اعلام قیمت‌های جدید مرغ و تخم مرغ/ بازار به تعادل می‌رسد؟

پس از نوسانات، کمبود و افزایش قیمت مرغ در بازار، دولت به بازار مرغ ورود و قیمت‌های جدید را اعلام کرد که اقدامی مناسب در مدیریت بازار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از کش و قوس‌های بسیار قیمت مرغ و تخم مرغ در حالی تعیین شد که روز دوشنبه شهیاد آبنار، مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی توافق بر سر افزایش قیمت تخم‌مرغ را رد کرده و اظهار کرده بود «چنین موضوعی صحت ندارد و با هرگونه افزایش قیمت از سوی مرغداران برخورد تعزیراتی خواهد شد» قیمت رسمی آن ابلاغ شد. به این ترتیب بر اساس توافق انجام شده بین اتحادیه مرغداران و وزارت جهاد کشاورزی هر کیلو گوشت مرغ گرم ۷۳ هزار تومان شد.

قیمت محصولات پروتئینی

عطااله حسن‌زاده، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اظهار کرد «دامنه قیمت جوجه یک روزه نیز بین ۱۵.۹۰۰ تا ۱۶.۹۰۰ برای تحویل به مرغداران است».

همچنین قیمت جدید تخم مرغ برای مصرف کننده در هر کیلو ۵۶ هزار تومان شد که این عدد سال گذشته ۴۷.۲۰۰ تومان بود.

محمد مرادی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن درباره تثبیت این قیمت تا پایان سال اظهار کرد: «اگر قیمت نهاده‌های دامی و طیور تغییر نکند این مبلغ تا پایان سال ثابت خواهد بود».

گفتنی است قیمت مصرف کننده هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن ۱.۸۰۰ کیلو گرم ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

در نهایت قیمت جدید تخم مرغ با یک شرط و درخواست با وجود تکذیب مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

اعلام قیمت‌های جدید مرغ و تخم مرغ/ بازار به تعادل می‌رسد؟

عذرخواهی از مردم به دلیل کمبود مرغ و افزایش قیمت

مسعود امراللهی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد با بیان اینکه پیش‌تر ستاد تنظیم بازار قیمت گوشت مرغ را کیلویی ۶۳ هزار تومان تعیین کرده بود، گفت: اکنون بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و افزایش هزینه‌های تولید موجب شده برای آنکه تولیدکنندگان ضرر نکنند قیمت جدید تصویب شود.

وی ادامه داد: بر این اساس قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۵۲ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان کیلویی ۷۳ هزار تومان با شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال تعیین شد.

مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل کاهش عرضه مرغ و افزایش قیمت در دو هفته گذشته افزود: از روز گذشته با همکاری تولیدکنندگان و مسئولان افزایش شیب تولید شروع شده و در یکی دو هفته آینده قیمت مرغ به ثبات می‌رسد.

وی همچنین در خصوص قیمت تخم‌مرغ نیز گفت: قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۵۶ هزار تومان تعیین شده است.

دولت باید مرغ را به بخش خصوصی واگذار کند

برومند چهارآیین، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور گفت: دولت باید صفر تا ۱۰۰ بازار مرغ را مثل همه جای دنیا به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با اشاره به اوضاع و احوال نامناسب صنعت تولید مرغ کشور، اظهار کرد: از قبل همه این اتفاقات در بازار مرغ را در کشور پیش بینی کرده بودیم و با تداوم شیوه مدیریت فعلی رسیدن قیمت مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان دور از انتظار نیست.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با بیان اینکه هم اکنون قیمت تولید یک کیلوگرم مرغ زنده ۵۶ هزار و ۲۲۶ تومان تمام می‌شود، گفت: اگر قیمت مرغ گرم به ازای هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان اعلام شود، ظرف دو ماه آینده تولید بالا رفته و بازار مرغ به حالت عادی بر می‌گردد و در این صورت هم تولیدکننده به سود معقول رسیده و ضرر نمی‌کند و هم مصرف کننده برای تأمین گوشت مرغ سرگردان بازار نخواهد شد.

چهارآیین در ادامه حل مشکلات بازار مرغ را نیازمند واگذاری صفر تا ۱۰۰ بازار مرغ به بخش خصوصی مطرح کرد و گفت: دولت نباید در بازار مرغ قیمت گذاری دستوری اعمال کند، چون مطمئناً تنظیم بازار مرغ در کشور با قیمت دستوری شدنی نیست.

وی ادامه داد: بازار مرغ رقابتی بوده و باید اداره آن به عرضه و تقاضا منوط باشد، لذا برای حل مشکلات بازار مرغ باید تمامی امور این بازار از حجم تولید گرفته تا نوع تولید و توزیع آن در اختیار تولیدکننده و بخش خصوصی باشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور تاکید کرد: دولت راهی جز اعتماد به بخش خصوصی ندارد و باید مثل همه جای دنیا مدیریت بازار مرغ را به بخش خصوصی واگذار کند.

اعلام قیمت‌های جدید مرغ و تخم مرغ/ بازار به تعادل می‌رسد؟

چهارآیین ادامه داد: با تداوم روال فعلی مدیریت بازار مرغ در کشور، هم تولیدکنندگان متضرر شده و هم دولت در آینده‌ای نزدیک ناچار به واردات ۲.۵ میلیون تنی مرغ خواهد شد که این حجم از واردات مرغ شدنی نیست.

وی با بیان اینکه سالانه در دنیا ۱۲۰ میلیون تن مرغ تولید می‌شود که ۱۱۰ میلیون تن آن به مصرف داخلی کشورها می‌رسد، گفت: کل تجارت مرغ در دنیا ۱۰ میلیون تن است، لذا تأمین ۲.۵ میلیون تنی مرغ برای واردات به کشور شدنی نیست.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با بیان اینکه ایران هشتمین تولیدکننده مرغ در دنیا است، گفت: جایگاه قابل قبولی در تولید مرغ در دنیا داریم و حیف است با این همه ظرفیت در زمینه تولید مرغ، به وارد کننده مرغ تبدیل شویم.

چهارآیین در ادامه با بیان اینکه دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه باید کالابرگ الکترونیکی را جایگزین یارانه نقدی کند، گفت: کالابرگ الکترونیک باید صرفاً خاص خرید محصولات پروتئینی بوده و قابل تبدیل به دیگر کالاها نباشد.

کد خبر 659143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.