۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
آیا دیگر کرونا وجود ندارد؟

در روزهای اخیر سازمان بهداشت جهانی پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد، اما این به معنای ریشه‌کن شدن کرونا ویروس نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان جهانی بهداشت ارزیابی خود از همه‌گیری کرونا ویروس را کاهش داد و اعلام کرد که این بیماری دیگر به عنوان یک وضعیت اضطراری جهانی واجد شرایط نیست، این در حالی است که اعلام وضعیت اضطراری کرونا برای اولین بار در بهمن‌ماه سه سال پیش اعلام شد، زمانی که بیماری حتی به عنوان کووید -۱۹ نامگذاری نشده بود.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت افزود: با افزایش واکسیناسیون و مصونیت جمعیت در برابر عفونت بیش از یک سال است که بیماری همه‌گیر در روند نزولی بوده است، از این رو به اکثر کشورها اجازه داده شد به زندگی عادی بازگردند، این به این معنا است که بدترین بخش بیماری همه‌گیر به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، این سازمان و کارشناسان کمیته اضطراری آن در حال تجزیه و تحلیل داده‌های بیماری برای تصمیم‌گیری زمان مناسب برای کاهش سطح هشدار آن هستند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه وضعیت اضطراری ویروس کرونا به پایان رسیده است، تصریح کرد: اما هشدار می‌دهم که ویروس در جهان باقی مانده است و همچنان هر هفته هزاران نفر از ابتلای به آن جان خود را از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: خطر بروز انواع جدیدی که باعث افزایش موارد جدید و مرگ‌ومیر می‌شود، باقی می‌ماند. معنی این خبر این است که زمان آن فرا رسیده است که کشورها از حالت اضطراری به مدیریت کووید -۱۹ در کنار سایر بیماری‌های عفونی بپردازند.

آژانس سازمان ملل نیز خاطرنشان کرد: در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت)، نزدیک به سه میلیون مورد و بیش از ۱۷ هزار مرگ گزارش شده است که در آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه شاهد افزایش این موارد بوده‌ایم.

کرونا چه زمانی به پایان می‌رسد؟

همچنین در روزهای ابتدایی شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور و جهان مهرداد صلاحی، عضو انجمن متخصصان داخلی‌عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی در گفت‌وگوی با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ویروس‌های سارس و مرس جدای از کرونا ویروس جدید نیستند، اظهار کرد: سارس همان سندرم حاد تنفسی و مرس نوعی از کرونا است که اولین بار ابتلاء به آن در منطقه مدیترانه دیده شد. در واقع مرس و سارس یعنی فاز نهایی حاد تنفسی و نارسایی ریوی که ناشی از ویروس‌های تنفسی است.

وی افزود: وقتی فردی به ویروسی مبتلا می‌شود و نفر دومی از نفر اول آن ویروس را می‌گیرد، شانس قدرت بیماری‌زایی ویروس در نفر دوم کمتر است و قدرت ویروس کمتر می‌شود.

عضو انجمن متخصصان داخلی‌عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی با توضیح اینکه احتمال بیماری‌زایی در نفرات دوم و سومی که به ویروس مبتلا می‌شوند، کمتر از نفرات اول است، افزود: تعداد ویروس کمتری وارد بدن افراد دوم، سوم و الی آخر می‌شود و میزان عوارض نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد، پس شانس سرایت به سایر افراد نیز کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نفرات آخر در چرخه ابتلای ویروس احتمال انتقال ندارند و این چرخه قطع می‌شود، خاطرنشان کرد: این که دوره شیوع ویروس کرونا چقدر طول می‌کشد به میزان قدرت آلودگی ویروس بستگی دارد، یعنی اینکه نفرات اولی که به ویروس مبتلا می‌شوند، چند نفر را درگیر می‌کنند، ممکن است نفر اول پنج نفر یا سه نفر دیگر را مبتلا کند و این نشان‌دهنده قدرت آلودگی ویروس است.

صلاحی اضافه کرد: در بیماری‌های اپیدمی و همه‌گیر زمانی که یک فرد به ویروسی مبتلا می‌شود، بدن نسبت به آن ویروس یک ایمنی نسبی پیدا می‌کند، اگر فردی به سوشی از یک ویروس مبتلا شود، بدن بین سه تا شش ماه نسبت به آن سوش ایمن خواهد شد، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که ویروس شکل و سوش خود را تغییر می‌دهد و با شکلی جدید ظاهر می‌شود.

کد خبر 659674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.