ادامه رفت‌وآمد هیئت‌های خارجی به پایتخت فرهنگ و تمدن / دیپلماسی عمومی رونق می‌گیرد

دیپلماسی شهری تحت حمایت دیپلماسی رسمی می‌تواند در تبدیل کلان‌شهر اصفهان به یک شهر جهانی و قرارگیری آن در چرخه اصلی گردشگری جهان مؤثر باشد، در این راستا در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، این مهم بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، امروزه با گسترش جوامع شهری، دیپلماسی عمومی نقش ویژه‌ای در استفاده از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی دارد، در این راستا با توجه به اینکه وابستگی متقابل شهروندی میان ملت‌ها، گسترده و فراگیر شده، جوامع نیازمند نماینده‌های متخصص به ویژه در زمینه‌های شهری هستند تا از این طریق بتوانند بر مشکلات غلبه کنند.

دیپلماسی شهری تحت حمایت دیپلماسی رسمی می‌تواند در تبدیل کلان‌شهر اصفهان به یک شهر جهانی و قرارگیری آن در چرخه اصلی گردشگری جهان مؤثر باشد؛ البته مفهوم دیپلماسی در چند دهه اخیر به موازات تحولات سیستم دیپلماتیک بین‌المللی دستخوش تغییرات شده، در واقع دیپلماسی شهری نوعی از تمرکززدایی مدیریت روابط بین‌الملل است که شهرها را به عنوان بازیگران کلیدی بر می‌گزیند و اعضای اصلی دیپلماسی شهری را مشاوران، مسئولان شهری شهرداری و راهنمایان شهرداری‌ها بر عهده دارند و شهروندان نمی‌توانند نقش دیپلماتیک را در مقیاس کلان بازی کنند و فقط می‌توانند در سطح دیپلماسی شهروندی نقش ایفا کنند.

روبه‌رو شدن مدیریت‌های شهری و شهرداران کلان شهرها با چالش‌هایی چون تهیه منابع مالی مکفی برای اداره شهر، چالش‌های اجتماعی، بحران زیست محیطی و آلودگی هوا، مقابله با فقر شهری، بهبود مدیریت اسکان شهروندان، تسهیل حمل و نقل عمومی و درون شهری، مدیریت و توسعه هماهنگی منابع آب، تغییر الگوی مصرف شهری، سیستم روان و فنی حمل و نقل درون شهری، منابع درآمدی پایدار به جای شهر فروشی، توسعه فروش صنایع دستی هنرمندان هر شهر و مطالبه شهروندان از توسعه میراث‌های ناملموس و ضرورت حل این مسائل و گذر از این بحران‌ها بار دیگر بر نقش پررنگ دیپلماسی شهری در عصر حاضر تاکید دارد.

بر این اساس، کلانشهر اصفهان، این جهان شهر تاریخی، دینی، فرهنگی جهان از مدت‌ها قبل بنا بر وجود بسترهایی چون آثار و ابنیه تاریخی بی‌بدیل جهانی و ظرفیت‌های گردشگری، به عنوان نقاط هدف شهرهای جهانی برای ایجاد تعاملات و ارتباطات بوده است.

بر این اساس دوره ششم مدیریت شهری اصفهان با تمرکز بر دیپلماسی شهری و متعاقب آن سیاست خارجی شهرها که دارای ابعاد و کارکردهای مختلفی است، بر پنج کارکرد دیپلماسی یعنی تسهیل ارتباطات، مذاکره، جمع‌آوری اطلاعات، ممانعت از کشمکش و اختلافات و نمادین ساختن وجود یک جامعه بین‌المللی تاکید ورزیدند تا بتوانند از دیپلماسی شهری در توسعه شهر و اقتصاد شهری خود بهره کافی را ببرند، و گامی مؤثر و عملی در جهت رفع نیازها و مطالبات شهروندان بردارند.

رشد دیپلماسی شهری در شهرها می‌تواند خروجی‌هایی همچون توسعه گردشگری، از بین رفتن بیکاری و تأمین اشتغال، کسب درآمدهای پایدار، تقویت روابط بین دولت‌ها و شهرداران از طریق ایجاد روابط دیپلماسی با همتایان خود در دیگر شهرهای جهان به همراه داشته باشد.

