نقش دانشگاه‌ها در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب/ مسئولان دانشگاه‌ها دلسوزانه وارد عمل شوند

«در حال حاضر دانشجو بعد از سه سال دوری از مرکز فرهنگی دانشگاه، گفتمان و ادبیات برگشته و این گفتمان‌ها را نمی‌شناسد؛ تغییر حکمرانی باید در این راستا صورت گیرد، به عنوان مسئولان دانشگاه صرفاً نباید در دفتر خود بنشینیم، استاد باید با دانشجو ارتباط پدرانه، مادرانه، خواهرانه و برادرانه داشته باشد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجاب در نظام اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ این در حالی است که دشمن برای ضربه زدن و از بین بردن بنیان خانواده‌های ایرانی از جمله اهداف خود را بر سلب حجاب زنان ایرانی متمرکز کرده است؛ همچنین حجاب، قانون جمهوری اسلامی ایران است که برای همگان محترم به شمار می‌رود.

حجاب به پیشگیری از خشونت و آسیب‌ها، گرمی بنیان خانواده، پاکی قلب‌ها و کمال زن منجر می‌شود؛ حجاب باعث می‌شود زن با فکر و عقیده و با طرح‌های خود در جامعه وارد شود، نه اینکه به چشم ابزار به وی نگاه کنند؛ بنابراین حجاب یک امر دینی است.

نقش دانشگاه‌ها در رفع معضل عفاف و حجاب

مسئله حجاب و پوشش امر پذیرفته‌شده عرفی در همه جوامع بوده و موضوع بی‌حجابی و برهنگی مسئله‌ای جدید و برای سده‌های اخیر است؛ این در حالی است که اگر بی‌حجابی به سمت برهنگی حرکت کند آثار منفی به‌دنبال خواهد داشت ازجمله آسیب زدن به هویت انسان، آسیب به تحکیم خانواده و مزاحمت‌های خیابانی را شاهد خواهیم بود.

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) چهارشنبه _چهاردهم دی‌ماه ۱۴۰۱_ در دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب فرمودند: «حجاب بی‌تردید یک ضرورت شرعی و خدشه‌ناپذیر است، اما این ضرورت خدشه‌ناپذیر نباید موجب شود کسانی که به صورت کامل حجاب را رعایت نمی‌کنند به بی‌دینی یا ضدانقلابی متهم شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: چند سال قبل در یکی از سفرهای استانی و در جمع علمای آن منطقه گفتم که چرا خانمی را که قدری موهایش بیرون و به تعبیر رایج بدحجاب و در واقع، ضعیف‌الحجاب است، متهم می‌کنید در حالی که در استقبال مردمی شماری از خانم‌ها چنین حجابی داشتند. اینها زنان و دختران خودمان هستند که در مراسم دینی و انقلابی هم شرکت می‌کنند.

ایشان با یادآوری تجلیل‌های سابق خود از حضور زنانی با ظواهر مختلف در مراسم‌های مناجات و راز و نیاز با پروردگار در شب‌های قدر، خاطرنشان کردند: من به آن اشک‌ها حسرت می‌خوردم و می‌گویم ای کاش می‌توانستم مانند آن دختر و زن جوان اشک بریزم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ضعف حجاب، کار درستی نیست، اما موجب نمی‌شود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم همه ما هم نقص‌هایی داریم که باید تا حد امکان آنها را برطرف کنیم.»

سیاستی شیطانی به کار گرفته شده تا با حیازدایی در جوامع بشری و مباحثی همچون آزادی زنان، کرامت و شأن زن از بین برود، از این رو با اصغر عالمیان، رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی و عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اجتماع بدون حضور زن معنای تحرک و پویایی خود را از دست می‌دهد

ایمنا: نسبت حجاب با جامعه ایرانی چیست؟

عالمیان: واژه حجاب در گذشته تاریخ ایران معنای دیگری نسبت با آنچه امروز به عنوان حجاب به صورت مصطلح می‌شناسیم، داشت؛ حجاب در تاریخ‌های گذشته ایران به معنای دیده نشدن زن در جامعه بود، یعنی زن در حجاب کامل بوده و در انظار و جامعه کمتر دیده می‌شد که علت آن شرایط ناامنی بود که در دوره‌های گذشته به جهت حملات و گسترش تعدیاتی که وابستگان دربارهای سلطنتی به نوامیس مردم داشتند، وجود داشت.

