۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

روزشمار فرهنگ و هنر ایران را در «برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر» مطالعه کنید.

به گزارش ایمنا، امروز _شنبه شانزدهم اردیبهشت‌ماه _ هم‌زمان با سالروز تولد و درگذشت برخی از بزرگان ایران‌زمین است.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

سالروز درگذشت احمد گلچین‌معانی

احمد گلچین‌معانی (زاده هجدهم دی ۱۲۹۵ تهران — درگذشته شانزدهم اردیبهشت ۱۳۷۹ مشهد) شاعر، نویسنده و پژوهشگر

وی در ۱۳۱۳ به استخدام وزارت دادگستری درآمد و تا ۱۳۳۸ در آنجا مشغول به‌کار بود. از ۱۳۳۰ در کتابخانه ملی نیز خدمت می‌کرد و بعد از ۱۳۳۸ به‌طور تمام وقت در کتابخانه مجلس مشغول شد. در ۱۳۴۲ به دعوت آستان قدس رضوی، برای تنظیم فهرست کتب خطی آنجا به‌مشهد رفت و در حین خدمت به‌تحصیل ادامه داد.

گلچین‌معانی در ۱۳۵۶ برای تدریس در دوره فوق لیسانس و دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه مشهد دعوت شد. وی از سیزده‌سالگی شروع به‌سرودن شعر کرد و بعدها آثارش در روزنامه‌های نسیم شمال و توفیق انتشار می‌یافت.وی با امیری فیروزکوهی و رهی معیری معاشرت داشت و در ۱۳۱۴ به انجمن ادبی حکیم نظامی پیوست و با وحید دستگردی همکاری کرد. در آن انجمن، علاوه بر شعرخوانی، خمسه نظامی مقابله و تصحیح می‌شد. وی مقالات ادبی، تاریخی و کتاب‌شناسی زیادی در مجلات مختلف از جمله "ارمغان" "مهر" "دانش" "یغما" "سپاهان" "راهنمای کتاب" و غیره نوشته است.و سرانجام در ۸۴ سالگی درگذشت و در مقبره شعرای آرامگاه فردوسی به‌خاک سپرده شد.

آثار:

دیوان اشعار.

گلزار معانی.

تاریخ تذکره‌های فارسی "دوجلد"

رساله تحقیقی گلشن راز.

مکتب وقوع در شعر فارسی.

شهر آشوب در شعر فارسی.

رساله در احوال آل بنجیر.

تذکره پیمانه.

ذیلی بر تذکره میخانه.

تصحیح و تکمیل تذکره میخانه عبدالنبی فخرالزمانی قزوینی.

کاروان هند.

شرح دیباچه انیس‌الارواح در موسیقی با شواهد منظوم.

راهنمای گنجینه قرآن.

تصحیح لطایف‌الطوایف تألیف فخرالدین صفی‌بیهقی.

فرهنگ اشعار صائب.

تصحیح تذکره منظوم رشحه سروده محمدباقر رشحه اصفهانی.

تصحیح تذکره میخانه تألیف ملأ عبدالنبی فخرالزمانی‌قزوینی.

تصحیح کنوزالاسرار و رموز الاحرار.

شرح منظوم سوانح فی‌العشق شیخ احمد غزالی.

چند مجلد ار فهرست کتابخانه مجلس شورای ملی.

رساله در بیان کاغذ و مرکب و رنگ‌های الوان.

اهتمام در انتشار کتاب‌های:

تاریخ ملازاده احمدبن محمودبخاری، در ذکر مزارات بخارا.

کنوز الاسرار رموز الاسرار، شرح منظوم السوانح فی‌العشق احمد غزالی.

فهرست مجموعه‌های خطی کتابخانه مجلس.

فهرست قسمتی از کتب خطی کتابخانه عبدالحسین بیات.

مجموعه اشعار گلچین معانی بالغ بر ۱۰ هزاربیت است. دیوان گلچین شامل غزلیات، قصاید، ترکیبات، مقطعات، مثنویات، رباعیات، مراثی و تواریخ، اخوانیات، مطایبات، فکاهیات و متفرقات است.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز مجید عباسی

مجید عباسی (زاده شانزدهم اردیبهشت ۱۳۴۴ تهران) طراح گرافیک و مدیر هنری

وی در سال ۱۳۶۸ شرکت گرافیک دید را با همکاری یکی از دوستانش در تهران بنیاد نهاد و به فعالیت حرفه‌ای در زمینه‌های متنوع پرداخت.

