فهم درست شخصیت شهر برای توسعه هوشمندانه اصفهان

شهردار اصفهان با تاکید بر لزوم نگهداشت درست و توسعه هوشمندانه شهر گفت: این دو میسر هموار نخواهد شد، مگر اینکه شهردار و مسئولان شهری فهم درستی از شخصیت شهر داشته باشند.‌

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه_ در آئین اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر اظهار کرد: ذات جهان هستی در حال تغییر و تحول است و به‌دنبال آن جوامع نیز در حال تحول است و انسان‌ها به عنوان عناصر اصلی هستی و آفرینش در حال دگرگونی و تغییر هستند.

وی با بیان اینکه در مقابل این چرخه تحول در پهنه هستی، چهار موضع می‌تواند وجود داشته باشد، افزود: یکی اینکه می‌توانیم در مقابل این تغییرات بایستیم که عاقبت آن مشخص است و ایستادن در برابر تحولات در حوزه فردی، خانواده، زیست شهری، زیست ملی و حوزه بین‌المللی ما را محکوم به نابودی می‌کند.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه موضع دوم وادادگی است، بدین معنی که این تغییرات و مدرنیته شدن را در حوزه فلسفه، هنر، معماری، ادبیات، سبک زندگی و پوشش بپذیریم، تصریح کرد: نگاه سوم، به‌گزینی است، یعنی نه مقاومت و نه وادادگی، بلکه در حقیقت در این نوع نگاه با پژوهش در تمدن‌های نوین و اینکه چه دستاوردهایی داشته است، بهترین گزینه را انتخاب می‌کنیم.

وی ادامه داد: نگاه چهارم به خلاقیت اشاره می‌کند و از ما می‌خواهد تا خالق و آفریننده باشیم و از جایی که نگاه چهارم را از دست دادیم دچار مشکل شدیم؛ برای مثال پس از دوره صفویه نسخه جدید بازار ایرانی کجا است؟ در واقع مال‌ها و سیتی سنترها الگوهای تجاری جدیدی بوده که خلاقیتی در ایجاد و شکل گیری آن وجود نداشته است و باید پرسید نسخه جدید معماری ایرانی کجاست؟

قاسم‌زاده با بیان اینکه ما با مدرنیته و پست مدرن مشکلی نداشته و برای ایستایی و ماندن در گذشته نیز تعصب نداریم، گفت: فرهنگ زنده و پویا فرهنگی است که ریشه آن در گذشته بوده اما رشد آن رو به جلو است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر مدعی تمدن‌سازی هستیم، این تمدن باید قدرت پاسخگویی به تمام نیازهای زمان و سوالات امروز در ابعاد حیات بشری را داشته باشد، چراکه ادعای تمدن‌سازی بدون داشتن الگو و پاسخ برای نیازها یک ادعای خالی و بدون مفهوم است، از این رو باید به سمت آفرینش و خلق کردن حرکت کنیم، خلقی که با شخصیت گذشته شهر مغایرت نداشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو دغدغه‌ای که در شهر اصفهان وجود دارد، نگهداشت درست شهر و داشتن نقشه‌ای برای توسعه هوشمندانه شهر است و این دو میسر هموار نخواهد شد، مگر اینکه شهردار و مسئولان شهری فهم درستی از شخصیت شهر داشته باشند.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه شهر تاریخی اصفهان دارای شخصیت یا کیستی است، گفت: هر پدیده‌ای در عالم یک هستی دارد و در این هستی بحث بر سر «بود و نبود» است که دارای یک چیستی است و به شخصیت باز می‌گردد و از ما این پرسش را دارد که اصفهان چه شهری است؟، لذا با تماشای شهر می‌توان به این پرسش پاسخ داد و به شخصیت اصفهان پی برد.

وی خاطر نشان کرد: با فهم درست از شخصیت شهر می‌توانیم در نگهداشت و توسعه آن موفق عمل کنیم و با خلق جسورانه به معرفی معماری دوره معاصر و رشته و زنجیره اتصال این شهر به گذشته بپردازیم.

کد خبر 659107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.