مفهوم امروزی حجاب با آنچه در گذشته بوده، متفاوت است. حجاب امروز همان پوشش است و به معنای در خانه نگاه داشتن و پنهان کردن زن از جامعه و دیدگان نیست؛ حجاب در مفهوم مصطلح امروزی به معنای پوشیده بودن زن برای تضمین حضور سالم حضور وی در جامعه است.

زن عنصر مهمی در اجتماع بوده و اجتماع بدون حضور زن معنای تحرک و پویایی خود را از دست می‌دهد. برای اینکه بانوی محترم و زن در جامعه مشمول تعدیات و چشم‌های ناسالم قرار نگیرد، حدی از پوشش توسط بانوان باید رعایت شود تا بتواند سالم و با امنیت خاطر فعالیت داشته باشند؛ البته روی سکه دیگر این ماجرا توصیه‌هایی است که به مردان در راستای مدیریت چشم‌ها و سلامت در روابط اجتماعی می‌شود.

اتفاقاتی که در فضای مجازی نمایش داده می‌شود، روزی در فضای واقعی نمایان می‌شود

ایمنا: ریشه بی‌توجهی به حجاب در جوامع امروزی چیست؟

عالمیان: بسیاری از موضوعات اجتماعی در رویکرد و دگرگونی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بزرگ سال ۵۷ (انقلاب اسلامی ایران) تغییر کرد و زن‌ها بخش مهمی از فعالیت‌های اجتماعی را برعهده گرفتند که تا قبل از آن به صورت جسته گریخته وجود داشت، اما اکنون بانوان در تمام عرصه‌های اجتماعی حضور چشمگیری دارند.

بالغ‌بر ۶۲ درصد جمعیت دانشجویی را زنان تشکیل می‌دهند، همین نسبت به صورت تقریبی در تمام دانشگاه‌های کشور وجود دارد؛ به همین نسبت در پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی در بخش‌های عمومی و خصوصی بانوان حضور فعال دارند.

انقلاب اسلامی به جهت دگرگونی فرهنگی، امنیت فرهنگی را به جامعه آورد و اجازه داد زنان تحصیل، رشد و تعالی اجتماعی پیدا کنند. شرایط حاکم باعث شده بود بسیاری از خانواده‌های ایرانی تا سنین ۱۵ سالگی زمینه ازدواج دختران را فراهم می‌کردند که به‌دلیل نبود امنیت کافی در حوزه بانوان بود.

سینماها، مراکز تفریحی و فرهنگی قبل از انقلاب اسلامی، مکان سالمی برای بانوان نبود و خانواده‌ها از این موضوع بیم داشتند به همین دلیل اجازه بروز و ظهور دختران خود در جامعه را نمی‌دادند، اما انقلاب اسلامی فضایی فراهم کرد که حتی روستانشینان دختران خود را با اطمینان خاطر برای تحصیلات دانشگاهی به شهرهای دیگر فرستادند.

ضریب رشد زن در جامعه ایرانی بعد از انقلاب اسلامی مورد رشک و حسد دشمنان کینه‌توز فرهنگ ایرانی اسلامی قرار گرفت؛ لذا براساس برنامه ریزی‌ها از سال‌ها قبل روی بانوان ایرانی با رسانه و سینما کار کردند و فرهنگ تحمیلی خاصی در سینما دنبال کردند، زنان را در تولیدات سینمایی به نحوی مورد هتک حریم‌ها و امنیت‌ها قرار دادند؛ این موضوع ادامه یافت تا زمانی که فضای مجازی در ایران توسعه یافت و گوشی‌های هوشمند وارد کشور شد و شبکه‌های پیام‌رسان مانند تلگرام و اینستاگرام توسعه یافت. دشمنان بصورت هدفمند شبکه‌هایی طراحی کرده و برای پیشرفت زن ایرانی نقشه‌ها داشتند و بی‌حیایی در فضاهای مجازی روزبه‌روز توسعه یافت.

این در حالی است که اتفاقاتی که در فضای مجازی نمایش داده می‌شود، روزی در فضای واقعی نمایان می‌شود؛ این فرآیند به تدریج با هزینه‌هایی که انجام شد، مانند چهارشنبه‌های سفید توسط عناصری که برای دشمن کار می‌کردند، تبلیغ شد.

