تصمیمات مهم جلسه امروز شورای اقتصاد برای مهار تورم

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ۱۰ برنامه شورای اقتصاد در جلسه امروز برای رشد اقتصادی و مهار تورم خبر داد.

به گزارش ایمنا، سیداحسان خاندوزی امروز _شنبه شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲_ در ارتباط زنده با صدا و سیما اظهار کرد: در جلسه امروز شورای اقتصاد که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، رئیس کل بانک مرکزی برنامه اقدام دستگاه‌های مختلف در مورد رشد اقتصادی و مهار تورم را ارائه کرد.

وی افزود: مقرر شد جزئیات زمان‌بندی هر اقدام به تفکیک هر دستگاه در هفته جاری نهایی و اعلام و به شورای اقتصاد ارائه شود.

وزیر اقتصاد در مورد جزئیات ۱۰ برنامه بانک مرکزی برای رشد اقتصاد و مهار تورم گفت: این برنامه‌ها در مورد کاهش کسری بودجه دولت است که هشت اقدام در این زمینه مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت. همچنین برنامه پایش ناترازی بانک‌های کشور که هفت اقدام در این زمینه به تأیید شورای اقتصاد رسید.

به گفته خاندوزی، برنامه سوم، کاهش بدهی دولت است که شش اقدام به تأیید شورای اقتصاد رسید. برنامه کاهش ناترازی ارزی در منابع منابع و مصارف نیز مطرح و مقرر شد، تقاضای ارز مدیریت شود و عرضه ارز از طرف صادرکنندگان غیرنفتی افزایش پیدا کند، در این زمینه شش اقدام مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت.

به گفته وی، در حوزه برنامه مدیریت نقدینگی، هدفگذاری شد که سقف رشد نقدینگی به ۲۵ درصد برسد و سه اقدام به پیشنهاد بانک مرکزی به تأیید شورای اقتصاد رسید. همچنین اهداف و برنامه‌های ناظر بر رشد اقتصادی مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت و هدایت اعتبار به سمت فعالیت تولیدی کشور مدنظر قرار گرفت و در این زمینه هشت اقدام مشخص شامل برنامه پیش‌بینی‌پذیری و رفع موانع تولید و همچنین ۱۱ برنامه دیگر در دولت مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت.

به گفته وزیر اقتصاد، در زمینه ناترازی‌های ارزی هفت اقدام مشخص مورد تأیید قرار گرفت و اقدامات غیرقیمتی مورد تأکید شد که منجر به افزایش تورم نشود.

خاندوزی همچنین گفت: برنامه عرضه دارایی‌های مالی دولت که سه اقدام آن مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت، همچنین مدیریت انتظارات و بهبود دیپلماسی اقتصادی در جهت رشد سرمایه گذاری خارجی با شش اقدام مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت.

به گفته وی، در جلسه شورای اقتصاد رئیس‌جمهور هم ضمن تأکید بر لزوم تهیه بسته‌های رسانه‌ای مقرر کرد، جزئیات هر بسته و وظیفه هر دستگاه توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تأیید شورای اقتصاد برسد.

به گززارش ایمنا خلاصه ۱۰ برنامه‌ی مدنظر دولت برای کنترل تورم و رشد تولید به شرح زیر است: 

۱- کاهش کسری بودجه دولت که ۸ اقدام مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت.

۲- برنامه کاهش ناترازی بانک‌های دولت، که ۷ اقدام مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت.

۳- کاهش بدهی‌های دولت، ۶ اقدام را شورای اقتصاد تایید کرد.

۴- کاهش ناترازی های ارزی، به این معنا که منابع و مصارف ارزی و تقاضای ارز مدیریت شود و تقویت عرضه‌ی ارز توسط صادرکنندگان، ۶ اقدام مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت.

۵- برنامه‌ی مدیریت نقدینگی و انضباط پولی، با هدف گذاری ۲۵ درصد رشد نقدینگی که توسط بانک مرکزی مطرح شده بود با ۳ اقدام مورد تأیید قرار گرفت.

۶- برنامه هدایت اعتبار به فعالیت‌های تولیدی کشور با ۸ اقدام مؤثر مورد تأیید قرار گرفت.

۷- پیش بینی پذیری و رفع موانع تولید که یکی از برنامه‌های مفصل امسال دولت محسوب می‌شود با ۱۱ اقدام مشخص مورد تأیید قرار گرفت.

۸- کاهش ناترازی های حوزه‌ی انرژی، با ۷ اقدام مشخص که عمده ی آنها اقدام‌های غیر قیمتی هستند که خود آن موجب افزایش تورم نشود، مورد تأیید قرار گرفت.

۹- برنامه عرضه دارایی‌های مالی دولت که ۳ اقدام در این راستا مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت.

۱۰- برنامه‌ی مدیریت انتظارات، بهبود دیپلماسی اقتصادی و رشد سرمایه گذاری خارجی که ۶ اقدام در این خصوص مورد تأیید شورای اقتصادی قرار گرفت.

وی در پایان اضافه کرد، رئیس جمهور تاکید داشتند که در هفته‌ی جاری جزئیات وظایف هر دستگاه با زمان بندی ماهانه اقدامات دستگاه‌ها، تهیه و به تأیید شورای اقتصاد برسد.

کد خبر 659474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.