مهمترین رویدادهای تاریخی ایران و جهان + وقایع و اتفاقات کشور ۱۹ اردیبهشت ماه

مرور مهم‌ترین رویدادها و مناسبت‌های تاریخی ایران و جهان را در مدرسه تاریخ ایمنا مرور کنید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _ سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه _ ۴۹ روز از سال گذشته و ۳۱۴ روز باقی‌مانده است. این روز مصادف با رویدادها و مناسبت‌های زیر است.

۱۳۹۷ خورشیدی- اظهارات تأمل‌برانگیز امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در مورد مافیا و واردات شبانه بیش از شش هزار خودروی لوکس

وی گفت: «باید به‌طور شفاف اعلام شود، این‌ها چه کسانی هستند که از گمرکات زمین و آسمان، واردات انجام می‌دهند و به ازای هر یک میلیارد دلار، ۲۰ تا ۱۰۰ هزار ایرانی را بیکار می‌کنند».

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس افزود: «سؤال ما از مسئولان دولت این است که آیا این پورشه و مازراتی ها را افراد در کیف خود وارد کشور می‌کنند، یا اینکه دست مافیایی وابسته به برخی عناصر فاسد در کار است؟.»

وی تصریح کرد: اگر به این مسائل پایان داده نشود، همه اسناد و اسامی را که در اختیار دارد فاش خواهد کرد. چگونه یک نفر با تشکیل ۶۰ شرکت صوری منابع مردم را غارت کرده و همچنان طلبکار است.

۵۷۰ میلادی- سپاه امپراتوری ایران به فرماندهی ژنرال «وهرز دیلمی» حبشی‌ها را از یمن بیرون کرد درسی از تاریخ ایران برای همه اعصار و همه ملل...

۱۳۰۶ خورشیدی- فسخِ امتیاز استعماری "کاپیتولاسیون" توسط مجلس شورای ملی

۱۲۸۷ خورشیدی- مخبرالسلطنه والی جدید آذربایجان وارد تبریز شد و مورد استقبال قرار گرفت.

۱۳۲۷ خورشیدی- لایحه تشکیل مجلس سنا و لایحه استقلال شهرداری‌ها به مجلس داده شد.

۱۳۵۴ خورشیدی- بر روی تاکسی‌های تهران تاکسی‌متر نصب شد نرخ تاکسی‌متر در تهران برای ۳۵۰ متریک ریال تعیین شد

۱۳۱۲ خورشیدی- گاندی در جریان مبارزه منفی خود با استعمار و ستمگری انگلستان، روزه ۲۱ روزه گرفت.

۱۳۹۵ خورشیدی- انجام نخستین پرواز بشر بر فراز قطب شمال

۱۳۷۱ خورشیدی- اشغال قره‏ باغ آذربایجان توسط جمهوری ارمنستان

پس از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری‌های جدید آن، ارمنستان در صدد الحاق منطقه قره‏ باغ آذربایجان به خاک خود برآمد. این در حالی بود که اختلافات داخلی در آذربایجان اوج گرفته بود و از طرف دیگر مردم قره‏ باغ به استقلال خود رأی داده بودند

۱۰۳۲ خورشیدی- اتمام بنای "تاج محل" آرامگاه ارجمند بانو، ملکه ایرانی شاه جهان، پادشاه هند.

نمای بیرونی تاج محل با نقش‌های رنگی مزیّن شده و بر کتیبه‌هایی نیز آیات قرآنی نقش بسته است. در این بنا دو ضریح یکپارچه از مرمر سفید قرار دارد که اجساد ملکه نور جهان و شاه جهان در زیر آن دفن شده است.

برای احداث بنا، شورایی از بهترین معماران تشکیل و سرانجام طرح استاد عیسی اصفهانی انتخاب شد او این مکان که از زیباترین ساختمان‌های جهان و از عالی‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی هند است را طی ۲۰ سال بنا کرد. ساختمان تاج محل، امروزه محلی برای بازدید جهانگردان به شمار می‌آید.

کد خبر 660064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.