جامعه‌ای که در آن زن تعالی یابد به طور قطع رشد می‌کند و به نقاط بسیار مطلوبی می‌رسد چون دامنه فساد و شهوت‌ها کاملاً برچیده می‌شود.

نقش دانشگاه‌ها در رفع معضل عفاف و حجاب

بی‌حجابی دقیقاً گرفتاری بوده و نقطه مقابل آزادی است

ایمنا: به نظر شما انفعال مسئولان در خصوص بحث حجاب چه خطراتی برای جامعه دارد؟

عالمیان: فضایی از حدود ۳۰ سال گذشته در جامعه شکل گرفته که برداشتن حجاب مساوی با آزادی است و این موضوع مورد سوءاستفاده ستادهای انتخاباتی برخی از چهره‌ها در ادوار مختلف رقابت‌های انتخاباتی به ویژه در حوزه ریاست جمهوری قرار گرفت؛ همچنین برخی از افراد از این ترفند استفاده کردند به گونه‌ای که بی‌حجابی را مساوی با آزادی القا کردند.

این نقطه اشتباهی است که در ذهن‌ها رسوخ کرده است، بی‌حجابی دقیقاً گرفتاری بوده و نقطه مقابل آزادی است، اما این دو واژه را هم‌تراز دانستند که بی‌حجابی و برداشتن حجاب بخشی از آزادی است و دیگر اصلاح این نگرش که برای اهداف سیاسی و انتخاباتی به ذهن مردم تزریق شده، بسیار دشوار است. حجاب مسئله ریشه‌داری بوده و مربوط به شش ماه اخیر نیست این ماجرا غم ۳۰ ساله است که بر مردم تحمیل شده است.

دشمنان تصور می‌کنند فروپاشی جامعه ایرانی تنها با گسترش شهوت و فساد ممکن است

ایمنا: آیا قوانین حجاب نیاز به بازنگری دارد؟

عالمیان: فعالیتی که با مهندسی تبلیغات و رسانه انجام شده است با قوه قاهره قابل برطرف شدن نیست البته صد درصد موافق قوانین بازدارنده هستم؛ جامعه ایرانی جامعه دینی بوده و اقتضائات جامعه دینی، رعایت برخی از جلوه‌های اجتماعی است.

ممکن است فردی به حجاب اعتقادی نداشته باشد، اما در حریم خصوصی که حکومت نیز حق مداخله در این حریم را ندارد، اما محیط جامعه تعریف مشخص خود را دارد. از آن جایی که یکی از مصادیق حق عمومی اجتماع دینی در جامعه رعایت پوشش مصادیق حجاب است، باید بخشی از این موضوع را با قوانین بازدارنده مدیریت کرد.

برخورد قانونی برای مهار و مدیریت این موضوع کفایت نمی‌کند، زیرا موضوع مهندسی تبلیغات و رسانه است که به طور قطع با برخورد قانونی و قضائی این موضوع به نتایج مطلوب نخواهد رسید، اما می‌تواند اثراتی داشته باشد، از این رو باید در حوزه مهندسی تبلیغات اقداماتی انجام دهیم.

لازم است برای همگان تبیین شود که چرا برای کاخ سفید مهم است پوشش ایرانی اسلامی سلب شود و چرا در این راستا هزینه می‌کنند و صدها پژوهشکده در اروپا، انگلیس و فرانسه علیه حجاب زن ایرانی راه‌اندازی می‌کنند؟ چرا چهره‌هایی را به خارج از کشور دعوت می‌کنند و اولین اقدام آن‌ها سلب پوشش است؟

برای سلب حجاب و پوشش اسلامی در جامعه ایرانی، اقدام حجیم مهندسی و روانشناسی شده از سوی متفکران و پژوهشگاه‌های آن‌ها انجام شده است، چون دشمنان تصور می‌کنند فروپاشی جامعه ایرانی تنها با گسترش شهوت و فساد ممکن است و جذاب‌ترین عامل گسترش فساد در جوامع، تبیین فرهنگ برهنگی است.

بحث برداشتن روسری نیست، بحث اعتراض مدنی به حکومت نیست، بسیاری از افراد در این خیال و توهم هستند که روسری برای اعتراض به حکومت جمهوری اسلامی ایران از سر برمی‌دارم، اما واقعیت مطلب این نیست، آنان مهره بازی شده‌اند که نه بازی نه بازیگردان و نتیجه این بازی را نمی‌دانند.

