از رفع موانع فعالیت فعالان اقتصادی تا ۷ برابر شدن تجارت دو کشور

یکی از دستاوردها و اهداف سفر دولت به سوریه، افزایش حجم تجارت میان دو کشور است که برای این مهم، بسیاری از موانع موجود بر سر راه فعالان اقتصادی دو کشور در این سفر برداشته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهارشنبه _ سیزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ بود که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و جمعی از وزرای دولت سیزدهم به منظور گفت‌وگو در خصوص راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری با سوریه، امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و سیاسی بین تهران و دمشق و حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایرانی و سوری به این کشور سفر کرد.

با توجه به تحریم‌هایی که علیه کشورمان وضع شده است، تقویت ارتباط با کشورهای منطقه و همسایه از ابتدا در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است که آخرین اقدام بر این تقویت ارتباطات اقتصادی همین سفر رئیس جمهور و جمعی از وزرای اقتصادی به کشور سوریه بود.

صادرات ۲۱۸ میلیون دلاری ایران به سوریه در ۲۰۲۱

از رفع موانع فعالیت فعالان اقتصادی تا ۷ برابر شدن تجارت دو کشور

همانطور که در نمودار مشخص است و بر اساس آمار مرکز تجارت بین الملل، صادرات ایران به سوریه در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۶۲,۷۵۵ هزار دلار بوده که در سال بعد (۲۰۲۰) این عدد با کاهش ۳۱ درصدی به ۱۱۱,۶۰۸ هزار دلار رسید اما میزان صادرات ایران به سوریه در سال ۲۰۲۱ با رشد خیره کننده ۹۵.۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰، به ۲۱۸,۴۵۶ هزار دلار رسید.

همانطور که گفته شد تقویت مراودات اقتصادی از اهداف اصلی این سفر بود و به همین علت غالباً وزرا و افرادی که رئیس جمهور را در این سفر همراهی کردند، افراد مؤثر در اقتصاد ایران بودند تا با رفع موانع و انعقاد تفاهم‌نامه جدید به افزایش تجارت بین دو کشور کمک کنند.

بر اساس گفته مسئولان موانع موجود بر سر راه تجار ایران و سوریه موارد مربوط به بیمه، مبادلات مالی، ارزی و بانکی، صرافی و آزمایشگاه‌های تشخیص استاندارد بود که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت.

۱۵ سند همکاری به امضا رسید

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه در مورد جزئیات ۱۵ سند همکاری که میان مسئولان دو کشور به امضا رسید، اظهار کرد: تقریباً این میزان سند همکاری، هم از لحاظ تعداد و هم به لحاظ اهمیت موضوعات بی‌سابقه بود.

وی افزود: اگر بخواهم روح حاکم بر این سند را بگویم بخش زیادی از این اسناد، مجموعاً شرایط تجارت و فعالیت‌های اقتصادی را میان دو کشور تسهیل می‌کند تا هم تجار و هم فعالین اقتصادی بتوانند بهتر، باکیفیت‌تر و با حجم گسترده‌تر به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی‌شان در کشور سوریه بپردازند.

توافق برای تسهیل سفر زیارتی به سوریه

بذرپاش گفت: توافقی هم در مورد این بود که انشاءلله سالی پنجاه هزار نفر زائر به سوریه بروند و حرم مطهر حضرت زینب (سلام‌الله علیها) و حرم حضرت رقیه (سلام‌الله علیها) را زیارت کنند که حدوداً هفته‌ای هزار نفر می‌شود و قرار شد برای رسیدن به این منظور سه تا پنج پرواز هفتگی را در دستورکار داشته باشیم و ظرف دو ماه آینده عملیات اعزام زائران هم انشاالله انجام شود.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه، تصریح کرد: تفاهم شد تأسیس بیمه و بانک مشترک در دستورکار قرار گیرد و تبادل مستقیم بین بانکی پیش از تأسیس بانک مشترک میان دو کشور، به واسطه بانکی از ایران و سوریه به شکلی آسان انجام شود که تجار بتوانند کارهای مالی‌شان را راحت‌تر انجام دهند.

موافقت ایران و سوریه برای افزایش پروازها و برقراری خطوط منظم کشتیرانی میان دو کشور

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی که طی سفری دو روزه همراه با رئیس جمهور به دمشق سفر کرده، با تجار و بازرگانان ایرانی فعال در سوریه در محل ستاد توسعه ایران و سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد و از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های آنان را مورد بررسی قرار داد.

برقرار نبودن خط هوایی منظم بین ایران و سوریه و نبود امکان برنامه‌ریزی برای تجار در جهت واردات، صادرات و تردد بین دو کشور و همچنین درخواست برقراری پروازهای روتین هفتگی برای تجار و بازرگانان از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه توسط بازرگانان مطرح شد و وزیر راه و شهرسازی نیز در پاسخ از توافق انجام شده بین ایران و سوریه برای افزایش پروازها در روزهای آتی خبر داد.

بذرپاش همچنین در پاسخ به ایجاد خطوط کشتیرانی برای حمل محموله‌های بزرگ‌تر و تردد منظم کشتی از بنادر ایران به سوی بنادر سوریه که از دیگر درخواست‌های تجار بود، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر افزایش روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسو و همچنین توسعه اقتصاد دریامحور هرگونه همکاری با بازرگانان در این راستا را دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: در زمینه رفع برخی قوانین دست و پاگیر تجاری برای فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های ارزی و بانکی در کشور سوریه نیز با استفاده از ظرفیت‌های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پیگیری‌هایی در دست اقدام است که به زودی این مشکلات نیز با اهتمام طرفین برطرف خواهد شد.