مدیریت شهری اصفهان در این دوره، دیدارهای جدی و مؤثری را با مسئولان و نمایندگان شهرهای مختلف جهانی آغاز کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۲ می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱۹ فروردین ۱۴۰۲- دیدار شهردار اصفهان با شهردار کوفه

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در دیدار با شهردار کوفه اظهار کرد: مردم اصفهان همواره به سرزمین عراق به‌ویژه شهر کوفه تعلق خاطر دارند و این احساس تعلق، ریشه در حب به امیرالمومنین (ع) دارد؛ از این حیث شهرداری اصفهان آمادگی دارد در قالب انتقال تجربه و کمک با شهرداری کوفه همکاری کند.

شهردار اصفهان گفت: شهرداری این کلان‌شهر در تمام حوزه‌های شهری آمادگی دارد تجارب موفق خود را با شهرداری کوفه به دو دلیل به اشتراک بگذارد، نخست ادای حق همسایگی و دوم آنکه با ورود مستمر ایرانیان و مردم اصفهان به شهر کوفه بتوانیم از تمیزی و پیشرفت آن بهره ببریم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه شهر اصفهان در زمینه فرهنگ شهرنشینی و شهروندی نیز اقداماتی پیشتازانه داشته است که می‌تواند زمینه همکاری با شهرداری کوفه باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرداری کوفه در حال تدوین برنامه‌های شهری خود است، توصیه می‌شود به فرهنگ شهرنشینی و شهروندی بهایی ویژه دهد، زیرا کسانی که شهر را نگاه می‌دارد، شهروندان هستند و شهرداری‌ها نقش سیاست‌گذار، تسهیل‌گر و حامی دارند و این کار موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه آمادگی اجرای تور بازدیدی از فرایندها و مسائل فنی در زمینه تجربه‌های موفق شهرداری اصفهان در عرصه خدمات شهری، بازیافت و جمع‌آوری زباله را برای معاونان شهرداری کوفه داریم، ادامه داد: از دیگر عرصه‌های موفق و زمینه‌های قابل همکاری بین شهرداری اصفهان و شهرداری کوفه، تجربه‌ها و سابقه موفق شهرداری اصفهان در زمینه فضای سبز و پارک‌های شهری است.

محسن عادل‌عباس، شهردار کوفه نیز در این دیدار با اشاره ابعاد شهر اصفهان در عرصه‌های مختلف شهری گفت: تعامل شهروندان با شهر و شهرداری، سیما و منظر زیبای شهری، توجه به زیباسازی و تمیزی اصفهان از جمله نقاط قوت این شهر است، لذا امیدواریم این حضور باعث بازگشایی مسیر تعامل و ارتباطات جهت اشتراک تجارب موفق و بهره‌مندی از خبرگان و نخبگان این شهر در عرصه‌های مدیریت شهری باشد.

وی تصریح کرد: فرصت‌ها، امکانات، زمینه‌ها و اعتبارات مالی جهت انجام خدمات مختلف شهری در کوفه فراهم است، اما مهمترین نیاز ما در عرصه مدیریت شهری، بهره‌مندی از تجارب موفق و افراد متخصص در اجرای طرح‌های شهری است که امیدواریم در این زمینه شهرداری اصفهان کمک و مشاور خوبی برای شهرداری کوفه باشد.

ادامه رفت‌وآمد هیأت‌های خارجی به پایتخت فرهنگ و تمدن / دیپلماسی عمومی رونق می‌گیرد

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، دیدار شهردار اصفهان با سفیر ویتنام

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در ادامه مسیر تقویت دیپلماسی شهری در دیدار با سفیر ویتنام اظهار کرد: اساس شهر اصفهان تعامل با همه شهرهای دنیا است، در این راستا علاقه‌مند به تعریف سطح تعامل با شهرهایی هستیم که دوست دارند با اصفهان در ارتباط باشند.

