لزوم حفظ هویت تاریخی در مبلمان شهری اصفهان

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: شهر اصفهان دارای هویت مستقلی است و باید درک معاصرسازی این شهر تاریخی با تمام مشخصه‌های یک شهر برای زندگی امروز را بر مبنای اتصال گذشته طراحی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی ایزدخواستی امروز _پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه_ در آئین اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر اظهار کرد: در جست‌وجوی یافتن هویت شهر فراتر از کالبد آن هستیم، چراکه با توجه به عظمت تاریخی این کلان‌شهر باید مسیر آینده بر اساس گذشته تاریخی آن باشد.

وی افزود: اصفهان دارای هویت مستقلی بوده که اسطوره شهر است، اسطوره‌ای زنده که همواره در طول تاریخ در فرهنگ‌های پیرامون خود کنش گر و نقش آفرین بوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: این اسطوره زنده که همیشه نقش آفرین و الهام بخش بوده و شهرها و حتی فرهنگ‌های پیرامون خود را تحت تأثیر قرار داده است، امروز با مشکل جدی به نام هویت آینده شهر مواجه است.

وی ادامه داد: این شهر رویایی در اتصال با اصفهان سلجوقی، ایلخانی و اصفهان آل‌بویه است، حفظ مسیر تاریخی اصلی‌ترین گامی است که شهر در مسیر توسعه خود برمی‌دارد.

ایزدخواستی با بیان اینکه طی ۸۰ سال گذشته پس از شکل‌گیری طرح‌های تفصیلی و جدید شهرسازی اصفهان اتصال خود را با گذشته به شدت از دست داده است، گفت: امروز اگر به دنبال کشف کیستی شهر اصفهان هستیم، باید آینده اصفهان را برنامه‌ریزی کنیم، البته در این مسیر باید به دو مسئله توجه کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان همواره در هزاره گذشته اتصال پیوسته‌ای بین اجزای خود داشته که این اتصال عالمانه بوده است، البته زندگی آینده شهر الزاماً زندگی در گذشته نیست و باید درک معاصر سازی اصفهان با تمام مشخصه‌های یک شهر برای زندگی امروز را بر مبنای اتصال گذشته طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اجزایی که در منظر شهری و شکل‌گیری متن شهر مؤثر بوده، فضاها و مبلمان شهری است، افزود: مبلمان شهری در درون متن شهری تأثیر بسیار وسیعی دارد به طوری که با داشتن مبلمان شهری و خرده فضاهایی که شکل می‌گیرد مشاهده می‌کنیم که در کهکشانی از نقاط قرار گرفتیم و زندگی می‌کنیم.

ایزدخواستی اضافه کرد: قسمتی از متن اصفهان مربوط به دوران گذشته بوده که بسیار خوش ریتم بوده است اما متنی که امروز اصفهان را تشکیل می‌دهد مبلمان شهری آن است.

وی با اشاره به ایده‌ای که در سازمان نوسازی و بهسازی شکل گرفت، گفت: باید مبنای خلق مبلمان شهری را بر اساس داشته‌های تاریخی خود از جمله مسجد جامع عتیق قرار دهیم، در این راستا از عناصر تزئینی ۱۲ اثر تاریخی و شاخص شهر اصفهان عکاسی کرده و در وب سایت قرار داده شده است، به دنبال آن در سراسر کشور فراخوان اعلام کردیم تا هنرمندان در عرصه گرافیک، طراحی صنعتی و هنرهای تجسمی از این عناصر برای خلق مبلمان شهری الهام گیرند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه فراتر از انتظار از این ایده استقبال شد، به طوری که ۲۰۰ اثر به دبیرخانه رسید و در دو مرحله داوری صورت گرفت، افزود: در این آئین از سه اثر در جایگاه تقدیر و سه اثر به عنوان دیپلم افتخار تقدیر شد.

کد خبر 659034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.