برای منطقه توس وزن فرهنگی قائل هستیم

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نگاه شورای ششم این کلان‌شهر نسبت به منطقه تاریخی توس، طبق مرقومه رهبر معظم انقلاب در حاشیه بازدید از آرامگاه فردوسی است و بر این اساس برای این محدوده، شأن و وزن فرهنگی قائل هستیم.

مجید طهوریان‌عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در قالب محیط شهری، محدوده و حریم شهر نیز تعریف می‌شود، اظهار کرد: چند نقطه در شهر مشهد با محدوده اصلی شهر ارتباط جداگانه‌ای دارد و بر اساس ضرورت حوزه شهرسازی، بخش حریم وارد محدوده شهری می‌شود تا خدمات خاصی را دریافت کنند.

وی افزود: نگاه شورای ششم این کلان‌شهر نسبت به منطقه تاریخی توس، طبق مرقومه رهبر معظم انقلاب در حاشیه بازدید از آرامگاه فردوسی است، بر این اساس، برای این محدوده، شأن و وزن فرهنگی قائل هستیم و این خطه را پهنه‌ای تاریخی می‌دانیم.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه منطقه تاریخی توس یکی از مناطق منفصل شهری است، گفت: ابتدا ۲۶۰۰ هکتار از اراضی این محدوده وارد حریم شهری شد اما بر اساس طرح راهبردی، این وسعت به ۱۶۰۰ هکتار کاهش پیدا کرد و وارد محدوده شهری مشهد شد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر آبادانی توس و کلیدواژه زیباسازی خاطرنشان کرد: سیاست‌های خود را در عملیات شهرداری به‌نحوی تنظیم کرده‌ایم که در این دوره چهارساله، اقدامات متنوعی را انجام دهیم.

طهوریان‌عسکری افزود: سال آخر فعالیت شورای پنجم، ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه خطه تاریخی به توس تخصیص پیدا کرده بود که این اعتبار را در سال نخست فعالیت شورای ششم به ۱۴۰ میلیارد تومان و امسال نیز به ۲۶۰ میلیارد تومان افزایش دادیم، همچنین اعتبارات را شش برابر کردیم، چراکه بر این باور هستیم که تحول نیازمند پشتیبانی و منابع است.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: نزدیک به ۱۰ سال، ادوار مختلف مدیریت شهری سعی داشتند نخستین سند شهرسازی این منطقه تهیه شود اما این اتفاق مهم تا سال ۱۴۰۰ محقق نشد و پس از گذشت کمتر از شش ماه از آغاز شورای ششم شهر مشهد با پیگیری‌های مستمر، طرح راهبردی منطقه توس به استانداری خراسان رضوی ابلاغ شد.

وی گفت: این دستاورد مهم نخستین اقدام و نشان‌دهنده حسن نیت شورای ششم نسبت به ساکنان بافت تاریخی توس بود، زیرا وعده‌ای که به مردم داده بودیم، تحقق پیدا کرد و نخستین گام رو به جلو برای توسعه و بهسازی این پهنه برداشته شد.

کد خبر 659429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.