وی با تاکید بر اینکه سطح تعامل به ظرفیت‌های موجود دو شهر وابسته است، افزود: اصفهان علاوه بر اینکه شهر تاریخی و فرهنگی است، شهری صنعتی و دانشگاهی نیز محسوب می‌شود، لذا می‌توانیم در این دو حوزه ارتباطاتی را تعریف کنیم.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه امکان تبادل گردشگر بین دو کشور نیز وجود دارد افزود: برای خواهر خواندگی دو شهر اصفهان و هوشی‌مین باید تشریفات قانونی طی شود، البته پیش از آن نیازمند شناخت بیشتر میان دو شهر هستیم.

لوئونگ کوئوک هویی، سفیر ویتنام نیز در این دیدار اظهار کرد: ایران و به‌دنبال آن شهر و استان اصفهان متمدن و دارای فرهنگ غنی است، بنابراین باید قدر داشته‌های فرهنگی آن را بدانیم.

وی با بیان اینکه سومین سفرم به اصفهان است، گفت: ظرف مدت ۵۰ سال گذشته میان ایران و ویتنام روابط خوبی برقرار بوده است، امسال نیز هر دو کشور پنجاهمین سالگرد همکاری دیپلماتیک میان دو کشور را جشن خواهند گرفت.

سفیر ویتنام تصریح کرد: دیداری با فعالان اقتصادی و بازرگانان اصفهانی داشتم که بسیار سودمند بود، در این راستا گفت‌وگوهای خوبی برای ایجاد روابط تجاری میان دو کشور انجام شد.

ادامه رفت‌وآمد هیأت‌های خارجی به پایتخت فرهنگ و تمدن / دیپلماسی عمومی رونق می‌گیرد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، دیدار شهردار با وزیر مختار سفارت چین

علی قاسم‌زاده در دیدار با خانم فولی هوا، وزیرمختار سفارت چین برای صرف کردن عملی شعار «توسعه دیپلماسی شهری» اظهار کرد: شیان چین، نخستین خواهرخوانده اصفهان است، چراکه ۳۴ سال پیش تفاهم نامه خواهر خوانده میان دو شهر امضا شد.

شهردار اصفهان پیشنهاد داد: چین در اصفهان کنسولگری ایجاد کند تا ضمن حمایت از گردشگران چینی، رفت و آمد آنها تسهیل شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه اصفهان علاقه‌مند به توسعه ارتباط با کشور چین و خواهرخوانده خود «شیان» است، خاطرنشان کرد: با توجه به تفاهم‌نامه ۲۵ ساله که میان ایران و چین منعقد شده است، ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری نیز در آن وجود دارد که باید از آن بهره‌مند شد.

فولی هوا، وزیرمختار سفارت چین نیز در دیدار با شهردار اصفهان اظهار کرد: ۲۰ سال پیش به اصفهان سفری کوتاه داشتم، خاطرات آن هنوز زنده و تازه است.

فولی هوا تبادل گردشگر را فرصت مناسبی برای شناخت مستقیم مردم دو کشور با هم دانست و تصریح کرد: از آنجا که توسعه گردشگری به توسعه اقتصادی کشورها کمک می‌کند، صنعت گردشگری برای کشور چین از اهمیت خاصی برخوردار است.

فو لی هوا درخواست کرد: با توجه به اینکه ممکن است گردشگران چینی در اصفهان با مشکلاتی روبرو شوند برای رفع مشکلات آنها باید تدبیری اندیشیده و راه ارتباطی حمایتی برای آنها در راستای دسترسی راحت‌تر در نظر گرفته شود.

ادامه رفت‌وآمد هیأت‌های خارجی به پایتخت فرهنگ و تمدن / دیپلماسی عمومی رونق می‌گیرد

به گزارش ایمنا، اصفهان طی سال‌های اخیر تلاش کرده خود را به شبکه جهانی شهرها برساند، اما باید دیپلماسی قدرتمندی در این میان وجود داشته باشد که پتانسیل‌های داخلی اصفهان را به دنیا معرفی کند، در این راستا مدیریت شهری دوره ششم درصدد است ارتباطات و تعاملات خود را با شهرهای جهانی تقویت کند.

‌گزارش از: اعظم زمانی_ خبرنگار سرویس شهر و کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 659353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.