گنجینه‌ فراموش شده اراک/ کاهش ۳۰ درصدی تخلفات ساختمانی در کرمانشاه

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «کاهش ۳۰ درصدی تخلفات ساختمانی / اتمام احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه تا خردادماه»، «رونمایی از سامانه حمل‌ونقل تقاضامحور و وسایل کوچک رکابی برقی»، «درصدد ارتقای بندرعباس در شبکه شهرهای خلاق هستیم / پیشینه غنی صنایع‌دستی شهر»، «ساماندهی ورودی‌های شهر براساس سند توسعه گردشگری / ضرورت توجه به ابعاد کالبدی و زیرساختی»، «شفافیت در تخصیص ارزش افزوده اعمال شود»، «بازار اراک؛ گنجینه‌ای فراموش شده»، «آغاز به‌کار سامانه جامع ثبت تخلفات شهری در اصفهان»، «پایگاه مقاومت بسیج معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افتتاح شد»، «توسعه ضلع شرقی باغ گل‌های اصفهان با مشارکت بخش خصوصی»، «مقدمات ورود شهرداری‌ها به حوزه حمل‌ونقل پاک فراهم می‌شود / اخراج کوره‌های آجرپزی از اصفهان» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

کاهش ۳۰ درصدی تخلفات ساختمانی / اتمام احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه تا خردادماه

نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه با اشاره به قانون‌مندتر شدن ساخت‌وسازها، گفت: اقدامات خوبی در حوزه شهرسازی انجام و تخلفات ساختمانی بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه سال ۱۴۰۱ آغاز شد، خاطرنشان کرد: این طرح حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در کوتاه مدت و تا پایان خردادماه سال جاری آن را به اتمام برسانیم تا مورد استفاده شهروندان قرار بگیرد.

رونمایی از سامانه حمل‌ونقل تقاضامحور و وسایل کوچک رکابی برقی

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه حمل‌ونقل در نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان ارائه و چهار محصول سامانه رصد تصادفات، سامانه پایش ترافیک و مدیریت بر اساس داده‌های گوگل، سامانه حمل‌ونقل تقاضامحور و وسایل کوچک رکابی برقی امروز (چهارشنبه) رونمایی می‌شود.

درصدد ارتقای بندرعباس در شبکه شهرهای خلاق هستیم / پیشینه غنی صنایع‌دستی شهر

مدیریت شهری بندرعباس در مسیر اعتلای جایگاه آن به عنوان یک شهر خلاق اقداماتی را در دستور کار دارد تا علاوه بر ارتقای هویت شهر زمینه برای رونق اقتصادی و گردشگری این شهر بندری فراهم شود.

سمیه صمصام‌پور، مدیر اداره خلاقیت شهرداری بندرعباس در این خصوص گفت: پیشینه غنی صنایع‌دستی بندرعباس با تنوع بالای محصول در دسته‌بندی‌های مختلف همچون صنایع‌دستی پوشالی، صنایع سفالی، صنایع پارچه‌ای و تزئینات لباس، صنایع چوبی، صنایع‌دستی دریایی و صنایع‌دستی آئینی جای می‌گیرد. پیوند صنایع‌دستی با اقتصاد شهر از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که بندرعباس را به عنوان جهان‌شهر خلاق صنایع‌دستی در دنیا معرفی کرده است.

وی افزود: بندرعباس با توجه به جاذبه‌های گردشگری نظیر دریا، تنوع فرهنگی و صنایع‌دستی یکی از مقاصد خوب گردشگری به شمار می‌رود. شهرداری بندرعباس با شعار "بندرعباس شهری برای همه " با راهبردهای افزایش مشارکت شهروندان، بهبود زیرساخت‌ها و ایجاد پروژه‌های گردشگری گام‌های بلندی در راستای رونق گردشگری برداشته است.

ساماندهی ورودی‌های شهر بر اساس سند توسعه گردشگری / ضرورت توجه به ابعاد کالبدی و زیرساختی

نحوه طراحی و ساماندهی ورودی‌های شهر نقش مهمی در ارتقای جایگاه شهرها دارد و زمینه را برای رونق اقتصادی، گردشگری و ارتقای فرهنگی شهر فراهم می‌کند؛ لذا امروزه مورد توجه مدیران شهر و برنامه‌ریزان قرار دارد.

حسن سجادزاده، دکترای طراحی شهری و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینای همدان در اینباره گفت: هر شهری چندین ورودی مختلف دارد و باید بر اساس سند توسعه گردشگری نسبت به ساماندهی ورودی‌ها اقدام کرد، به طور مثال در شهر همدان ورودی شهر از سمت تهران باید از منظر گردشگری کشاورزی مورد توجه قرار گیرد، زیرا در آن مسیر باغ‌های میوه و سبزیجات وجود دارد، لازم است ورودی شهر همدان از سمت شهر اراک نیز به عنوان محور صنعتی مدنظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بعد کالبدی ورودی‌های شهر در گذشته دروازه و بعد ادراکی آنها مناره‌ها یا مساجد بوده است؛ لذا بحث ورودی‌ها یک آستانه ادراکی روانی و کالبدی فیزیکی دارد. کالبد ورودی یک عامل هویتی است که مخصوص هر شهری است و آن را متمایز از شهرهای دیگر می‌کند.

