مکاتبات متعددی برای وصول عوارض سبز انجام داده‌ایم

شهردار چمگردان گفت: به دلیل تعیین نشدن سازوکار برای وصول و تخصیص عوارض سبز، حدود ۱۶ ماه پرداختی در حوزه عوارض سبز انجام نشده است و همه شهرداری‌های مشمول دریافت اینگونه عوارض پیگیر حل مسئله هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی پوربافرانی امروز _سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ در جمع مسئولان شهری اظهار کرد: عوارض سبز یکی از اقدام‌هایی به‌شمار می‌آید که با هدف الزام واحدهای صنعتی به کاهش آلودگی تعریف شده است تا هر واحد صنعتی که ایجاد آلودگی می‌کند، عوارضی را برای حفظ محیط زیست پرداخت کند.

وی افزود: در حوزه عوارض سبز بررسی آلودگی واحدهای صنعتی، تهیه فهرست و ارائه آن فهرست به سازمان امور مالیاتی بر عهده سازمان محیط زیست قرار گرفته و با توجه به تغییر قانون تخصیص عوارض سبز به شهرهای مشمول دریافت اینگونه عوارض در سال ۱۴۰۰، دستورالعمل‌های جدیدی تدوین و ابلاغ شده است.

شهردار چمگردان خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های تعریف شده در قانون جدید، دستورالعمل پرداخت عوارض سبز تخصیص یافته با سه نرخ ۰.۵، یک و ۱.۵ درصد پیش‌بینی و تهیه شده است که در کمیسیون دولت بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه عوارض بر اساس این سه نرخ از صنایع و واحدهای معدنی و خدماتی دریافت می‌شود، ادامه داد: شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که منابع درآمدی حاصل از عوارض سبز ابتدا به خزانه دولت واریز و سپس بر مبنای نرخ تعریف شده به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور منتقل می‌شود تا برای منطقه هزینه شود.

شهردار چمگردان اضافه کرد: از دی‌ماه ۱۴۰۰ که بخشنامه جدید مالیات بر ارزش افزوده و عوارض سبز ابلاغ شد، تخصیص عوارض ارزش افزوده چند ماهی زمان برد تا در نهایت اوایل سال ۱۴۰۱ بحث تخصیص و توزیع انجام شد، اما همچنان سازوکار لازم برای وصول و پرداخت عوارض سبز به شهرداری‌ها تعریف نشده است.

عوارض حوزه فضای سبز ۱۶ ماه پرداخت نشده است

پوربافرانی تاکید کرد: به دلیل تعیین نشدن سازوکاری برای وصول و تخصیص عوارض سبز، حدود ۱۶ ماه است که پرداختی در حوزه عوارض سبز انجام نشده است و همه شهرداری‌های مشمول دریافت اینگونه عوارض با این چالش مواجه هستند.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، شهرداران شهرستان لنجان با سازمان‌های متولی همچون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، سازمان محیط زیست استان و کشور، سازمان امور مالیاتی استان و کشور و خزانه وزارت امور دارایی جلسات متعددی برگزار کرده‌اند تا شاید پیدا کردن راه چاره‌ای برای حل مشکلات باشیم.

شهردار چمگردان تصریح کرد: شهرداران شهرستان لنجان مکاتبات متعددی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام داده‌اند و وصول و تخصیص عوارض سبز را در نشست‌های مختلف از نمایندگان مردم در مجلس مطالبه کرده‌اند؛ تحقق این مهم از سوی استاندار، معاونت عمرانی استانداری مطرح و پیگیری شده است، اما با وجود پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان همچنان پرداخت عوارض سبز به نتیجه نرسیده است، عوارضی که باید وصول و صرف نگهداشت و توسعه فضای سبز شهری می‌شد.

پوربافرانی با بیان اینکه در شهر چمگردان به ازای هر شهروند ۲۱ مترمربع سرانه فضای سبز وجود دارد، گفت: سال ۱۳۹۶ تعدادی از نیروهای فضای سبز شهرداری چمگردان بازنشست شده‌اند و با توجه به دریافت نشدن وصول عوارض سبز پس از ۱۶ ماه، نگهداشت فضای سبز را با چالش مواجه کرده، اما به دلیل همجواری با صنایع بزرگ شهرداری به شکل جهادی در حال مدیریت فضای سبز شهری است.

وی افزود: امیدواریم به همت نمایندگان مجلس و استاندار اصفهان، سال ۱۴۰۲ شاهد وصول عوارض سبز باشیم تا حفظ و توسعه فضای سبز شهری با چالش مواجه نشود.

کد خبر 660102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.