آشپزخانه ممتاز «افندی» با ظرفیت ۷۰ هزار پرس غذا در خدمت حجاج ایرانی

مدیرکل تغذیه و تدارکات حج و عمره گفت: دو آشپزخانه متمرکز در مدینه و دو آشپزخانه متمرکز در مکه در ایام حج در اختیار ایران است که یکی از آنها به نام «افندی» با ظرفیت طبخ ۷۰ هزار پرس غذا در هر وعده یکی از ممتازترین آشپزخانه‌ها در غرب آسیا به شمار می‌رود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، مرتضی آقایی به فرایند اجرایی طبخ غذا در ایام حج در عربستان اشاره و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در بالاترین پیک در آشپزخانه‌های مدینه حدود هفت هزار پرس غذا در هر وعده غذایی طبخ شود.

وی درباره ظرفیت آشپزخانه‌های مکه، افزود: در شهر مکه یکی از آشپزخانه‌ها با ظرفیت ۱۵ هزار پرس در هر وعده و آشپزخانه‌ای دیگر با عنوان افندی با ظرفیت ۷۰ هزار پرس در هر وعده، غذا طبخ خواهند کرد؛ این آشپزخانه یکی از ممتازترین آشپزخانه‌ها در سطح غرب آسیا به حساب می‌آید.

مدیرکل تغذیه و تدارکات حج و عمره خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مالک این آشپزخانه سعودی است، اما ساخت و طراحی این آشپزخانه توسط کارشناسان ایرانی و مسئولان سازمان حج و زیارت و دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری انجام شده است.

آقایی با اشاره به «آشپزخانه خود پخت»، تصریح کرد: این آشپزخانه در صورت فعالیت کامل و استفاده از تمام ظرفیت و تجهیزات، امکان طبخ ۶۰۰۰ پرس غذا را دارد، البته آشپزخانه خود پخت متناسب با طبخ غذاهای ایرانی تجهیز نشده، لذا ممکن است نتوان از کل ظرفیت این آشپزخانه استفاده کرد.

وی ادامه داد: مالک هتل وعده‌هایی در خصوص ایجاد تغییرات لازم در آشپزخانه خود پخت به ما داده اما با توجه به محدودیت زمانی، پیش‌بینی این است که این وعده‌ها احتمالاً محقق نشود.

مدیرکل تغذیه و تدارکات حج و عمره تاکید کرد: با توجه به مزایای این نوع پخت، تلاش داریم که اگر هم نتوانیم از کل ظرفیت آشپزخانه خود پخت استفاده کنیم، حداقل از پنجاه درصد ظرفیت آن بهره ببریم.

آقایی درباره ارسال اقلام مورد نیاز برای آشپزخانه‌ها از ایران، گفت: سال‌های گذشته به علت قطع روابط ایران و عربستان این امکان فراهم نبود و اگر اقلام ارسال می‌شد، به صورت محدود بود. امسال نیز با وجود برقراری ارتباط، به دلیل اینکه هنوز روابط تجاری در سطح گسترده برقرار نشده است، باز هم نتوانستیم تمام اقلام مورد نیاز را از ایران به عربستان ارسال کنیم.

وی افزود: البته با توجه به تمام این محدودیت‌ها ۱۲ قلم کالا از ایران به عربستان ارسال خواهد شد.

مدیرکل تغذیه و تدارکات حج و عمره با بیان اینکه عوامل اجرایی در حوزه تغذیه و تدارکات یک عملیات ۶۳ روزه را در پیش رو دارند، اظهار کرد: تمام تلاش‌ها در این حوزه باید رأس ساعت و در زمان مقرر خود انجام شود؛ بنابراین این اقدامات را نمی‌توان با تأخیر انجام داد و دقت در انجام مأموریت محوله یکی از واجبات کار در آشپزخانه است.

کد خبر 659120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.