امنیت و زیرساخت‌ به رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری کمک می‌کند

یک کارشناس شهرسازی گفت: امنیت، زیرساخت، خدمات مقصد و امکانات اقامتی، رقابت‌پذیری قیمتی و جو مقصد، عوامل انسانی، جذابیت‌های تفریحی، مدیریت محیط مقصد، اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی می‌تواند از شاخص‌های سنجش رقابت‌پذیری گردشگری در ایران باشد.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عوامل تعیین‌کننده رقابت‌پذیری شهرهای کوچک و متوسط مختلف است، اظهار کرد: برخی با عنوان «تأثیر نوآوری، بهره‌وری و تخصص در رقابت‌پذیری گردشگری اروپا» به دنبال بررسی تأثیر نوآوری بر رقابت‌پذیری گردشگری در اروپا هستند.

وی افزود: نتایج پژوهش جالب بود و نشان داد هرکجا گردشگری رونق بیشتری داشته باشد، سطوح پایین‌تری از بهره‌وری وجود دارد و برعکس در مناطقی که آموزش، بهره‌وری و نوآوری سطح بالاتری را نشان می‌دهد ارزش‌افزوده به‌دست‌آمده از گردشگری به‌مراتب پایین‌تر است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: برخی از محققان الگوی فضایی زمانی و تأثیر آن بر رقابت‌پذیری گردشگری شهری و مجتمع‌های شهری را مطالعه کرده‌اند که نتایج نشان داد از لحاظ مکانی، تفاوت معناداری میان شهرهای موجود از نظر رقابت‌پذیری وجود دارد، اما سال ۲۰۱۷ توزیع رقابت‌پذیری به سمت قطبی شدن پیش رفته است، به عبارتی در این سال از تعداد شهرهای میانی در رقابت‌پذیری کاسته شده و تعداد شهرهای بالا و پایین افزایش یافته است، به طور کلی وضعیت رقابت‌پذیری گردشگری در سال ۲۰۱۷ حاکی از روند تقویت رقابت‌پذیری است.

مهدوی گفت: گروهی دیگر در مطالعات خود تقاضای محلی، کیفیت مکان و رقابت‌پذیری گردشگری شهری را بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که شهرهای ثروتمندتر، کیفیت مکانی بالاتری دارند و با این کیفیت مکانی بالاتر، گردشگران بیشتری را جذب می‌کنند.

وی اضافه کرد: آن‌ها رقابت مقاصد برای دستیابی به توسعه متوازن گردشگری، رقابت مقاصد برای دستیابی به حفاظت همراه با عدالت اجتماعی و رضایت گردشگران، رقابت مقاصد برای تأمین رفاه اجتماعی از طریق منافع اقتصادی حاصل از ورود گردشگران و رقابت مقاصد برای استقرار یک اقتصاد سبز از طریق جذب و جلب رضایت گردشگران مسئول را به عنوان ابعاد رقابت‌پذیری پایدار مقاصد مطرح می‌کنند.

این کارشناس شهرسازی گفت: مهم‌ترین عوامل کلان تأثیرگذار بر گردشگری بعضی شهرها، مدیریت کلان کشور، سیاست‌های خارجی دولت و تحریم‌های بین‌المللی، تخصیص ندادن بودجه به امر گردشگری و توجه نکردن به صنعت گردشگری در سطح کشور است.

وی افزود: امنیت، زیرساخت، خدمات مقصد و امکانات اقامتی، رقابت‌پذیری قیمتی و جو مقصد، عوامل انسانی، محیط مقصد، جذابیت‌های تفریحی و واقعه‌ای، مدیریت مقصد و در نهایت اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی می‌تواند از شاخص‌های سنجش رقابت‌پذیری گردشگری در ایران مدنظر باشد.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: میان شاخص‌های بررسی شده، امنیت و زیرساخت‌های گردشگری بیشترین تأثیر را در رقابت‌پذیری مقصد دارد و محیط مقصد به طور معمول کمترین تأثیر را دارد.

کد خبر 660154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.