شفافیت در تخصیص ارزش افزوده اعمال شود

نادر آخوندی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: دولت احکام بودجه سال ۱۴۰۲ کشور را باید به صورت کامل اجرا و شفافیت در تخصیص ارزش افزوده را اعمال کند.

بازار اراک؛ گنجینه‌ای فراموش شده

بازار تاریخی اراک از بناهای قدیمی و ارزشمند این شهر است که نقش مهمی در ارتقای هویت و برندسازی اراک دارد؛ این بازار تاریخی با گذشت زمان نیازمند رسیدگی است، اما مرمت آن با موانعی روبه‌رو شده است.

ابوالفضل شالی‌بک، شهردار بافت تاریخی اراک در این خصوص گفت: مهم‌ترین ظرفیت گردشگری موجود در بافت تاریخی شهر اراک بازار سرپوشیده و کاروانسراهای آن است که نیازمند احیا است، اما به علت تعدد مالکان و وراث این املاک، شهرداری برای ترمیم یا تملک سراها شرایط دشواری دارد.

وی با بیان اینکه بعضی از سراهای بازار در حال تخریب است و نیاز به مرمت دارد، خاطرنشان کرد: بودجه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی برای رسیدگی به این آسیب‌ها کافی نیست، از طرفی این سراها در تملک افرادی هستند که بیشتر ورثه هستند یا خارج از کشور زندگی می‌کنند، از این‌رو این سراها به حال خود رها شده است.

آغاز به‌کار سامانه جامع ثبت تخلفات شهری در اصفهان

روح‌الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: سامانه جامع ثبت تخلفات شهری به‌صورت رسمی از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری فعالیت خود را در مناطق پانزده‌گانه شهرداری آغاز کرد.

پایگاه مقاومت بسیج معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افتتاح شد

آئین افتتاح پایگاه مقاومت بسیج کارمندان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با حضور فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهرداری اصفهان، معاون شهرسازی و معماری و تعدادی از مدیران این حوزه برگزار شد و طی حکمی از سوی رئیس سازمان بسیج ادارت و کارمندان سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج)، استان اصفهان «رضا فتوح» به مدت دو سال به عنوان فرمانده پایگاه مقاومت بسیج کارمندان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان منصوب شد.

توسعه ضلع شرقی باغ گل‌های اصفهان با مشارکت بخش خصوصی

مسعود حیدری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به ایجاد جاذبه‌های جدید و توسعه ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری این کلان‌شهر گفت: شهرداری اصفهان در نظر دارد قطعه زمین ۱۲ هزار مترمربعی موجود در ضلع شرقی باغ گل‌ها را از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به این مجموعه الحاق کند.

مقدمات ورود شهرداری‌ها به حوزه حمل‌ونقل پاک فراهم می‌شود / اخراج کوره‌های آجرپزی از اصفهان

آئین نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان سیزدهم اردیبهشت‌ماه با حضور مدیران شهری و استانی آغاز شد. در این رویداد نخبگان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک از سراسر کشور در اصفهان حضور پیدا می‌کنند تا آخرین رویدادهای این حوزه را بررسی کنند.

ایده‌های برتر در نخستین نمایشگاه فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان که از دوازدهم تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد. محورهای نخستین رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان شامل وسایل نقلیه نوین و پاک و تجهیزات و زیرساخت‌های آن، کاهنده‌های مصرف سوخت، محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها، سامانه‌های هوشمند مدیریت تردد و ایمن، تولید تجهیزات ترافیکی و تجهیزات قطار شهری است.

احسان متولیان، دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا با همکاری معاونان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌ها و با استفاده از برنامه توسعه هفتم، به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی پاک حرکت کنیم، چراکه راهی جز این برای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک دارد، افزود: در شهرداری‌ها نیز می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون ماده ۱۰۰ قانون بودجه، حوزه حمل‌ونقل پاک را توسعه دهیم.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران ادامه داد: به دنبال آن هستیم که مقدمات ورود شهرداری‌ها به حوزه حمل‌ونقل پاک را فراهم کنیم.

مهران زینلیان، معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه حمل و نقل می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد، افزود: در سال گذشته تعداد زیادی از کوره‌های آجرپزی و کارگاه‌های ریخته‌گری از اصفهان خارج شده یا در حال خارج شدن هستند.

کد خبر 659011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.