زمانی که برای دختر و زن ایرانی تبیین شود در چه پازلی نقش‌آفرینی می‌کند، به طور قطع اثر تبیینی مؤثری دارد که از ابزار قانونی و قضائی اثرات بیشتری دارد؛ علاوه‌بر آن جامعه ایرانی باید بداند که ممکن است بخشی از خانم‌هایی که کشف حجاب کردند در یک عملیات فریب، نقشه دشمن را بازی می‌کنند.

نقش منبر و رسانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، علما و ائمه جماعات باید روی مسائل روز جامعه صحبت‌های اقناعی با دلایل مستدل و غنی داشته باشند. تمام اساتید دانشگاه در این زمینه مسئولیت شرعی و قانونی دارند چون حجاب و پوشش ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد، حجاب و پوشش بحث تمدنی است.

قبل از انقلاب اسلامی، بسیاری از خانواده‌ها به پوشش و حجاب اعتقاد داشتند، اما رژیم پهلوی سعی کرد اعتقادات مردم را از بین ببرد؛ لذا جشن‌هایی برای از بین بردن پوشش ایرانی اسلامی مردم از جمله برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، جشن هنر شیراز، سینما و بنیاد فرح را راه‌اندازی کرد.

بی‌حجابی سیاست مستقیم انگلستان در دوره پهلوی اول به صورت سخت و در دوره پهلوی دوم به صورت نرم برای رسیدن به اهدافی که مدنظر داشتند، بوده است. اکنون با پیشرفت تکنولوژی و رسانه‌های در دسترس و گوشی‌های هوشمند این پروژه دنبال می‌شود و اتفاق جدیدی که رخ داده این بوده که دشمن سعی کرده است از موضوع حجاب سوءاستفاده کند و از بی‌حجابی به عنوان اعتراض مدنی نام ببرد.

ایمنا: وظیفه دانشگاه نسبت به رفع معضل عفاف‌وحجاب چیست؟

عالمیان: تسلط دانشگاه در دانشجو بسیار مؤثرتر از تسلط حکومت بر افرادی که کف جامعه تردد می‌کنند، است؛ چون دانشجو به دانشگاه وابستگی‌های اداری، علمی و آموزشی دارد. این تسلط مؤثر دانشگاه بر دانشجو به مراتب تبعیت موثرتری را از طرف دانشجو رقم می‌زند؛ لذا دانشجو حاضر نیست برای از دست دادن منافع تحصیلی، اداری و آموزشی خود قوانین دانشگاه را آشکارا نقض کند.

شیوع کرونا، جوان‌ها را از مبادی فرهنگی دینی، مدرسه، دانشگاه، مسجد و حسینیه به صورت کامل جدا کرد و خسارت بزرگی به کشور از نظر تاریخی، اجتماعی و تمدنی وارد کرد؛ این در حالی است که دانشجو سه سال در محیط دانشگاه نبود و با مسئولان و اساتید ارتباط نداشت، همچنین ملاحظات و اقتضائات روابط اجتماعی به نوعی رنگ باخت و شاید کمرنگ شد.

در حال حاضر دانشجو بعد از سه سال دوری از مرکز فرهنگی دانشگاه، گفتمان و ادبیات برگشته و این گفتمان‌ها را نمی‌شناسد؛ تغییر حکمرانی باید در این راستا صورت گیرد، به عنوان مسئولان دانشگاه صرفاً نباید در دفتر خود بنشینیم، استاد باید با دانشجو ارتباط پدرانه، مادرانه، خواهرانه و برادرانه داشته باشد و ارتباط نباید صرفاً یک ارتباط معلمی باشد.

حکمرانی در شرایط امروز یعنی انس بیشتر و رأفت بیشتر با مردم که این حرکت مهم توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به خوبی اجرا شد و ایشان ۲۸ هزار نفر از دستگیرشدگان سال گذشته را عفو فرمودند، مگر افرادی که قتل، ضرب، جرح و خسارت مادی زده بودند که این رویکرد را باید همه داشته باشند و نگرش خود را نسبت به مردم عوض کنند و در میان مردم باشند.

کد خبر 659770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.