سپس به همراه چهار تن از هم‌نسلانش "رضا عابدینی، بیژن صیفوری، ساعد مشکی و علیرضا مصطفی‌زاده" گروه رنگ پنجم را در سال ۱۳۸۱ تأسیس کردند. همکاری این گروه به منظور ارائه آثار و دیدگاه‌ها در فضای طراحی گرافیک معاصر ایران از یک سو و برقراری ارتباط با طراحان هم‌نسلشان تا سال ۱۳۸۷ ادامه یافت.

این عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، از سال ۱۳۸۱ به دعوت مرتضی ممیز به تدریس پاره‌وقت در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پرداخت و در پی آن در دانشگاه‌ها هنر، دانشگاه سوره و مدرسه ویژه نیز به این فعالیت ادامه داد.

عباسی نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرد و آثارش که اغلب با تأکیدی از تایپ و به‌ویژه نوشتار فارسی همراه هستند، در نشریات و کتاب‌های بین‌المللی در نیویورک، پاریس، میلان، مونیخ، مسکو و غیره به چاپ رسید. همچنین در مجموعه‌ها، موزه‌ها و گالری‌های داخل و خارج از کشور از جمله آلمان، لهستان، جمهوری چک، ژاپن، پاریس، بلژیک، چین، ایتالیا، اسلواکی و غیره به نمایش درآمدند.

وی برنده جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی ازجمله جوایز طراحی بسته‌بندی و آگهی‌های تبلیغاتی از ششمین دوسالانه طراحان گرافیک ایران (۱۳۷۸) و جایزه بزرگ اندی وارهول از مسابقه سه‌سالانه بین‌المللی پوستر ترناوا، اسلواکی (۲۰۰۶) است. کارهای او در مجموعه‌های گوناگون از جمله موزه گرافیک ایران، موزه اوگاکی ژاپن، مجموعه پوستر زوریخ و مجموعه پوستر دیدو نگهداری می‌شود. او نمایشگاه‌های متعددی از طراحی گرافیک ایران از جمله «پرشیانیسیمو» و «یکصد نشانه نوشته ایرانی» را در شهرهای مختلف جهان مدیریت و برگزار کرده است. وی در کتاب موقعیت (۲۰۰۳) به‌عنوان طراحی از ایران معرفی شده و در ویرایش پنجم کتاب تاریخ طراحی گرافیک مگز نیز (۲۰۱۲) به کارهای او پرداخته شده است.

عباسی عضو مؤسس و هیئت تحریریه مجله طراحی گرافیک نشان، از سال ۱۳۸۳ تاکنون است و سردبیری مجله را از سال ۱۳۸۹ به‌عهده دارد. از سال ۱۳۸۸ عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک است و در حال حاضر در استودیو دیزاین عباسی به طراحی گرافیک و مدیریت هنری پروژه‌های سازمان‌ها، کسب‌وکارها، برندها و خدمات مشغول است.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز محمد راسخ مهند

محمد راسخ مهند (زاده شانزدهم اردیبهشت ۱۳۵۲ همدان) زبان‌شناس و استاد دانشگاه

وی پس از دوره کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، دوره فوق‌لیسانس و دکترای زبان‌شناسی را در دانشگاه علامه طباطبایی گذراند. در سال ۱۳۸۲ از رساله دکتری‌اش دفاع کرد و از آن پس در گروه زبان‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا مشغول تدریس و تحقیق است. پس از طی کردن دوره‌های استادیاری و دانشیاری، در سال ۱۳۹۳ به رتبه استادی این دانشگاه رسید. وی تاکنون بیش از ۳۰ مقاله در مجلات علمی مختلف نوشته‌است که بیشتر آنها در زمینه نحو زبان فارسی است.

آثار:

نحو زبان فارسی (نگاهی نقشی - رده‌شناختی) محمد راسخ مهند، تهران: آگه ۱۳۹۸.

مکاتب زبان‌شناسی، محمد راسخ مهند، تهران: آگه ۱۳۹۸.

درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی: نظریه‌ها و مفاهیم، محمد راسخ مهند، تهران: سمت ۱۳۸۹.

گفتارهایی در نحو، محمد راسخ مهند، تهران: مرکز ۱۳۸۸.

فرهنگ توصیفی مکاتب زبان‌شناسی، محمد راسخ مهند، مجتبی علیزاده صحرایی و راحله ایزدی‌فر، ناشر: علمی ۱۳۹۳.

فرهنگ توصیفی نحو، محمد راسخ مهند، ناشر: علمی ۱۳۹۳.

جشن‌نامه یداله ثمره، امید طبیب‌زاده و محمد راسخ مهند (به اهتمام) تهران: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا ۱۳۸۳.

کد خبر 659338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.