لزوم تاسیس خانه ادبیات در اصفهان

مولف کتاب در مکتب صائب گفت: اصفهان احتیاج به خانه ادبیات دارد، ادبیات تجلی فکر و اندیشه جامعه است هرجا ادبیات را از دست دادیم تاریخ را هم گم می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی هادوی امروز _دوشنبه هجدهم اردیبهشت ماه_ در نشست خبری «تاریخ شفاهی شعر، ادب و هنر اصفهان» اظهار کرد: تاریخ فرهنگ و ادبیات ما شش هزار سال سابقه دارد، در واقع می‌توان گفت تاریخ ادبیات مکتوب از زمان رودکی بوده که به ابوشعرا معروف است، رودکی به قول بعضی نابینا بوده اما کارش اعجاب‌انگیز است، «خلیل ابن احمد» در کتابی رودکی را این گونه معرفی می‌کند: «اشعار رودکی را شماردم ۱۳ هزار بیت بود و اگر می‌خواستم بازهم بشمارم زیادتر بود».

وی ادامه داد: رودکی یک کلیله و دمنه منظوم هم داشته که از بین رفته است، آثار زیادی از ما در اثر حوادث به غارت رفته، ابن سینا ۲۲۰ تألیف داشت که امروز هشت تألیف بیشتر باقی نمانده است، ابوریحان کتابی به نام آثار باقیه دارد که تمام دنیا را از مشرق تا مغرب معرفی کرده ما چنین غنای فرهنگی داشتیم که هرچه نگاه می‌کنیم دستمان خالی است همه در جنگ‌ها و حمله‌ها از دستمان رفت.

مؤلف کتاب در مکتب صائب گفت: کتاب در مکتب صائب را در طی ۱۲ سال تدوین کردم، این کتاب به وزارت ارشاد رفت و تصویب شد تا هرساله در دهم تیرماه در باغ صائب بزرگداشتی برگزار شود اما چرخ کار عوض شد و این کتاب در مدت بزرگداشت صائب مطرح نشد، در کتاب گنجینه درخشان شعر و ادب و هنر اصفهان حدود هزار و سیصد چهره به نام ادبیات معرفی شده‌اند، ۹۰۰ سال فرهنگ اصفهان در این کتاب تدوین شده و حدود ۱۵ سال طول کشید و با همت بالای قدرشناسان ابتدا با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

صائب ۲ هزار تک‌بیتی در خصوص اصفهان دارد

وی تصریح کرد: کتاب در مکتب صائب تدوین شد و من ثابت کردم سبک صائب نه اصفهانی است نه هندی بلکه سبک صائب نو است، صائب دوهزار تک‌بیتی در خصوص اصفهان دارد، استاد همایی در سال ۱۳۴۵ متوجه شد که آرامگاه مربوط به صائب است، تا قبل از آن فردی نمی‌دانست این مکان آرامگاه صائب است.

هادوی در خصوص زندگی خود گفت: در سال ۱۳۱۹ به دنیا آمدم، از سال ۱۳۳۲ فعالیت فرهنگی خود را آغاز کردم، اولین بار همراه برادرم به انجمن ادبی کمال رفتم، وارد انجمن شدم و شعرخوانی تمام بزرگان را دیدم در آن مراسم با تشویق صغیر اصفهانی شعری خواندم و تخلص شهیر را به بنده داد، بعد از آن بیشتر علاقه‌مند به شعر و ادبیات شدم و تحصیلاتم را در رشته ادبیات ادامه دادم و به مدت ۳۰ سال مسئولیت اداره انجمن خانه هنرمندان را به عده داشتم.

وی خاطرنشان کرد: ده هزار جلد کتاب نفیس و ارزشمند را تقدیم به مرکز تحقیقات معلمان کردم، به عنوان آثار جاودان فرهنگ کشور، در موزه اتاق کوچکی وجود دارد قرار بود این اتاق قفسه‌بندی شود و کتاب‌ها به این اتاق انتقال پیدا کند فقط به شرط اینکه سر در اتاق تابلویی تحت عنوان خانه ادبیات نصب شود اما متأسفانه تا کنون همکاری از سمت برخی مسئولان انجام نگرفته است.

هادوی تاکید کرد: اصفهان احتیاج به خانه ادبیات دارد، ادبیات تجلی فکر و اندیشه جامعه است هر جا ادبیات را از دست دادیم تاریخ را هم گم می‌کنیم.

کد خبر 659954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.