تحول در سوادآموزی نیازمند عزم ملی است

سوادآموزی جزو الزامات و ضروریات جوامع در حال توسعه و سال‌هاست از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شده و در شمار مقدس‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی درآمده است.

علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: امروزه زمان گذر از سواد پایه و سواد خواندن و نوشتن فرا رسیده و نیازمند ارائه تعاریف جدید از سوادآموزی هستیم در همین راستا فراخوان رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید را برگزار کردیم.

وب با بیان اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی به دنبال تمدن سازی و ایجاد شرایط ظهور بود، لذا پیام‌های ایشان فراگیر و جهانی بود، گفت: دو مقوله مردم و تکلیف در پیام حضرت امام (ره) به ترتیب به کارمند و حقوق و مزایا تبدیل می‌شود، لذا گفتمان نهضت، گفتمان غالبی نیست.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: در بین بی‌سوادان انگیزه‌ای برای سوادآموزی وجود ندارد و این یکی از چالش‌های امروز سازمان نهضت سوادآموزی است.

وی ادامه داد: در راستای ادامه مأموریت‌های نهضت یا تحول و تغییر در این مأموریت‌ها، فراخوان بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید را برگزار می‌کنیم. در این فراخوان سعی خواهیم کرد، تا از ایده‌های اساتید دانشگاه در تدوین مأموریت‌های جدید نهضت سوادآموزی بهره مند شویم.

عبدی گفت: یکی از مسائل اساسی دنیای امروز بحث توسعه و تعمیق سواد است، لذا دنیای امروز علاوه‌بر ارائه تعریف جدید از سواد و معرفی تنوع سواد دنبال بهره‌مندی از روش‌های جدید سوادآموزی است.

وی اضافه کرد: ایران جدای از این رویکرد نیست کشور ما در امر سواد آموزی در دهه‌های اخیر پیشرو بوده و نتایج بسیار خوبی را نیز گرفته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور خاطرنشان کرد: امروزه زمان گذر از سواد پایه و سواد خواندن و نوشتن فرا رسیده است، لذا نیازمند تعاریف جدید از سوادآموزی هستیم در همین راستا فراخوان رهیافت‌های نوین سواد آموزی در زیست بوم جدید را برگزار کردیم.

نگرش‌ها نسبت‌به حوزه سوادآموزی تغییر کند

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر ضرورت به صفر رساندن بی‌سوادی، اظهار کرد: نگرش‌ها نسبت‌به حوزه سوادآموزی در آموزش‌وپرورش باید تغییر کند و تمام افراد بی‌سواد زیر ۵۰ سال استان در گام اول به صفر برسد.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی یکی از ارزشمندترین اقدامات، علم‌آموزی است و افتخار می‌کنیم که دین مبین اسلام با خواندن آغاز و به قلم قسم یاد شده و خداوند علم‌آموزی را در زمره عبادات قرار داده است، گفت: لازم است در حوزه سوادآموزی نیز تلاش شود تا تمام افراد بی‌سواد زیر ۵۰ سال استان اصفهان در گام اول به صفر برسد و تمام دستگاه‌ها باید همت کنند و دست‌به‌دست هم دهیم تا بی‌سواد مطلق در کشور پایان یابد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان افزود: نگرش‌ها نسبت به حوزه سوادآموزی در آموزش‌وپرورش باید تغییر کند؛ البته کار نهضت در یافتن افراد بی‌سواد بسیار دشوار شده و جذب آموزش، نگهداشت سوادآموز در برهه کنونی که درصد بالایی از جامعه سواد دارند، اقدامی دشوار است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق بارز اسلام توجه ویژه به علم است، تصریح کرد: انقلاب ما فرهنگی بود و نهضت جزو نخستین نهادهایی بود که دستور تأسیس آن را با شعار «ایران را مدرسه کنیم» صادر شد؛ درگذشته درصد بی‌سوادی نسبت به با سوادها بیشتر بود و پس از انقلاب درصد باسوادهای به صددرصد نزدیک شده که این موضوع از برکات نهضت سوادآموزی است؛ بسیاری از افراد با همین نهضت سواد یاد گرفتند و به مدارج بالای علمی دست یافتند.

ابراهیمی با اشاره به ایام شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت: ده‌ها و صدها کتاب در وصف اقدامات شهید سلیمانی باید نگاشته شود تا ابعاد شخصیتی این ابرمرد تاریخ مشخص شود، این شهید با اقداماتی خود باعث گسترش انقلاب اسلامی در منطقه و جهان شد و همین دشمن را بیمناک کرد و دشمنان در اقدامی ناجوانمردانه وی را به شهادت رساندند.

وی خاطرنشان کرد: بر خود باید فرض و واجب بدانیم که نسبت به دستاوردهای جامعه، آگاهی‌بخشی کنیم چراکه نسل جوان و نوجوان پیشرفت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی را آن‌طورکه باید، نمی‌دانند و درحقیقت در ذهن آن‌ها براساس آنچه رسانه ایجاد کرده، دو ایران که یکی در فضای مجازی و دیگری در فضای حقیقی شکل گرفته وجود دارد. لازم است بدانیم دشمن هویت اصلی جوانان کشور را نشانه گرفته است و باید هوشیارانه با این موضوع مقابله کرد.

کد خبر 659834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.