گفتنی است، جلسه وزیر راه و شهرسازی با بیش از ۵۰ نفر از تجار ایرانی در سوریه، بیشتر از ۴ ساعت به طول انجامید.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در خصوص اقدامات انجام شده در این سفر در صفحه‌ی شخصی توئیتر خود نوشت: "با توجه به مذاکراتی که با وزیر مالیه، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی سوریه داشتیم، به زودی موانع حضور پررنگ‌تر شرکت‌های صادرکننده ایرانی در سوریه چه از جهت مالی و بیمه و چه از جهت گمرکی برطرف خواهد شد. "

از رفع موانع فعالیت فعالان اقتصادی تا ۷ برابر شدن تجارت دو کشور

بخش مهم این موانع با موافقت طرف سوری مرتفع شد

در این خصوص سید احسان خاندوزی درباره مهم‌ترین دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به سوریه، اظهار کرد: در جلسه‌ای که رئیس جمهوری با تجار ایرانی و سوری فعال در هر دو کشور داشتند، نکات و موانعی مطرح شد که لازم بود طرف سوری برای رفع آن تدابیری اتخاذ کند؛ بنابراین در دیداری که رئیس جمهور قبل از پرواز با رئیس جمهوری سوریه داشت، بخش مهم این موانع با موافقت طرف سوری مرتفع شد.

وی افزود: به طور مشخص فعالان اقتصادی ایران در زمینه بیمه‌ای دچار کاستی‌هایی بودند و مخاطراتی متوجه‌شان بود که لازم است شرکت‌های بیمه‌ای حمایت ویژه‌ای از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و کالاهای صادراتی ما انجام دهند که دو کشور در این زمینه به توافق رسیدند.

وزیر اقتصاد گفت: تجار ایرانی در زمینه مبادلات مالی، ارزی و بانکی با چالش‌هایی روبه‌رو بودند که با موافقت قطعی، روشن و قاطعی که رئیس جمهوری سوریه با پیشنهاد ایران داشت و با بانک مرکزی سوریه، وزیر اقتصاد و همچنین وزیر مالی سوریه توافقات صورت گرفته که در هفته‌های آینده اجرایی خواهد شد.

تلاش برای کاهش زمان صادرات

خاندوزی درباره زمینه مسئله صرافی‌ها و حوزه آزمایشگاه‌هایی که جهت استانداردها مکرر نیاز بود که صادرات کشور آزموده شود، تصریح کرد: در این زمینه نیز تاییدیه‌های لازم گرفته و مقرر شد با یکپارچه‌سازی استانداردهای دو کشور، زمان صادرات را کاهش دهیم.

وی گفت: توافق خوبی در زمینه گمرکی نیز انجام شده که روزها و ساعت‌هایی که کالاها و محصولات ما در گمرکات می‌ماند، کاهش یابد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با توجه به تاکید رئیس جمهور کشورمان فرصت سرمایه‌گذاری و صادرات کالاها به‌ویژه کالاهای حوزه دانش بنیان با سرعت بیشتری انجام شود که ایران قابلیت‌های بسیار خوبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان دارد که می‌تواند فعالیت‌های دانش بنیان خود را به بازارهای سوریه ارسال کند.

خاندوزی اضافه کرد: رؤسای جمهور ایران و سوریه شب گذشته قبل از پرواز آیت الله رئیسی به تهران تاکید کردند که باید از زمان حداکثر استفاده را ببریم و به اجرای توافقات سرعت داده شود.

وی اظهار کرد: مقرر شد کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه در هر دو کشور پیگیری خود را انجام دهند که از طرف ایرانی «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی ایران و سوریه مسئولیت دارد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در توافقات ایران و سوریه مسائل مالی، بانکی و بیمه‌ای دستگاه‌های مختلف اشاره شده است، اضافه کرد: ایران مسئولیت پیگیری را برعهده خواهد داشت و به سرعت توافقات امضا شده برای اجرا در هفته آینده ارسال خواهد شد.

خاندوزی گفت: مقرر شد تیم‌های اقتصادی دو کشور برای اجرایی شدن توافقات در هفته‌های بعد با یکدیگر دیدار کنند که امیدواریم در همین ماه‌های پیش رو با افزایش اعداد و ارقام عملکردی و شاخص‌ها شاهد به ثمر نشستن این سفر بسیار جدی و پرارزش باشیم.

سطح روابط دو کشور به ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد

همچنین امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در خصوص دستاوردهای این سفر در صفحه‌ی شخصی توئیتر خود نوشت: "ازجمله نتایج سفر رئیس‌جمهور به سوریه: هفت برابر شدن همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در پنج سال آینده، افزایش صادرات خدمات فنی‌ومهندسی، صادرات انرژی و سرمایه‌گذاری مشترک باهدف صادرات به دیگر کشورها؛ پیش‌بینی آن است سطح روابط از ۲۰۰ میلیون دلار کنونی به ۱.۵ میلیارد دلار تا پنج سال آینده برسد."

از رفع موانع فعالیت فعالان اقتصادی تا ۷ برابر شدن تجارت دو کشور

کد خبر 659327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.