تعمیق تعالیم دینی و قرآنی است که فضای دانشگاه را عطرآگین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات در ۱۰ بخش برگزار می‌شود که ۹ بخش آن به میزبانی دانشگاه فرهنگیان خواهد بود، ادامه داد: آگاهی اولین بخشی است که با شرکت ۵۸۶ راه‌یافته به مرحله کشوری در رشته‌های قرائت قرآن شامل تحقیق، ترتیل، حفظ پنج، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جزء قرآن، مداحی، اذان و تواشیح برگزار می‌شود.

دبیر ستاد اجرایی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان با اشاره به بخش معارف تصریح کرد: این بخش شامل آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با احادیث اهل بیت (ع)، آشنایی با سیره معصومین (ع)، حفظ موضوعی قرآن، احکام، پرسمان معارفی، سبک زندگی اسلامی، معارف نهج‌البلاغه، حفظ فرازهای نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌شود.

محسنی تصریح کرد: این ۹ بخش به ۴۵ رشته تقسیم می‌شود و در خدمت راه‌یافتگان به مرحله کشوری خواهیم بود. حدود ۱۲ هزار نفر در مرحله استانی در مسابقات شرکت کردند و برگزیدگان که نفرات اول تا پنجم هستند به مرحله کشوری راه پیدا کردند که از بیست و سوم تا بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه در اردوگاه شهید بهشتی باغ ابریشم برگزار می‌شود.

۶۰ داور بین‌المللی رقابت‌ها را داوری می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: در این جشنواره از توان حدود ۶۰ داور برجسته در سطح بین‌المللی بهره‌مند هستیم که ۳۲ نفر داور مرد و ۲۸ نفر از خانم‌ها این مسئولیت را عهده‌دار هستند؛ همچنین ۱۳ گروه تواشیح دختران و ۱۳ گروه از پسران در تیم‌های شش نفره به رقابت می‌پردازند.

دبیر ستاد اجرایی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد: میزبان تمام استان‌های کشور خواهیم بود و هر ۳۱ استان حضور فعال دارند، اما استان‌های کردستان، یزد و خراسان رضوی بیشترین تعداد شرکت‌کننده را دارند.

محسنی با اشاره به پنج هدف جشنواره قرآن و عترت گفت: ایجاد انس و الفت بیشتر دانشجو معلمان با قرآن و سیره معصومین، اعتلای اخلاق، ایمان و بصیرت دینی، تشویق و حمایت از نخبگان قرآنی دانشگاه و معرفی به جامعه قرآنی، الگوسازی دانشجو معلمان برای سایر اقشار جامعه در حوزه قرآن و عترت و حاکمیت گفتمان قرآن و عترت در حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه اهداف این جشنواره هستند.

کد خبر 660155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.